HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Érdekességek > 50 éves dallamok

t: 1984

50 éves dallamok










Ha bárki meghallja az 1956-os évszámot minden bizonnyal a magyarországi események vagy éppen a szuezi válság jut eszébe. Feltéve, ha a családjában senki sem kötődik ehhez a dátumhoz. Nos, 1956-ban nemcsak a világtörténelemben történtek jelentős dolgok, az autózás világában is születtek elismerésre méltó modellek. Északon, Svédországban például megtervezték és a Stockholmi Autó Show-n be is mutatták a Saab 94-et, amit később neveztek el Sonettnek. Egy esztendővel később a New York-i Autószalonra is elvitték a Sonettet. Eredetileg a Sonett elnevezés a versformára utal, de igazából a sa naft svéd kifejezésből származik, amit nagyjából úgy lehetne lefordítani, hogy annyira elegáns, csinos.


Üvegszál erősítésű műanyag karosszériáját és könnyűfém vázszerkezetét eredetileg pályaversenyzésre tervezték. Ám mivel a versenyszabályok, formulák megváltoztak, így csupán hat darab Saab Sonett készült el. Azonban még 40 évesen is bizonyította, hogy nagy jövő előtt állt volna, ha engedik versenyezni. 1996 szeptemberében ugyanis Erik Carlsson híres rali pilóta megdöntötte az érvényben levő svéd sebesség rekordot (a 750 köbcentis kategóriában) egy Saab Sonett I segítségével. Az új rekord 159,4 km/h volt. Az első nyitott Saab modellt, vagyis a 94-et egy kétütemű, 57.5 lóerős, háromhengeres és 748 köbcentis erőforrás mozgatta. A svéd autógyár elsősorban Észak-Amerikába szállította volna a Saab Sonett gépkocsikat.

1960-ban Björn Karlström javasolta a Saab vezetésének, hogy egy kétüléses sportautót kellene készítenie a gyárnak, természetesen kétütemű motorral. 1966-ra két prototípus készült el, végül az MFI 13 kódnevű lett a befutó, és néhány módosítás után megszületett a Sonett II, más néven a Saab 97. A végleges verziót 1967-ben vezették be a piacra. Kezdetben a Monte Carlo rali győztes motort szerelték az autó elejébe. Ezzel a 60 lóerős aggregáttal 12.5 másodpercig tartott elérni álló helyzetből a 100 km/h-t, végsebessége pedig meghaladta a 150 km/h-t. Két év után a Saab Ford négyhengeres motorokat kezdett el beépíteni a Sonettek elejébe. Összesen 258 darab Montés példány készült el. Az erősebb, 65 lóerős Ford V4-es, négyütemű motorral már 160 km/h lett a végsebessége az autónak. A Ford motor miatt kicsit meg kellett változtatni a karosszériát, a módosításokat Gunnar A Sjögren tervei nyomán végezték el. 1868 Sonett II hagyta el a svédországi üzemet a három éves gyártási idő alatt (1966-69). Gyakorlatilag ez volt az első szériagyártású Sonett, mert az első generáció hat autóját nem lehet szériának tekinteni.

A következő évben, 1970-ben, a New York-i Autókiállításon már a Sonett III-at ismerhette meg a nagyközönség. Sergio Coggiola tervezte az autó küllemét, de nem sokat változtatott Gunnar A Sjögren által meghatározott stíluson, egyszerűen csak változtatott a formákon, hogy az megfeleljen a 70-es éveknek is. Maximális teljesítménye 65 lóerő volt, végsebessége pedig 165 km/h. A 880 kilogrammos Sonett III a 0-100 km/h-s feladatot 13 szekundum alatt tudta le. Egészen 1974-ig gyártották és 8000 autó készült el a trollhattani üzemben, tehát összesen 10 236 darab Sonett született meg 1956 és 1974 között. A Saab idén jelentette be, hogy piacra dobja a legújabb Sonett modellt, a Sonett IV várhatóan egy kétüléses kabrió, később pedig egy 2 plusz 2 üléses, kétliteres tubós kupé formájában fog feltámadni. A Sonett IV alapját a Saab Aero-X koncepcióautó adja majd, ha minden a terveknek megfelelően alakul, akkor 2009-ben már a szalonokban is viszontláthatjuk a modern Sonetteket.

(autostilus.hu)

2006.10.05

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok