HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Technika - Tudomány > Hétfőn indulhat a Hubble-szervizelés és mentőküldetés

t: 2127

Hétfőn indulhat a Hubble-szervizelés és mentőküldetés

A NASA vasárnap eltávolította a védőburkolatot az űrhajóról, hogy felkészítse azt a hétfői indulásra. Az időjárási előrejelzések szerint az űrsiklónak 90 százalék esélye van a hétfői indulásra. Azonban most egy másik űrsikló is készenlétben áll, hogy vészhelyzet esetén mentőegységként funkcionáljon. Az Endeavour űrsikló feladata lesz a hétfős legénység megmentése abban az esetben, ha kilövés vagy a szerelés közben az Atlantis űrsikló megsérülne.

Az Atlantis helyi idő szerint délután kettőkor indulhat el, az asztronauták így elvégezhetik a 19 éves Hubble Űrteleszkóp ötödik és egyben utolsó szervizelését. Mivel az Endeavour szintén készenlétben áll, ez az utolsó alkalom, hogy két kilövőállás is foglalt egyidejűleg a Kennedy Űrközpontban. Ám emellett ez a küldetés még egy precedens nélküli elsősséggel rendelkezik, ez az egyetlen alkalom, hogy a NASA úgy bocsát fel űrsiklót, hogy egy másik űrsikló áll készenlétben mentőhajóként. A NASA úgy hiszi, a mentés szükségének esélye rendkívül valószínűtlen, ám az űrügynökség azért biztos, ami biztos, tervekkel készül. A mentőmisszió oka igen egyszerű.

Amennyiben az Atlantis a repülés során helyrehozhatatlanul károsodik, legénysége nem éri el a Nemzetközi Űrállomást (ISS), hogy menedéket keressen azon hónapokra, melyeket egy felkészítetlen űrsikló előkészítését igénylik. A Hubble ugyanis magasabb pályán kering, mint az ISS, és a Föld Egyenlítőjével bezárt szöge is más. Mivel az ISS-hez nem férnek hozzá, az Atlantis legénységének csak huszonöt napra elegendő táplálék és élelmiszer áll rendelkezésre. Az időkorlát még szűkebb lehet, ha a küldetés későbbi időpontjában észlelik a súlyos károsodást.

Ezen rizikó ösztönözte a NASA-t arra, hogy öt évvel ezelőtt, közvetlenül a Columbia katasztrófája után ne indítsa el a missziót. A Columbia esetén egy darab szigetelőhab ütött lyukat az űrsikló bal szárnyának belépő élébe a felemelkedés során, ezzel az űrsikló védtelenné vált a visszatéréskor a perzselő hőmérséklettel szemben. Mind a hét asztronauta meghalt a balesetben.

A NASA 2006-ban élesztette újra a Hubble-missziót azzal a kikötéssel, hogy egy mentőhajót is felkészítenek. Addigra az űrügynökség ismét folytatta az űrsikló-missziókat, és sikeresen tesztelte a hőpajzs-vizsgáló és javító technikákat az űrben. Ezek a technikák azóta sztenderd eljárássá váltak a küldetések során, és mentőmisszióra ilyenkor csak akkor van szükség, ha azok nem megfelelőnek bizonyulnak – állítják a NSSA szakemberei.

A NASA lépéseket tett annak érdekében is, hogy csökkentse annak esélyét, az űrszemét vagy a mikrometeoritok súlyosan károsítsák az Atlantist. Mivel a Hubble olyan orbitális pályán kering, melyen több az űrszemét, így kicsit nagyobb az esélye az ilyen törmelékkel történő ütközésnek – körülbelül 1 a 229-hez. Ennek ellensúlyozása érdekében a NASA azt tervezi, hogy az Atlantist a szervizelés befejezése után egy biztonságosabb pályára irányítja.

A NASA tervei szerint, amikor az Atlantis hétfőn elindul a Hubble felé, az Endeavourt mindössze hét nap választja majd el a mentőmisszióra indulástól, melyet a NASA az STS-400 névre keresztelt. Míg az Atlantis az űrben van, a NASA folytatja az Endeavour felkészítését, mígnem az csak három napra lesz a kilövésre kész állapottól. Közben a mentőegység apró, négyfős legénysége – melyet a veterán Chris Ferguson parancsnokol – szintén készenlétben áll. Az Endeavour és legénysége egészen addig marad készenlétben, míg az Atlantis landol, vagy megkapja a zöld utat a landoláshoz. Ferguson csapata újabbnak mondható, akkor állították össze, amikor tavaly ősszel a Hubble egy elromlott műszere miatt elhalasztották a missziót.

Amennyiben szükség van mentőküldetésre, a NASA megkezdi a háromnapos visszaszámlálást az Endeavour kilövéséhez. Közben Altman és csapata lekapcsolja az Atlantist, hogy megőrizze annak tartalékait. Amennyiben a Hubble küldetés első két-három napjában elindul a mentőakció, az Atlantis közel egy hónapig életben tudja tartani legénységét. Ám amennyiben a kárt ennél később fedezik fel a sztenderd hőpajzs-vizsgálat során, az űrsiklónak valószínűleg csak 16 napra elegendő levegője marad - mondta Altman egy interjúban.

A NASA terve szerint, az Endeavour 23 órával a kilövés után megérkezne az Atlantishoz. Az Endeavour lassan, alulról közelítené meg ikertestvérét, majd kinyújtaná robotkarját, hogy megragadja az Atlantis saját robotkarját. A két űrsiklót ekkor hét méter választaná el egymástól, és mindössze a hajlított, tizenöt méteres robotkar kapcsolná össze őket. Az Atlantis legénysége három bonyolult űrséta során elhagyná az űrhajót és átszállna az Endeavourre.

Amint a hét Hubble-asztronauta biztonságosan átért, az Atlantis magára marad, és a tizenegy űrhajós az Endeavour fedélzetén tér haza. Eközben az Atlantist távirányítással a Csendes-óceánba küldenék.


Forrás: hirado.hu/Space.com/NASA

2009.05.11

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok