HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Átadják az első új metrószerelvényt

t: 327

Átadják az első új metrószerelvényt

Az első szerelvényt az átadás után este 8 óráig kiállítják Puskás Ferenc Stadion állomásán, így az érdeklődők is megtekinthetik.

Kedden adja át a francia Alstom cég Budapestnek az első, szériagyártású Alstom Metropolis típusú metrószerelvényt ünnepélyes keretek között a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.

A céggel 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeinek gyártására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-esre 114 millió euróért. A 2-es vonalra szánt járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, az első szerelvényt a lengyelországi Katowicében 2008 szeptemberében mutatták be, az Budapestre 2009 februárjában érkezett meg.

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszer Európában széles körben alkalmazott, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010. július 30-án azt közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak és az előírt biztonsági szintet képviseli.




A végleges típusengedély megszerzésével kapcsolatos csúszások miatt a Fővárosi Közgyűlés 2010 júniusában úgy döntött, ha az Alstom nem szerzi be július végéig a megrendelt új metrókocsik engedélyeit, felbontják a szerződést.

Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést. A cég álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért a BKV bejelentette az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívását, valamint kötbérigényét.
Ezt követően a főváros megkezdte a 40 évnél idősebb szerelvények kivonását a budapesti metróhálózatból, azok Tarlós István főpolgármester akkori közlése szerint közvetlen balesetveszélyt jelentenek.

A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot.

A döntés után Tarlós István és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodtak, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. E szerint az Alstomnak a hatálybalépéstől számított 300 napon belül meg kell szereznie a 2-es metró szerelvényeinek végleges típusengedélyét, és 330 napon belül le kell szállítania az első szerelvényt Budapestre.
A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a derogációt (mentességet a magyar jogszabályok alól) az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-ig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.

Ez után a hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt az Alstom Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető


hirado

2012.07.09. 22:09

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek