HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > MOBIL > Érdekességek - Tartozékok > Még nem állt talpra a Nokia

t: 2233

Még nem állt talpra a Nokia

Gyenge eredményről számolt be a Nokia csütörtökön, és 2011-ben is gyenge indulásra számít. Vajon Stephen Elop már idén növekedési pályára tudja állítani a finn óriást? Egy elemzés szerint a Nokia nem most és nem véletlenül csúszott meg a lejtőn, hanem ez bele volt kódolva a cég jelenlegi felépítésébe.

A Nokia csütörtökön bejelentette, hogy a december 31-én véget ért utolsó negyedévében 745 millió euró nyeresége volt, ami komoly visszaesés az egy évvel korábbi 948 millió eurós nyereséghez képest. Az elemzők ennél sokkal rosszabbra, csupán 529 millió euróra számítottak a Bloomberg szerint [1]. A negyedév bevétele 12,651 milliárd euró volt. A hálózati berendezéseket gyártó Nokia Siemens Networks és a mobilokat gyártó részleg nyeresége csökkent az előző évhez képest, ugyanakkor a műholdas navigációval foglalkozó Navteq majdnem megduplázta a profitját (ez a részleg viszont a bevételnek csupán 2 százalékáért felel, nem meghatározó).



A Nokia részesedése az okostelefonok piacán 31 százalékra esett vissza, noha az előző negyedévben még 38 százalékon állt. A következő hónapok sem lesznek kiugróan jók, a Nokia 2011 első negyedévében csupán 6,8-7,3 milliárd euró bevételre számít a telefonok és szolgáltatások piacán.

Szánkópályára ültek
A Nokia még mindig a világ legnagyobb mobilgyártója, naponta egymillió készüléket ad el. Egész éves bevételét azonban 2010-ben csak másfél milliárd euróval tudta növelni, és a profitja csak 873 millió euróval nagyobb, mint 2009-ban. Elgondolkodtató, hogy a sokkal kevesebb készüléket eladó Apple az elmúlt negyedévben körülbelül 10 milliárd dollárt keresett a telefonjaival, vagyis megközelítette a Nokia szintjét. Úgy is mondhatjuk, hogy az Apple nem megközelítette a Nokiát, hanem kiütötte a nyeregből és átvette a helyét. Január elején világszerte arról írtak a lapok [2], hogy az Apple 300 milliárd dollárt ér, és ezzel a világ második legértékesebb vállalata lett. Ezzel szemben a Nokia nagyjából 40 milliárd dolláros vállalat, azaz árnyéka régi önmagának. 2000-ben még a Nokia is hihetetlen magasságokban járt, nagyjából 300 milliárd eurót ért.

Mi okozta a Nokia visszaesését? A választ egy finn újság, a Helsingin Sanomat négy részből álló cikkében találtam meg [3] (angol nyelvű, érdemes végigolvasni). Mikko-Pekka Heikkinen tizenöt korábbi alkalmazott, gyári dolgozók és magas beosztású vezetők megkérdezésével fejtette meg a titkot.

Az 1990-es években még a Nokia is csak évente egy-két telefont dobott piacra. Dedikált csoportok dolgoztak a termékek fejlesztésén, akik csak a kezeik közt készülő mobiltelefonra koncentráltak. Később változott a helyzet, évente 40-50 modell készült, és másfajta fejlesztési módszerre volt szükség. Olyan munkacsoportokat hoztak létre, amelyek nem egy termékre, hanem egy funkcióra fókuszáltak. Például voltak, akik a kamera fejlődéséért feleltek, mások pedig a hangminőségért.

Innentől a mobilok úgy készültek, hogy a csoportok aktuális alkatrészkínálatából kiválogatták a szükséges funkciókat. Az elmúlt években az látszott, hogy a Nokia puszta izomerővel próbálja lenyomni a riválisait, mintha az erős hardver garancia lenne a sikerre. A vonzó funkciókat bonyolult menürendszer mögé rejtették, amit igazán csak a geekek láttak át. Ezt próbálják most feltakarítani a Symbian továbbfejlesztésével.

A Helsingin Sanomat azt írja, hogy a fejlesztők hónapokig adogatták egymásnak a labdát, hogy eldöntsék, melyik termékben milyen újításokat használjanak fel. Néha azért nem alkalmazták a legújabb fejlesztéseket, mert akkor a termék versenyzett volna egy másik Nokia telefonnal. Felosztották a funkciókat, az üzleti extrákat a vállalati szegmensnek szánt modellekre, a legjobb multimédiás funkciókat a zenemobilokra telepítettek, noha azok simán elfértek volna egymás mellett. A tesztek során gyakran elfogott a hiányérzet, tudva azt, hogy egy másik Nokiában jobb a lejátszó, vagy egyszerűbben kezelhetők az emailek.

Előbb szétcsúsztak, azután le
Mindez egy korábbi vezérigazgatói döntésnek köszönhető. Jorma Olilla 2003-ban átalakította a cég struktúráját, és három részleget hozott létre. A Mobile Phones nevű részleg ontotta magából a széles közönségnek szánt mobilokat, a Multimedia részleg felelt a képalkotásra és játékra kihegyezett vonzó készülékekért, míg az Enterprise Solutions a vállalatoknak fontos megoldásokra koncentrált. A részlegek egymással küzdöttek a fejlesztési erőforrásokért, és nem volt a cégnél egy erős kezű vezető, aki a teljes képet átlátja, és rendet teremt a termékfejlesztésben. A Helsingin Sanomat elemzése szerint 2006 után, amikor már Olli Pekka Kallasvuo vezette a céget, már senki nem tudta, hogy miről ki hozza a döntéseket.

Egy korábbi nokiás menedzser szerint a vállalatnál nagyjából háromszáz alelnök és hasonló beosztású vezető dolgozik, de hiányzik a látnoki képesség és az elszántság, hogy egy jó termékötlet a terveik szerint megvalósuljon. Ilyen körülmények közt nem meglepő, hogy a Nokia csúnyán elmulasztott lehetőségeket. 2004-ben jelent meg a nagy érintőkijelzővel felszerelt Nokia 7700, azaz három évvel megelőzte az iPhone-t, de nem volt sikeres termék, és a finn cég ezután hosszú ideig nem foglalkozott az érintőkijelzőkkel.

A Nokia a mobilra telepített alkalmazásboltjával is megelőzte az Apple-t, de először azt is elbaltázta, a játékok terjesztésére kihegyezett N-Gage másfél év után bezárt, miközben az iPhone App Store a világ legnagyobb online szoftverboltja lett, és sikerét javarészt a játékoknak köszönheti. Talán az Ovi Store utoléri az Apple-t.

Betömik a réseket?
Talán a változtatásra való készséget jelzi, hogy a Nokia tavaly április és június között 737 millió eurót költött termékfejlesztésre. Ez a hatalmas összeg valószínűleg az idén megjelenő termékekre ment el, de az is lehet, hogy a nagy része elfolyt az alosztályok közti repedésekben. Az Apple feleennyit költ, mégis össze tud rakni évente egy-két csúcskategóriás, világszerte népszerű terméket. Stephen Elop, az új vezérigazgató mindenesetre azt ígérte tavaly októberben, hogy rendet tesz a fejlesztésekben, és ki is vág 1800 dolgozót.

Három hét múlva, a barcelonai mobilkiállításon egyértelműen kiderül, hogy a Nokia milyen esélyekkel vág neki a 2011-es évnek. Tavaly jelentette be [4] a Nokia, hogy az Intellel közösen fejleszt termékeket, tehát idén már be kell mutatnia ennek az együttműködésnek a gyümölcseit. Az Atom processzorral és Meego operációs rendszerrel felszerelt N9-ről már jelentek meg homályos képek, de ennél többre lesz szükség. Táblagépek, iPhone 4 vagy Samsung Galaxy S szintű érintőkijelzős okostelefonok szükségesek ahhoz, hogy a Nokia hárítani tudja az Apple és az Android támadását, és megtartsa jelenlegi pozícióját a mobiliparban.

index

2011.01.30

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok