HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Újdonságok > Családi kivitel

t: 1889

Családi kivitel

Négy kerékről hallottunk ugyan már pártprogram kapcsán, tengelytávolságról vagy a szállítható személyek számáról viszont – tudtommal – még egy rövidke frakcióülést sem rendezett senki. Nincs sok választása tehát annak, akinek a szokásos ötnél is több férőhelyre van (legalább néha-néha) szüksége, de nem tud hétszemélyes kisbuszt venni és fenntartani. Egy adott, alsó-középkategóriányi hosszon elfér hét ülés, de akkor még két bőröndnek is kevés a csomagtartó. Ha pedig a hátsó kettőt kivesszük, akkor megint az ötszemélyes kocsinál tartunk – és nem biztos, hogy már induláskor tudjuk, hány embernek kell helyet biztosítanunk.

Mindig legyen hét ülés, de a hátsó kettőt lehessen behajtani a padlóba – ismertette a megoldást az Opel, amikor piacra dobta ilyen elven kialakított Zafiráját. Lehet hümmögni a leghátsó két utas szűk helyén, a mindig cipelendő pluszsúlyon, de el kell ismerni: egyelőre senki nem talált ki ennél jobb módszert a kompakt hétüléses osztályban. Nyilván nem véletlen, hogy például a Volkswagen Touran is kérhető kihajtható pótülésekkel – akárcsak a Toyota Corolla Verso második generációja.

Nagy fantáziát látott a japán cég az egyterűekben, hiszen terepjáróin és a Camry nagyautón kívül gyakorlatilag mindegyik típusának bemutatta felfújt, buszlimuzinszerű változatát, Verso néven. Az Avensis Verso nagy és jó, de a felsőbb kategória sokaknak elérhetetlen, a Yaris Verso kicsit túlbuzgó, nem éppen sikerre ítélt ötlet volt, a Renault Scénickel és a Zafirával egy osztályba sorolt Corolla Verso viszont hibátlan gondolat. Ahogy a Scénicnél is történt – amelynek második generációja már nem viseli a Mégane nevet –, az új Corolla Verso önállóbb, felismerhetőbb lett.

Nemcsak a formát igazították néhány évvel divatosabbra; az alapvető koncepció is változott. Az előző Verso nagy oldalablakaival a tágasságát hirdette, utódja viszont éppen az ellenkezőjét demonstrálja. Meredekebben emelkedik az övvonal, sokkal vaskosabb a leghátsó tetőoszlop, hangsúlyosabbak a sárvédőívek, feltűnően hátrafelé lejt a tető. Most már el tudjuk képzelni a vezetőjéről: tudja, a praktikum szón kívül olyan kifejezés is létezhet, hogy mutatós külső és vezetési élmény. Előbbi adott, utóbbihoz is a lehetőség: két, nagy teljesítményű, a kocsihoz tökéletesen illő dízelmotor közül is lehet választani.

Kicsit későn kapcsoltak a japánok, ami a dízelmotor-választékot illeti, de senki nem lepődött meg, hogy hamar az élvonalba küzdötték magukat. A Toyota 2,2 literes D-4D jelű motorjának két teljesítményszintű változatát építik a Corolla Versóba. Gyengébb helyett nevezzük inkább kevésbé erősnek a 136 lóerős verziót. A kicsit egyszerű kivitelű, kártyaszerű kulcs adott résbe helyezése, majd a kuplung benyomása után zöldre vált a startgomb ledje – indíthatunk. Hiába a vastagabb motorház-szigetelés, a különféle hangelnyelő anyagok, amíg világít a műszerfalon a kis kék hőmérő, vagyis amíg a motor nem éri el az üzemi hőfokot, egy pillanatra nem felejtjük el, melyik kútoszlophoz is kell majd állni tankoláskor.

Szerencsére a kellemetlen hang hamar megszűnik, és végre észrevehetjük a motor erényeit, a már kétezres motorfordulatnál jelentkező, 310 Nm-es nyomatékot, azt, hogy tíz másodpercen belül éri el a százas tempót, s hogy 195 km/h a vége. Tulajdonképpen bármilyen sebességről igen határozott gyorsítást tudunk produkálni, csak a hatfokozatú kéziváltót kell megfelelően használni. Ez ráadásul remek helyen, a középkonzol alján van, akár a könyöklőn támaszkodva, néhány ujjal kezelhető. Nem a szerkezet hibája, hogy mégsem tökéletes az ergonómia: a könyöklőt az ülésre rögzítették, ami még nem lenne baj, de túl keskeny – kényelmesebb, ha az ember a hóna alá veszi, akkor meg minek. Ezt leszámítva az üléspozícióval nincs baj, de azért, kérem, amikor majd modellfrissítéskor kitalálnak valamit könyöklőügyben, a gerinctámaszt se feledjék el.

Említettem a sportosabb, tömbszerű formát. Egy fémtömbnek számos jellemzője van – a kilátás nem tartozik közéjük. Előre sincs éppen panoráma, oldalra és hátrafelé még rosszabb a helyzet, komoly fejmozgást igényel a biztonságos kanyarodás és a parkolás. De úgysem az ablakok nagyságát nézi senki egy Versónál, inkább nekiáll hajtogatni az üléseket. A leghátsó két hely pótülésségéhez mérten kényelmes, könnyebb a kinyitása, mint a kalaptartó leszerelése és elhelyezése. Költözködéskor igen jól jöhet, hogy a középső sor üléseinek lehajtása után teljesen sík rakfelület jön létre – ha minden dobozt elszállítottunk, visszamehetünk a család többi hat tagjáért.

4,8 millió forint a Corolla Verso alapára, a hétüléses kivitel felára 140 ezer forint, a tesztelt 136 lóerős dízelmotor plusz 655 ezer forint. Már a Terra kivitel is tartalmazza a legfontosabb tételeket, a „szokásos” hat légzsák mellett a vezető térdét védő hetediket is, a manuális vezérlésű légkondicionálót és az általános, elektromos kényelmi funkciókat.

A Toyota Corolla Verso dízelváltozata a házastársi béke szolgálója: végre nem kell vitázni, hogy praktikus és tágas, vagy sportos és gyors legyen a családi autó.

(168ora.hu)

2006.06.27

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok