HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Érdekességek > Magyar GP győztes

t: 1988

Magyar GP győztes

Akkoriban a világ autósportot szerető közönsége a magyar pilótát Francois Sziszként ismerte. Szisz Ferenc a pesti Helios garázsban tanulta meg az autószerelés alapjait és már fiatalon kikerült Berlinbe. Németországból Lyonba majd a francia fővárosba ment. Végül a Renault gyár egyik "bejáratósa" lett. Együtt dolgozott a francia autógyárban Diószegi Gyulával, Molnár Bélával és Pintér Gézával is. A versenyre egyébként a Renault akkori főmérnöke Rothmüller Sándor "ajánlotta be". Szisz vállalta a kihívást és elindult a viadalon egy 3/A rajtszámú, 12,8 literes, 105 lóerős Renault-val. A nagydíj a Le Mans-St. Calais-La Ferté Bernarnd 103 kilométer hosszú háromszög pályán zajlott, az útvonal végighaladt a híres La Sarthe részen is. A verseny egyébként 1230 kilométer hosszú volt, a GP teljes távját jelentő 12 kört két nap alatt tették meg az indulók. Már az edzéseken kiderült, hogy a verseny a gumicseréknél dől el. Az nyer, aki a leggyorsabban cseréli le abroncsait.

A Michelin új rendszerű gumikkal kísérletezett, defekt esetén ezeket az abrocsokat néhány csavar meglazítása után könnyebben ki lehetett cserélni. Ezzel a modernebb gumikkal három autó indulhatott, a nagy tapasztalattal rendelkező versenyző Felice Nazzaro, a későbbi autógyáros Vincenzo Lancia és a magyar Szisz. Nazzaro egy 10 literes Fiattal rajtolt el az autósport első nagydíján. Az edzés egyébként nem állt másból, mint szakadatlanul próbálták a versenyzők a minél gyorsabb kerékcseréket.

A lánchajtásos autóval már az első napon tízperces előnyt szerzett Szisz a második Nazzaro előtt, a verseny végére átlagsebessége elérte a 101,2 km/h-t. A bátor, már-már vakmerő vezetésének köszönhetően a viadal végére ez az előny majdnem fél órásra duzzadt. A dobogóra a három Michelin kerekekkel rajtoló pilóták állhattak, mivel Lancia lett a harmadik helyezett.

Alighogy leintették a versenyt egy másik induló, Kark Schmöllhaus le akarta lőni Szisz Ferencet, de valaki kiütötte kezéből a pisztolyt. A győztesnek kijáró pezsgőzés javában zajlott, amikor egy csodálatos hölgy lépett a magyar GP győzteshez és megkérdezte, hogy nem akar-e a Fiatnál versenyezni, később a tolmácsok elmondták, hogy a Fiat gyár elnökének felesége volt.

Az első Francia GP után többé nem indult versenyen a magyar versenyző és a Renault gyártól is eligazolt. Szisz Ferenc emlékét őrzi a Hungaroring első kanyarja, az első és eddig egyetlen magyar GP győztesről nevezték el a célegyenes utáni jobbkanyart. Szisz Ferenc 1970. június 22-én hunyt el Tiszaszentimrén.

(autostilus.hu)

2006.06.29

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok