HIRDETÉS

MAGAZINOK > UTAZÁS > Erdélyország > Kutyaszánozás Székelyföldön

t: 4254

Kutyaszánozás Székelyföldön

A túráink között egyaránt találhatók rövid, 5-10 km-es kutyaszánozás, festői környezetben, egynapos kiruccanások, akik a kaland mellett a kényelemről sem szívesen mondanak le, panzióban étkezéssel és alvással. A bevállalósabbak számára több napos kutyaszános vándorlások, menedékházas, forralt boros, kandallós estékkel és havas, tábortüzes, bográcsos sátrazással.

Tekintettel arra, hogy a szánozáson egy-időben 2, esetenként 4 személy tud részt venni, a csapat többi tagja számára ez idő alatt szervezzük a gyalogtúrákat, hótalpazást..., majd fordul a sorrend, és végül mindenki kipróbálhat minden lehetséges kalandot. A szállás és a félpanziós étkezés ugyanabban a panzióban vagy menedékházban lesz biztosítva, ahová a túrák után minden este visszatérünk. Ajánlott résztvevő szám: 4-10 fő.

Ízelítő a programokból:

Csíkszentdomokos – Balánbánya – Terkőmező - Háromkút - Gyilkostó
Táv: 30 km - egész napos túra

A Hagymás-hegység és a Csíki-havasok találkozásánál, a Naskalat-patak völgyén indulunk az Ördög-hágó irányába. Előttünk a Terkő és az Öcsém mészkősziklái csillognak a reggeli napsütésben. Havas fenyőerdőben, fokozatosan emelkedő erdei úton közeledünk a Terkő-mezőhöz. A havas fennsíkra érve, hirtelen kitárul előttünk a vidék. Balra a Terkő 1461 m magas csúcsa bukkan fel, jobbra a Csíki-havasok, előttünk pedig a szemhatárig terjedő Keleti-Kárpátok több száz 1500-2000 m magas csúcsa terül el.

A kellő pihenő és fényképezés után továbbindulunk a festői szépségű Kis Békás-patak völgye felé. Néhány kilométer megtétele után Háromkút elszórt házai, tanyáihoz érkezünk, majd hamarosan áthaladunk a Felső-, illetve az Alsó-szoroson. Egyedi szépségű sziklaszorosok, amelyeket a Kis Békás patak vágott a környező hegyeket felépítő mészkőbe.

A távolban a Gyilkos-tót és a Békás-szorost körülvevő hatalmas sziklafalak zárják el a kilátást. Utunk lassan emelkedni kezd a Kisbékás szorvány- település tanyái között, majd hamarosan felérünk a Vereskő nyeregbe, ahonnan minden eddiginél csodálatosabb látvány tárul a szemünk elé. Jobbról a Csíki-Bükk, szemben a Kis-Cohárd több száz méter magas, havas sziklafalai ragyognak a lemenő Nap fényében.

Utunk innen már az üdülőtelepre visz, majd tovább Gyergyószentmiklósra, ahol a jól megérdemelt vacsoránk vár ránk.

Gyergyószentmiklós (Négyes Motel) - Kovácspéter-hágó-Balánbánya
Táv: 23 km - egész napos túra

A Négyes Motel lesz a túránk kiinduló pontja, a Magasbükk és a Békény-patakok összefolyásánál nyíló völgyek alján.

Összepakoljuk a napi felszerelésünket, befogjuk a már türelmetlenkedő ebeket és nekivágunk az környék egyik legszebb kilátásával kecsegtető szántúránknak. A szűk völgyben, a hótól roskadozó fenyők takarásában megbúvó kis hétvégi házak között haladunk. Jobbról-balról ősfenyves szegélyezi egyre emelkedő utunkat.

A völgy lassan kitárul és nemsokára megérkezünk a Kovácspéter-hágóba. Itt feltétlen megéri megállni néhány percre, nem csak azért, hogy a kutyák kifujják magukat.
A széles nyeregben számos kaszás-ház áll, jobbra egy kis kápolnát is felfedezünk, majd az is kiderül, hogy bizony itt állandó lakosság is van, igaz nem nagy számban. Néhány család lakik itt, akik úgy gondolták, hogy elegük van a rohanó, testet-lelket nyomorító lenti világból, és nemes egyszerűséggel elvonultak a természet e majdnem érintetlen zugába. 2002-ben itt forgatták a Pejkó című magyar film több jelenetét is, B. Nagy Tibor rendezésében.

A gyönyörű, havas tanyavilágot csodáló szem azonban előbb-utóbb a szemközt elterülő, mély völgy túlsó oldalán tornyosuló sziklákra fog szegeződni.
A Hagymás-hegység középső vonulatát látjuk, jobbról maga a névadó csúccsal, az 1792 m magas Nagyhagymással. Tőle balra a Vereskő sziklafalán időzik el a tekintet, majd a Fehér-mező és a Patkókő látványa nyűgöz le.

Nehezen lehet ettől a látványtól elszakadni, de a gyorsan hanyatló Nap, valamint az indulásra kész ebek csaholása mégis indulásra késztet. Utunk nagy szerpentinekben kanyarog lefele, immár az itt születő Olt folyó völgyében. Tanyákat, hétvégi házakat elhagyva, a patakból lassan folyóvá cseperedő Olt vidáman feszegeti jégpáncélját és a nagy vágtában néha vedernyi hó zúdul a nyakunkba a lecsüngő ágakról.

A lebukó Nap vörösre festi fölöttünk a Nagyhagymás falait, miközben a Balánbánya vízellátását biztosító mesterséges tó partján robogunk célunk felé.
Innen már csak néhány perc, és megérkezünk az egykori bányaváros amúgy jól karbantartott főutcájára, ahol a minket hazaszállító járműveink és egy-két pohár forralt bor vár ránk.

Hargita Öko Alpin Klub Kalandtúrák az Erdélyi Kárpátokban

Bartha Kata
Erdély krónikása Wass Albert

2010.10.24

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra