
Meghiúsulhat Debrecen, Szeged és Miskolc villamosberuházása a forint gyengélkedése miatt - írja a Népszabadság.
A három nagyváros az Európai Unió támogatásával fejlesztené tömegközlekedését, a villamosok, trolibuszok és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra azonban többe kerülhet az előre tervezettnél, a tendereiken nyertes pályázók ugyanis az árfolyamkockázat miatt drágán szállítanának.
Leginkább Debrecent szorítja az idő: a cívis városnak a spanyol CAF és a svájci Stadler tett ajánlatot. Az eredeti tervek szerint a beruházás összértéke 17,6 milliárd forint lett volna, a hálózatfejlesztés mellett legfeljebb 9 milliárd forintot áldoztak volna 18 új villamos vásárlására. A Stadler azonban 21 milliárdért szállítaná a járműveket, de a CAF ajánlata is jócskán túllépi a tervezett keretet. Debrecennek 1,9 milliárd forint saját forrása van, a Közlekedési Operatív Programtól (KözOp) további 15,7 milliárd forintot remélhet. A tenderen elméletileg a múlt héten eredményt kellett volna hirdetni, a pályázókat azonban hiánypótlásra szólították fel, az eredményhirdetés új időpontja május eleje. Legvalószínűbb, hogy a tendert eredménytelennek nyilvánítják, ellenkező esetben - a jelenlegi ajánlatokat elfogadva - a városnak 10 milliárd forintot, vagy még többet kellene saját forrásként biztosítania. A magas árakat a pályázók a forint gyengülésével magyarázzák: a projektgazdák 248 forintos euróval számoltak első körben, ehhez képest önmagában is jelentős drágulást jelent a mostani, 300 forint körüli árak. Tovább drágítja az ajánlatokat az, hogy nehéz megbecsülni, két év múlva - az utolsó szerelvények szállításakor - mennyibe kerül majd az euró. A járműgyártók szerint az árfolyamkockázat biztosítása önmagában annyiba kerül, mintha 400-450 forintos áron adnának ajánlatot.
A debrecenihez hasonló cipőben jár Szeged: Botka László polgármesternek április 30-án kellene kihirdetnie az elektromos tömegközlekedés fejlesztésére kiírt közbeszerzési eljárás eredményét. Felkészült azonban, hogy ehelyett egy gyorsított második körre kéri majd fel a lengyel Pesa Bidbost, a cseh Inecont, a CAF-ot és a Stadlert. A lépést az indokolja, hogy a forint árfolyama miatt itt is drágulhatnak az árajánlatok. A városvezető ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy a tender összköltsége belefér a jóváhagyott 29,2 milliárd forintos keretbe (25,2 milliárd forint brüsszeli támogatás mellé 4 milliárd forintot tenne le szeged). Ha azonban az árak magasak lesznek, a város nem sokat tehet, az évi 8 milliárd forinttal gazdálkodó önkormányzatnak nincs nagy mozgástere.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nem nézi tétlenül a három nagyberuházás bukását, a lezárás előtt álló tenderek kimenetelén azonban már aligha tudnak változtatni. A hivatalnál elképzelhetőnek tartják, hogy módosítják a támogatási szerződéseket, ami akár lehetővé tenné, hogy több uniós forrást használjunk fel.
Az NFÜ hajlandó lenne arra is, hogy a jövőben megjelenő pályázatokat akár euróban is meghirdesse, hogy a fejlesztések ne bukjanak el a forint árfolyama miatt. Az árfolyamkockázatot azonban mindenképp közösen kellene állniuk a feleknek.
hirado
2009.04.28. 09:35