HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Technika - Tudomány > Egyelőre jónak tűnik az Atlantis állapota

t: 2715

Egyelőre jónak tűnik az Atlantis állapota

Az Atlantis űrsikló létfontosságú hőpajzsa a jelek szerint jó állapotban van a közel egy hetet a Hubble Űrteleszkóphoz kapcsolt állapotot követően

Az obszervatórium olyan keringési pályán van, melyről ismeretes, hogy több űrszemétnek ad otthont, mint az egyéb területek. A 19 éves Hubble megjavítását követően, az Atlantis asztronautái begyújtották az űrsikló meghajtó rendszerét, hogy alacsonyabb pályára kerüljenek, mint az űrteleszkóp 563 kilométer magasságú régiója, így csökkentsék az űrszemét becsapódásának esélyeit.

Emellett másodszor is megvizsgálták az űrsikló hőpajzsát, hogy biztosak legyenek benne, a védelmező csempék a szárnyak belépő élein és az orrsapkán nem szenvedtek el újabb sérüléseket az űrszemét vagy mikrometeoritok miatt. A vizsgálat ma már sztenderd eljárás. A földi mérnökök a várakozások szerint szerdán este fejezik be a vizsgálat kielemzését. Az Atlantis a tervek szerint pénteken landol, hogy befejezze 11 napos misszióját a Hubble Űrteleszkópnál.

Ez volt az obszervatórium ötödik és egyben utolsó szervizelése. Az asztronauták öt bonyolult űrsétát végeztek el, hogy installáljanak két új készüléket, létfontosságú karbantartási munkálatokat végezzenek el, és megjavítsanak két olyan elromlott készüléket, melyek szervizelését nem az űrbe tervezték. Az asztronauták a Hubble-t nagyobb teljesítményen hagyták hátra, mint valaha. A NASA szerint az űrsiklót a szokásosnál nagyobb veszély fenyegette az űrszemét miatt – egy a 229-hez az esély – a Hubble keringési pályáján. A Nemzetközi Űrállomás (ISS) mintegy 354 kilométeres magasságban kering a Föld körül, ahol az állomás és a látogató űrsiklók esélye egy a háromszázhoz az űrszeméttel történő találkozást illetően.

A különböző magasságok és keringési pályák miatt, az Atlantis nem tudja elérni az ISS-t menedékként abban a valószínűtlen esetben, ha az űrsikló súlyosan károsodik. Precedens nélküli előkészületként, a NASA egy második űrsiklót – az Endeavour-t – is felkészített a floridai kilövőállásnál, hogy mentés szükségessége esetén felküldhesse. A NASA a Columbia 2003-as tragédiája óta gondosan megvizsgálja az űrsiklók hőpajzsát. A Columbia esetén egy apró szigetelődarab károsította az űrsikló hőpajzsát kilövéskor, emiatt a Columbia az atmoszférába visszatérve darabokra szakadt, mind a hét űrhajóst meghalt. Most a legénységek minden misszió esetén kétszer ellenőrzik az űrsiklók hőcsempéit.

A Hubble-misszió korábbi időpontjában a NASA zöld utat adott az Atlantisnak a kilövési törmelékek tekintetében. Ám ez nem jelenti azt, hogy az űrsikló teljesen épen jutott az űrbe. A május 11-i kilövéskor egy kisebb törmelékdarab levált a külső üzemanyagtartályról, és sekély karcolások sorozatát hagyta maga után a fekete, hőellenálló csempéken az űrsikló jobb oldali szárnyánál. A kár minimális. A képelemzők kiderítették, hogy a kár nem jelent veszélyt az Atlantisra vagy legénységére. A szárnyra szerelt érzékelők apró becsapódást észleltek a jobb oldali szárnyon, miközben a sikló a Hubble keringési pályáján volt. Ám az érintkezés olyan gyenge volt, hogy nem okozott kárt.

A misszió egyik napján egy 2007-es kínai műhold megsemmisítésből visszamaradt törmelék közelítette meg az űrsiklót, de nem jutott olyan közelre, hogy az asztronautáknak arrébb kelljen vinni az Atlantist. A NASA az alacsonyabb pályán is figyeli az űrszemetet és az Atlantis állapotát. A földi irányítók csak akkor nyugodhatnak meg teljesen, ha az Atlantis kerekei már betont értek.


hirado.hu

2009.05.20

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok