
Üzletágainak eladását szabta feltételként a kormány a BKV-nak az állami segítség fejében - írja a Népszabadság.
A közlekedési vállalat tavaly 32 milliárd forint normatív támogatást kapott, s ezt az idénre is garantálták a költségvetési törvényben, a főváros azonban újabb 18,5 milliárd forintot kért a cégnek. A BKV vélhetően meg is kapja ezt a pénzt, ha az agglomerációs buszjáratait a Volánbusznak, a HÉV-vonalakat pedig a MÁV-Startnak átadja.
Utóbbit legkésőbb 2010 elejéig kell levezényelni, a szentendrei, a gödöllői, a ráckevei és vélhetően a csepeli HÉV-vonalaktól egyébként valószínűleg örömmel válik meg a BKV, hiszen azok 2007-ben mintegy 2,6 milliárd forintos veszteséget hoztak, az utasok között sem túl népszerű ez a közlekedési forma, a férőhelyek kihasználtsága a 18 százalékot sem éri el.
A döntés azt jelentené, hogy egy csapásra 978 BKV-sból vasutas lenne, hogy ehhez az érintettek mit szólnak, nem tudni.
A BKV összesen 35 milliárd forintot kér a HÉV-ért, amelyet a közlekedési tárca és a MÁV is sokall.
Legfőképp azért, mert a tranzakcióval a MÁV Start nemcsak egy veszteséges ágazatot venne át, hanem beruházásokra is kényszerülne. A kocsipark átlagéletkora ugyanis 31 év, a legfiatalabb szerelvény 29, a legöregebb 42 éves. Emellett költeni kellene a BKV vasútvonalaira is. Mindent összevetve - a lap szerint - a HÉV-járatokért a BKV legfeljebb egyszeri 30 milliárd forintos tőkejuttatásra számíthat.
Ellenszolgáltatás nélkül kell ugyanakkor átadnia agglomerációs buszjáratait. Leghamarabb a jövő év második felében, legkésőbb 2010 elején 55, Budapest közigazgatási határán kívül eső buszjáratát vennék át a cégtől a Volánbusz, de az is elképzelhető, hogy pályázatot írnak ki az üzemeltetésre, vagy önálló elővárosi társaságot hoznak létre. Mindez évi 20 millió utast és 131 buszvezetőt érinthet.
A BKV-t egyébként vélhetően ezen üzletágának elvesztése sem érinti érzékenyen, hiszen 2007-ben 856 millió forint mínuszt bukott az ‘elővárosi’ buszokon. Ráadásul új járművek nélkül úgysem tudná sokáig ellátni feladatát. Márpedig a hadra fogható 1422 buszáinak az átlagéletkora 14,7 év, átlagosan futott kilométereik száma pedig az egymillióhoz közelít.
A közlekedési tárcánál elvárják, hogy a járatokat átvevő társaság legkevesebb 100-150 új járművet állítson majd szolgálatba.
hirado
2008.12.03. 09:46