Az NRC Piackutató júniusban végzett NetMonitor kutatása szerint a hetente legalább egy alkalommal internetező felnőttek 64 százaléka üdült valahol az elmúlt egy évben, a következő három hónapban viszont még ennél is többen: 74 százaléknyian terveznek nyaralást. Külföldre az internet használók 44 százaléka kíván utazni, kétharmaduk pedig azt is tudja már, hogy hol, melyik országban fogja tölteni szabadságát. A legnépszerűbb úti cél Horvátország, ahová a külföldi üdülést tervezők 39 százaléka utazik majd - több mint kétszer annyian, mint Görögországba, ahová 18 százalék, vagy Olaszországba, ahová 15 százalék tervez utazást.
Földön és levegőben
A viszonylag közeli célországok ismeretében nem meglepő, hogy a külföldre utazók fele személygépkocsival utazik majd. Repülést 39 százalékuk tervez - körükben 27 százalék azok aránya, akik biztosak abban, hogy valamely fapados légitársaság szolgáltatásait veszi majd igénybe, további 47 százalék pedig elképzelhetőnek tartja ezt.
A természet vezet
Az NRC online felmérése azt is vizsgálta, hogy - az útiköltségen kívül - milyen tényezők játsszák a legfontosabb szerepet a nyaralás helyszínének kiválasztása során. Érdekes módon a legmagasabb fontossági értéket a természeti adottságok, természeti látnivalók kapták - ötös skálán 4,23-es értéket. Fontos továbbá a megfelelő szállás (3,95 pont), valamint a hely árszínvonala (3,91), de a tengerpart és a strandolási lehetőség (3,87) sem elhanyagolható szempont. A kulturális látnivalóknak az internetezők a közepesnél valamivel magasabb (3,43), a sportolási lehetőségeknek viszont a közepesnél alacsonyabb fontosságot tulajdonítanak. Legkevésbé az úti cél felkapottsága lényeges: ezt az ötös skálán átlagosan mindössze 2,02-ra értékelték a megkérdezettek.
Fontos információforrás a net
A világhálón ma már rengeteg információt és utazáshoz kapcsolódó online szolgáltatást találhat az utazni, üdülni vágyó, és az NRC eredményei szerint az internetezők többsége él is a kínálkozó lehetőségekkel. A gyakori internet használók több mint háromnegyede tájékozódott már az interneten a szálláslehetőségekről, kétharmaduk pedig keresett információt magáról az úti célról is. A netezők 39 százaléka foglalt már szállást az interneten, az online repülőjegy foglalást pedig 18 százalékuk próbálta már ki. Az utazási biztosítással kapcsolatos ügyeket is egyre többen intézik már az interneten: 21 százalék tájékozódott már ez ügyben a hálón, 6 százalék pedig kötött is biztosítást az internet segítségével.
Az NRC utazással, üdüléssel kapcsolatos NetMonitor felmérését 2005. júniusban végezte 1000 internet használó online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS-NRC InterBus kutatásának offline adataival súlyozták, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a legalább hetente internetező 18-69 éves magyar lakosságra nézve.
(eletforma)