HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Technika - Tudomány > Márciusra tolták a Discovery kilövését

t: 2002

Márciusra tolták a Discovery kilövését

A Discovery a jelenlegi tervek szerint március 12. előtt nem indulhat el – ez mintegy egyhónapos késést jelent az eredeti tervhez képest – kéthetes missziójára a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A küldetést már többször elhalasztották, mivel az űrsikló üzemanyag áramlását kontrolláló szelepekkel gondok adódtak.

Amellett, hogy kicserélik a három gyanús szelepet, a NASA mérnökei a következő héten átnézik még a friss tesztek adatait, és megvizsgálják azon lehetséges módosításokat, melyekkel meg lehet erősíteni a létfontosságú, a szelepekhez csatlakozó tömítéseket és vezetékeket. A szakemberek a tervek szerint március negyedikén találkoznak, hogy áttekintsék a Discovery állapotát, és eldöntsék, maradjon-e a március 12-i kilövés a Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontból. Amennyiben ilyen döntés születik, a NASA vezetőit március hatodikára kell összehívni, hogy jóváhagyják a tervet.

A NASA eredendően február 12-re tervezte a Discovery kilövését, ám aztán négyszer kénytelen volt elhalasztani az űrsikló felbocsátását a szelepeket érintő aggodalmak miatt. A legutóbbi halasztást múlt pénteken jelentették be, akkor a Discovery pontos kilövési dátum nélkül maradt. Három üzemanyag-áramlást kontrolláló szelep van a Discovery fedélzetén, mind a három meghajtó-rendszerhez egy.

Ezeket úgy tervezték, hogy fenntartsák a megfelelő nyomást az űrsikló folyékony hidrogén tartályában, az űrsiklóhoz csatlakoztatott külső tartályban. Ahogy az űrsikló az űr felé tör, a nyomás stabilitásának fenntartása érdekében, a szelepeken lévő „fémcsapok” szükség esetén felnyílnak – mint az öntözőfejek - , hogy a gáznemű hidrogént az űrsikló hátulsó részén lévő meghajtó-rendszerből átirányítsa egy sor vezetéken bele a külső üzemanyagtartályba.

Amikor tavaly novemberben a NASA Endeavour űrsiklója elindult, a szelepek egyike elrepedt és letört. Az űrsikló két másik szelepe kompenzálta a károsodott hiányát, és az Endeavour incidens nélkül elérte az űrt. Ám a NASA biztos akar lenni abban, hogy hasonló probléma nem fordul elő a Discovery kilövésekor, és nem okoz katasztrofális kárt. A mérnökök folytatják a szelepek számítógépes modellezését, hogy megfigyelhessék, azok hogyan törhetnek el repülés közben. Eközben egy másik csoport azon dolgozik, hogy a Discovery üzemanyag-szelepei és külső üzemanyag-tartálya közötti görbe vezetékrendszert megerősítse, hogy biztosítsa, azok ellenállnak egy esetlegesen letört darab törmelékei okozta becsapódnak.

Az Endeavour károsodott szelepeit követően a Discovery fedélzetén lévőket kicserélték olyanokra, melyek megfelelően működtek. Most viszont ezen cseréket is cserélik, és még újabb szelepeket illesztenek helyükre. A kicserélt szelepek közül kettőt részletesen megvizsgálnak, a mérnökök mintegy négyezer fotót készítenek majd róluk, hogy bizonyítékot szerezzenek a repedésekre.

A NASA-nak március tizenharmadika körül ki kell lőnie a Discovery-t ahhoz, hogy az űrsikló még az orosz Szojuz érkezése előtt be tudja fejezni kéthetes misszióját az ISS-en. A Szojuz küldetés március 26-án indul, hogy egy amerikai űrturistát és új legénységet szállítson a laboratóriumra. Ha azonban a Discovery nem tud márciusban elindulni, a NASA-nak le kell állnia, míg a Szojuz legénység-cseréje be nem fejeződik. A következő kilövési ablak körülbelül április hetedike környékén nyílik meg. A Discovery STS-119-es missziója a NASA 2009-re tervezett hat küldetése közül az első. A többi misszió között ott van a május 12-i, amely a Hubble Űrteleszkóp nagyjavítását, emellett jó néhány, mely az ISS konstrukcióját célozza.


hirado.hu

2009.02.27

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok