HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > IT > Érdekességek > A Faceboookot és a Twittert is lelopja Kína

t: 2365

A Faceboookot és a Twittert is lelopja Kína

Senki nem lepődik meg azon, hogy a kínaiak megpróbálják átvenni a nyugati technológiákat, a legtöbb esetben nem is egyszerűen átvevésről, hanem lopásról van szó. Nem csoda, hogy nagyon sok cég évekig húzta, hogy Kínába telepítse gyárát, hiába olcsóbb ott a munkaerő, mint más országokban, ez ugyanis egyet jelentett azzal, hogy hónapokon belül ugyanolyan, csak kínai márkájú termékek árasztják el a kínai piacot. Amerika egyenesen odáig ment, hogy egyes cégeket, például a Huaweit nem engedi be [1] az országba, mert a külföldi befektetéseket vizsgáló bizottság nemzetbiztonsági szempontból kockázatosnak minősítette az ügyletet – vagyis attól tartanak, hogy a kínai cégen keresztül a kínai titkosszolgálatokhoz kerül amerikai technológia.

Lehet tehát védekezni – ha nem is mindig sikeresen - amikor konkrét, kézzelfogható termékekről van szó. De mi a helyzet a népszerű netes szolgáltatásokkal, itt szinte lehetetlen megvédeni a terméket. Mint a következőkben látni fogjuk, a kínaiak szemérmetlenül lopják az ötletet, a dizájn, mindent. A 9gag gyűjtötte össze [2] a másolatokat.

Kezdjük a legnépszerűbb szolgáltatással, a Facebookkal. A januári jelentések szerint már több mint 600 millió felhasználója van világszerte, a legnépszerűbb közösségi oldalról van szó. A kínai változata a Renren Network, leánykori nevén Xiaonei Network, mely kísértetiesen hasonlít a Facebookra. A Wikipedián található információk szerint [3] a Renrent 2005-ben alapította néhány hallgató a Delaware-i Egyetemen, 2006-ban vette meg az Oak Pacific Interactive, a kínai internetszolgáltató konzorcium. Jelenleg a legnagyobb közösségi oldal az egyetemisták körében, 160 millió regisztrált felhasználóval.



A Twittert ugye blokkolja a kormány Kínában, de ez persze nem zavarja a Fanfou [4] tulajdonosait, akik egy az egyben lemásolták az eredetit. Még arra sem figyeltek, hogy más legyen a betűtípus. A kínai változatot 2008-ban készítették el, ekkorra már a Twitter eléggé népszerű szolgáltatás volt. A Fanfou még azt is tudja, amit a Twitter csak nagyon az elején, hogy MSN-ről és GTalkról is lehet rá posztolni.

A Tumblr [5] népszerű mikroblogszolgáltató sem úszta meg, természetesen a kínai változat, a Diandian [6] színvilágában, dizájnjában a megszólalásig hasonlít rá.

Egyre népszerűbbek a világon a közösségi vásárlós szájtok, az úttörő Groupon értékét legutóbb 15 milliárd dollárra becsülték [7], több cég, köztük a Google is fel akarta vásárolni, a Forbes pedig a legdinamikusabban növekvő cégnek nevezte. Az egész világon, így Magyarországon is megjelentek klónjai, természetesen Kína sem maradhatott ki. A klónok általában vigyáznak arra, hogy ne hasonlítsanak túlságosan az eredetire, legalább a dizájn legyen más, a kínaiak azonban ebben az esetben sem voltak szívbajosak. Szinte csak a színeken változtattak a Meituan [8] oldalon, a többi ugyanaz maradt.



A Foursquare a legnépszerűbb helyzetmegosztó alkalmazás, itthon is sokan használják, bár még nem robbantott a szolgáltatás. Lényege, hogy meg lehet osztani a barátokkal, éppen hol vagyunk. A kínai változata ennek a Maopao [9]. Mondanunk sem kell, ugyanaz a színvilág, ugyanaz a grafika, ugyanazok a gyűjthető badge-ek.

Az itt bemutatott alkalmazások csak néhány kiragadott példa, ennél valószínűleg sokkal többet másolnak a kínaiak – és még az is elképzelhető, hogy néhányat többen használnak, mint az eredetit a világ legnépesebb országában.

index

2011.03.14

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok