HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Érdekességek > Csiki-csuki - A kupé-kabriók nyara

t: 2618

Csiki-csuki - A kupé-kabriók nyara










Bő tíz évvel ezelőtt a Toyota hitette el velünk, hogy fabatkát sem ér az életünk, ha sportos ferdehátú GTI-nk nem képes rögös földutakkal, hópaplannal borított alpesi hágókkal is megbirkózni – és azoknak, akik ezt elhitték, mentőövet dobott a RAV4 formájában. Ma az úgynevezett kupé-kabriók ismét csak az emberi lelkületnek erre az érzékeny pontjára tapintanak: a bennünk szunnyadó szabadságvágyra. Lenyitott tetővel egy ilyen autó bárkinek, bárhol, bármikor, akár Budapesten, a dugóban csücsülve, egy nehéz tárgyalásra sietve is elhozza a szabadság leheletét – csak az eső ne essen.

Az újfajta autók közös vonása a fémből készült, több darabból álló, villanymotorok segítségével maximum fél perc alatt a kocsi farában eltüntethető tető, a négy ülés és a műszaki alapjukként szolgáló, mezei típusokhoz képest negyven-ötven százalékos felár. Ez éppen annyi, hogy a tipikus vásárló úgy érezhesse: ha megerőlteti magát, akár övé is lehetne egy ilyen álomautó.

Az ötlet elsőre zseniális. Másodikra is. Napsütéses időben egy négytagú család élheti bele magát a Dallas-hangulatba, karnyújtásnyira tartott személyi igazolványukon hunyorított szemmel máris Ewingnak is látják a vezetéknevüket, csomagjaik pedig talán el is férnek az átlagos kiskocsikéval egy méretű raktérben. Ha pedig beköszönt a hideg, a családi kedvenc jól szigetelt kupéként hordozhatja tovább a famíliát, és még attól sem kell tartani, hogy valami villogó szemű suhanc felhasítja a tetőt egy pillangókéssel a sötét utcában – a fémtető kilyuggatásához gyorsvágó, de minimum balta szükségeltetik.

Ráadásul e járművek többsége megrendelhető takarékos és erős turbódízel motorral is.

Minden rubrika kipipálva, a kupé-kabrió zseniális. Igen ám, de én ezen a nyáron vagy féltucatnyi ilyen autót teszteltem, és valamennyinek akadt komoly hibája is. Először is: az óriási tető lehajtás után letakarja az így fennmaradó, nagyjából 250 liternyi csomagtartót, emiatt meg egyik típus raktere sem használható olyan jól, mint akár egy átlagos Suzuki Swift aprócska poggyásztere. Ha ugyanis be szeretnénk tenni valamit (vagy kivenni), amikor lent van a tető, a kocsit vissza kell alakítanunk kupévá, ami nagyjából egy percet vesz el az életünkből.

Meg persze el kell viselnünk az irigykedők megjegyzéseit a Cora parkolójában. Második kifogás: az óriási tető csakis óriási farrészben fér el, ezek az autók tehát általában aránytalanok. Mi több, az önhordó karosszériás autók alapvetően térvázasak, a tető elhagyásával viszont kétdimenzióssá válik a jármű gerince. Nem kell tehát azon csodálkozni, hogy bukkanókon a tipikus kupé-kabrióknál egy erősen korrodált Zsiguli is merevebb. További csúsztatás, hogy ezeket az autókat négyülésesnek árulják, ám a terjengős farrész a hátsó ülésektől veszi el a helyet. És akkor még nem beszéltem a tetőszerkezet és a merevítések jelentős súlytöbbletéről, ami ólomcipős dinamizmusban jelentkezik.

Akadnak persze jobb és rosszabb megoldások. A Nissan Micra C+C és a Mitsubishi Colt az utóbbiak közé tartozik: rettenetesen aránytalanok, karosszériájuk remeg, akár a friss kocsonya, hátsó üléseik pedig pincsik számára is szűkek. A hasonló Peugeot 206 CC legalább a formájában ügyes, egyébként nem jobb a másik kettőnél. Tanulság: kisautót nem szabad kupé-kabrióvá alakítani, de ha muszáj, akkor meg kell elégedni két üléssel – lásd Opel Tigra. A CC-őrület régebbi, egy számmal nagyobb képviselői, a Peugeot 307 CC és a Renault Mégane CC szintén nagyon reszketegek, a hátsó üléseik ugyancsak súrolják a használhatatlanság szintjét, és kellően lomhák is. A kínai lendkerekes játékokhoz hasonló 307-est ráadásul inkább azok találják vonzónak, akik az előző éjjeli diszkózáskor túladagolták a speedet.

A jobban sikerült kupé-kabriók közé tartozik az Opel Astra TwinTop, amely valamelyest masszívabb, a három részben összehajtogatott tetőnek köszönhetően tágasabb az utastere, és kisebb a farrésze. Arányai pedig szinte tökéletesek, dízelmotorral meg egészen fürge a forgalomban. És tud egy hasznos trükköt: ha a tető a csomagtartóban van, de be szeretnénk tenni valamit a poggyásztérbe, egy gomb megnyomására az összecsukott fedél felemelkedik, és hozzáférünk az üreghez. Költséges, de hasznos megoldás. Mi több, lehajtott tetővel valamennyi kupé-kabrió közül az Astra osztja be a legkellemesebben a menetszelet, még autópályás száguldás közben is elviselhető a huzat.

Talán a legjobb autó valamennyi közül a lehajtható fedelében külön, elcsúsztatható üvegtetőt hordozó Volkswagen Eos, mert ezzel a fogással kivételesen kis helyre tudja bezsúfolni a farába a tetejét, tehát nyitva és csukva is valódi négyszemélyes jármű. Nem is remeg túlzottan, viszonylag arányos a formája. Viszont kellemetlenül alakul benne a menetszél: kis sebességnél az Eos elszigetel a külvilágtól, nagyobbnál pedig orkán támad az utasterében. Egyik-másik kupé-kabrió szinte kiforrott megoldás – de korántsem hibamentes.

(168ora.hu)

2006.10.10

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok