HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Érdekességek > Ázsiai belépő - Honda Legend

t: 2715

Ázsiai belépő - Honda Legend










Manapság már csak akkor hordok márkás farmert, ha ajándékba kapom. Egy időben végigpróbáltam ugyan az összes aktuális, menő márkát, és amikor átmeneti pénzhiány miatt rászorultam mindenféle névtelen nadrágokra, eleinte úgy éreztem magam, mint valami hajléktalan. Idővel rájöttem, a kutyát se érdekli, milyen gatya van rajtam, viszont azt is felismertem, hogy a C&A-s és egyéb plazás farmerok olykor tartósabbnak bizonyulnak a Mustang Oregon Jeansnél, pedig harmadannyiba kerülnek. A farmerek világában elveszetten mozgok, ezért általában félreteszem a sznobériát, és racionálisan vásárolok.

Hasonlóan cselekedett eddig, akinek volt ugyan pénze luxusautóra, ám a kétségtelenül irigylésre méltó Mercedes E osztály, Jaguar S-Type vagy Lexus GS helyett inkább Honda Legendre szavazott. Egy ilyen autóval kinézték ugyan a pub parkolójából a beavatottak, ő viszont akciós áron élvezte a felső kategóriás luxust. Tény, hogy a régi Legend helykínálatban, valamint bizonyos fokig felszereltségben és rugózásban is alatta maradt az európai konkurenciának, ezzel szemben sok márka örült volna, ha ellenlábas típusa hasonló megbízhatósági statisztikákkal és tartóssággal büszkélkedhet.

Ám a Honda hosszan üldögélt nem létező babérjain – a piaci statisztikákban a hibaszázalék alatt maradó Legendet 1990-es megjelenése óta csak kesztyűs kézzel fejlesztgette. Pedig a cég a kisebb autók vonalán nem csinált titkot abból, hogy modelljeit feljebb akarja pozicionálni a presztízslétrán. Először az új Accordnál hangoztatta, hogy az már nem a VW Passat és a Toyota Avensis, hanem az Audi A4 és a Volvo S60 konkurense – e reményekhez a felszereltséget, a minőséget és az árcédulát is hozzáigazították némiképp. Majd a közelmúltban bevezetett Civicnél is elővették: az autó azért kerül annyiba, mert különleges megoldásai, kivitele, formaterve már simán a presztízsmodellek, a Mercedes A osztály, a BMW 1-es széria közé sorolják. Az eladások igazolják a Honda reményeit – vastagabb filctollal írt árcédulája ellenére a Civicből nem lehet eleget gyártani a kereslet kielégítéséhez, és az Accord is kiválóan fogy. Lehet, hogy van igazság a Földön, és a jobb minőséget, az ötletesebb kialakítást hajlandók megfizetni a vásárlók?

Ha így van, akkor a most bemutatott nagykocsi, az új Legend jó eséllyel kikerülhet az árnyékból. Bár a Honda nem készül vele rekorddöntögető eladásokra, a névjegyét e modellel végre szeretné úgy letenni az asztalra, hogy stratégiai fontosságú körökben sokáig emlékezzenek az azon szereplő telefonszámra. Ehhez olyan megoldásokat vonultat fel legfrissebb nagy limuzinjában, amilyeneket a világon más autógyártó nem kínál.

Vegyük a menetstabilizáló elektronikát, amelyet a legtöbb cég ESP-ként tüntet fel a felszereltségi listákban. Az autóbúvárok nyilván tudják: ez a modern berendezés a kisodródni készülő autót az egyes kerekek kiszámított, egyenkénti fékezésével vissza tudja téríteni arra az ívre, amelyet a képességeit egy pillanattal korábban még jelentősen túlbecsülő sofőr eredetileg kijelölt a kormánnyal. Az ESP beavatkozása azonban sportos vezetők szerint csökkenti az autó élvezeti értékét, hiszen ha az elektronikus felügyelet sodródást érzékel, visszaveszi a motor teljesítményét, majd fékezgetni kezdi a kerekeket – mindez pedig a vezető akaratától független, intenzív lassulással jár. Ezt a kellemetlen hatást még az „úttartás” tantárgy igazi strébere, a BMW sem tudta jól megoldani – a vérbő 7-es szériával is csak kikapcsolt ESP-vel lehet vigyorogva bevenni egy húzós tempójú kanyart. Az új Legend összkerekes hajtáslánca viszont a szérialimuzinok között a világon egyedülálló mutatványra képes.

Bevezetőnek: a modern összkerékhajtásos rendszerek képesek arra, hogy a vonóerőt ahhoz a pár kerékhez továbbítsák, amelyik éppen jól tapad. A Legend viszont nemcsak az első és a hátsó, hanem a bal és a jobb hátsó kerék között is különböző arányban tudja elosztani a nyomatékot. Kanyarban az autónak a külső íven gördülő hátsó kerekére nagyobb vonóerőt juttat, ezzel elejét veszi a kisodródásnak. Ennélfogva az ESP-nek kevesebb dolga van, elmarad a zavaró kattogás és kéretlen fékezgetés, mit sem érezni az autó stabilizálási beavatkozásaiból.

Egy másik egyedi ötlet a biztonsági motorházfedél. Ha a legendes gyalogost gázol (reméljük, ez ritkán esik meg), a géptető hátsó részét pirotechnikai töltetek hirtelen megemelik. A gyalogos így kisebbet esik. További újdonság az ütközés-előrejelző rendszer. Ha a Legend úgy véli, hogy veszélyes közelségbe került az előtte haladó járműhöz vagy tereptárgyhoz, műszereit villogtatva, figyelmeztető zajokkal ébresztgeti a vezetőt. Amennyiben elkerülhetetlennek ítéli az ütközést, megfeszíti az öveket, és hatalmasat tapos a vezető helyett a fékre. Meg nem áll, és nem kerüli ki az akadályt, de ennyi intézkedés hatására már jó eséllyel Szent Péter kapuján innen maradunk.

Aztán persze lesz még benne különleges, a hangszórókból a kocsi működési zajaival ellenkező fázisú jeleket sugárzó, aktív zajkioltás, a kormány mellől kézzel is kapcsolható automatikus váltó, maguktól felgyulladó, xenonizzós fényszórók, amelyek a kormány elforgatására kanyarba is világítanak, tolatókamera, Bose hifi, meg sok más is, amit ma elvár egy luxusautó-vásárló.

A Legend mégsem szorongatja majd meg a klasszikus presztízsmárkákat. Ennek oka, hogy a motorkínálat egyetlen, 295 lóerős, 3,5 literes, hathengeres benzinesből áll majd, tehát nem lesz kisebb, belépő erőforrása, igazi presztízst hordozó nyolchengerese, és ami Európában még fájóbb, dízelmotorja sem. Mivel a balkormányos Legendekhez és amerikai Acura-ver-zióikhoz sávelhagyás-figyelő rendszer sem lesz rendelhető, sejthető, hogy a kocsit elsősorban ázsiai piacokra szánják. Pedig kicsit feltupírozva milyen jó lenne nekünk is...

(168ora.hu)

2006.10.04

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok