HIRDETÉS

MAGAZINOK > UTAZÁS > Érdekességek - Kultúrák > Szárnyakat kaptunk vágyainkhoz

t: 2183

Szárnyakat kaptunk vágyainkhoz

A közelmúltig sajnos semmilyen közlekedési eszközt nem találhattunk a gyorsaság és kényelem, valamint a kedvezõ ár közös halmazában. Lefogadom, hogy sokakat tántorított el például a Barcelona szépségeivel való találkozástól az embertelenül hosszú busz- illetve autóút, vagy a repülõjegy borsos ára.

A szörnyû dilemmának – miszerint anyagilag vagy egészségileg menjünk-e tönkre szabadságunk idején – immár vége. A kispénzû kalandorok legnagyobb örömére nálunk is landoltak a fapados járatok.

Több diszkont légitársaság az európai uniós csatlakozásra, illetve a nyári turistaszezon elejére idõzítette megjelenését a magyar piacon, de a már meglévõk is bõvítik kínálataikat. A piac egyik – részben magyar tulajdonú – új szereplõje ezer (!) forintos jegyekkel hódította meg az utazni vágyókat. Igaz, ehhez még hozzáadódott a reptéri illeték, és azóta a repülőjegy-árak is feljebb kúsztak, de így is felettébb jutányosan juthatunk el több európai nagyvárosba.

Ezek után csõdbe mennek a nagy légitársaságok – gondolhatnánk, de tévednénk. A fapados járatok nem az õ utasaikat csábítják magukhoz. A diszkont légitársaságok ügyfelei elsõsorban azok közül kerülnek ki, akik korábban egyáltalán nem engedhették meg maguknak a repülést, ehelyett autóval, busszal, vagy vonattal indultak távoli tájakra.

A „fapados” titulus ugyan nem túl bizalomgerjesztõ, de aggodalomra semmi ok: a diszkont légitársaságok gépei is biztonságosak, általában ugyanazokat a típusokat használják, mint a hagyományos társaságok.

A különbség a komfortfokozatban mutatkozik. A fapados jegyárak azért olyan alacsonyak, mert ezeken a járatokon csak egy osztály létezik, meleg ételt nem szolgálnak fel, és általában a frissítõkért is fizetni kell. További árcsökkentõ tényezõ, hogy a diszkont légitársaságok a városközpontoktól távolabb esõ, ezért olcsóbb reptereket használják, saját jegyirodákat pedig nem tartanak fenn (hitelkártyával, vagy utazási irodáknál foglalhatunk). Az elõrelátás szintén nem hátrány: minél korábban megvásároljuk jegyünket, annál kedvezõbb áron juthatunk hozzá.

Persze az alacsony árnak ára van: foglaláskor a teljes összeget le kell róni, kisebb a súlykeret, ha pedig nem voltunk elég megfontoltak és törölni vagy módosítani szeretnénk, nem számíthatunk visszatérítésre. Nem árt óvatosnak lenni akkor sem, ha átszállással akarunk utazni: a csatlakozás nem mindig mûködik olajozottan.

Sokan lelkesen üdvözölték az olcsó repülés lehetõségét nyújtó légitársaságok hazai megjelenését. Egyes szakértõk azonban nem ilyen hurráoptimisták. Szerintük a piac lendületes növekedése ellenére már az idén számítani lehet az elsõ csõdökre. A számítások szerint ugyanis Európa mindössze öt diszkont társaságnak tud (rep)teret biztosítani.

(nana)

2005.07.08

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra