
Tovább erősödött a vásárlói tudatosság Magyarországon az idei év első felében - derült ki a Kirakat.hu és az Ipsos legújabb felméréséből, amely szerint az emberek szívesebben vásárolnak magyar terméket, de továbbra sincsenek tisztában a jogaikkal. A növekvő tudatosságnak inkább az az oka, hogy a válság miatt a fogyasztók sokkal inkább odafigyelnek az árakra, körültekintőbben és gyakrabban tájékozódnak vásárlás előtt, és egyre inkább olyasmire költenek, amit előre elterveztek.
"Ha módomban áll, inkább magyar terméket vásárolok" - ezzel az állítással a tavalyihoz képest 8 százalékkal többen értettek egyet, így 60 százalékra nőtt azok száma, akik a megkérdezettek közül a hazai árut preferálják.
A felmérés alapján a korábbi 51 százalékról 55-re nőtt azok száma, akik a vásárlás előtt biztosan megnézték, hogy mit hol érdemes megvenni. Tavaly a megkérdezettek 37 százaléka állította, hogy ha bemegy egy boltba, csak olyan dolgot vesz meg, amit előre eltervezett, addig idén az arányuk 40 százalékra ugrott.
A tájékozódásra való igény, valamint a nagyobb ár-érzékenység annak is következménye, hogy a begyűrűzött válság hatására a közvetlen érdekeinket következetesebben tartjuk szem előtt - állapítja meg a kutatás.
A tudatos vásárlók között egyébként tovább emelkedett a nők aránya, és egyértelműen látszik, hogy a fiatalabbak (18-39 évesek) kevésbé, az idősebbek pedig az inkább tudatos vásárlók.
A Kirakat.hu és az Ipsos kutatása szerint a fogyasztói jogokat továbbra is kevesen ismerik, sőt egyre kevesebben olvassák végig a szerződéseket. Nagy a bizonytalanság a jótállás és a szavatosság fogalmai körül, és nem jobb a helyzet a különböző termékek visszacserélésének feltételeit illetően sem: a vevők a legkevésbé azzal vannak tisztában, hogy három napon belül bármilyen terméket visszavihet a kereskedőnek, azt ki kell cserélni vagy vissza kell fizetni az árát.
hirado
2009.10.12. 12:12