
- Mv.: Kilométeres dugók és útfelújítások. Budapesten három év alatt a fővárosi üzemeltetésű utak 40 %-a megújul. Addig azonban gyakoriak maradnak a torlódások most már nemcsak a belvárosban, hanem a bevezető utakon is egyre nagyobb a káosz. És a java csak az iskolakezdés után jön.
- R.: Az utolsó nyári hétvége jön. A Balaton felé dugó. És, mert rendnek lenni kell, igazoltatás. Igaz a másik oldalon. De nemcsak ezek miatt áll a városlakó. Hanem, mert a városban felújítanak. Itt az Üllői út környékén emiatt áll az egész környék. Nem egészen egy órával korábban ez így nézett ki madártávlatból. A Hungária körút mozdulatlan. Érdekes, hogy az M0 és az M1 közötti szakasz az elmúlt napok káosza után már újra járható, az autópálya-ügyelet szerint azért, mert megnyitották teljes szélességében azután, hogy az M0-híd körül a felforrósodott aszfalt 10 cm-es szintkülönbséget okozott. A Belvárosban viszont nem emiatt törik az aszfaltot. Idén két és félszer annyi utat újítanak fel, mint tavaly. 200 km új burkolat kerül az utakra. A következő hónapban az I. és a II. kerület újul meg, Óbuda majd Belbuda, Dél-Pest és Észak-Belváros jelentősebb főútjai kapnak új köpenyt. A levegőből mindebből csak az látszik, hogy csupán a Szentendrei útnál van a ferencvárosi krízis mellett nagyobb fennakadás. Lássuk a Ferencvárost. Elsősorban az építési technológia időszükséglete vagy az anyagszállítás akadályozása lehet oka, hogy a munkások a út szélén állnak - ezt a mondatot a felújításokról tájékoztató honlapon lehet olvasni. De nagyon igaz. Ahogy az a másik gondolat, hogy mivel egy kivitelező sem fizet olyan munkásokat, akikre nincs szüksége, valószínű, hogy az éppen pihenő munkaerő hamarosan dolgozni fog. A Soroksári úton azonban nem ez a probléma. Hogy mi? Íme a szakértő:
- Mátyási György, közlekedési szerkesztő, Klub Rádió: A közművezeték-felújítás megvolt, csak aztán szokás szerint sikerült úgy megcsinálni, hogy ott egy cseppet megsüllyedt a pálya.
- R.: Az autók a záróvonalat átlépve kerülik az akadályt.
- M.Gy.: Ezen a kis szakaszon gyorsan átugrik a másik sávba.
- R.: És ez már a Lágymányosi híd környéke, itt mindig dugó van.
- M.Gy.: Az a gáz, ha most elindulunk az Üllőin kifelé, akkor ott...
- R.:...jó, szóval eltévedtél.
- M.Gy.: Nem, nem, én reggel is, meg délután is mindig azt szoktam csinálni, hogy a Soroksárin kimegyek, mert még itt van a kisebb dugó.
- R.: Ám most egyre nagyobb lett a kocsisor, György beépült a dugóba és mivel ő vezet, vele mi is. És íme újra az, ami miatt három kerület áll. Ferencváros, Csepel és Kispest. A Nagyvárad tértől egészen a Határ útig egy hónapon át aszfaltoznak. A közlekedésszervezők valószínűleg nem sokat gondolkodtak, míg megtalálták a megoldást, nem zárták ugyan le az Üllői utat, de így kanyarognak az autók. Azon kívül a Pöttyös utcai szintkülönbség miatt csak 5-tel mennek. Emiatt és az egy metrómegállóra lévő zseniáils megoldás miatt van ma káosz.
- M.Gy.: Például az a lila Daewoo, ő például kapásból ment tovább egyenesen, igaz, hogy most aztán rájött arra, hogy a kölső sávban gyorsabb, tehát ő ott variált egy kicsit és miután nincsenek rendesen felfestve ezek a sávok, nem mintha akkor sokkal jobb lenne, de azért van egy-két autós, aki ezt szokta figyelni. Tehát a Kresz-táblákat meg a sávelhúzásokat, tehát ez is még rátesz egy lapáttal, de azért lehet látni, hogy ott az Ecseri út után is rendesen áll kifelé a forgalom, az pedig a miatt a 10 centis szintkülönbség miatt van.
- R.: Ma, aki külföldről jött Pestre, például a bevezető úton az ugyanúgy élvezte Budapet szépségeit, mint mi fővárosiak.
- Mv.: Az Este vendége Molnár László, közlekedési szakértő, jó estét kívánok. Több nagyobb útfelújítás közben, illetve után vagyunk és most már a 4-es metró építése is megkezdődött. Ön látja, hogy hova jutunk el?
- Molnár László, elnök-igazgató, FŐMTERV: Hát azt hiszem a filmből is kiderült, hogyha nem szenvednénk naponta a közlekedés problémáit akkor az elmúlt évekhez képest akár egy nagyon pozitív tendenciáról is beszélhetnénk, hisz jóval több út újul meg, mint bármikor és a nagyberuházást élünk meg kezdetében, mint a 4-es metró, és vagyunk benne, mint a 2-es metró felújítása.
- Mv.: És látja egyébként az ésszerűséget is?
hirado
- M.L.: Azt, hogy ilyen nagy ütemben történnek a közlekedési felújítások...
- Mv.:...hogy a munkák hogy vanak összehangolva.
- M.L.: Mindenképpen látom. Hát ez egy fogós kérdés, természetesen rengeteg a probléma. Nap, mint nap látni a tervező is látja, hogy az építések bizony nem a terv szerint valósulnak meg minden esetben. Több területet foglal el a kivitelező, mint ahogy a tervekben volt, így aztán borul az előzetesen elképzelt terelés. Ennek jelentős oka az, hogy a mi beruházási és közbeszerzési gyakorlatunk egy kicsit beszorítja ez előkészítés és a kivitelezés idejét, ebből fakadóan természetesen lehetőséget és kapacitást akar nyerni a kivitelező.
- Mv.: Ha most nyilván meg lehet magyarázni, de azért ami szerintem az autósok többségét felbosszantja az az, hogy nincsenek megfelelő terelések, forgalomirányítás, működik a jelzőlámpa, mikor nem kellene. Az aztán végképp boasszantó, amikor a munkásokat tényleg az ember látja, hogy csak állnak, feleslegesen zárnak le sávokat és lehetne sorolni.
- M.L.: Hát igen, én is először is azt szeretném mondani, hogy forgalmi dugók Európában minden nagyvárosban vannak. Pláne, amikor építés van. Igazából az dönti el azt hiszem a minőséget, hogy ezek a dugók kiszámíthatóak, és van-e kitörés belőlük. Most gondolja el, hogy amikor egy Szentendrei utat felújítanak, pláne, amikor a Bécsi úttal együtt, és Óbuda és a magyarországi budapesti topográfiára gondolunk, akkor mennyi hely marad a forgalomterelésre, hiszen az egész Óbudát egyetlen kis köldökzsinór a Komjády uszodánál három forgalmi sáv köti a város többi részéhez. Nagyon nehéz megoldani ilyenkor a forgalomtereléseket természetesen.
- Mv.: És hogyan lehet megoldani? Pl. más városokban hogyan oldják meg, vagy jobb összhang van a különböző illetékesek között?
- M.L.: Ez egy nagyon fontos kérdés, én azt hiszem, hogy a fiatal demokrácia egyik gyermekbetegsége a kooperációs készség hiánya, és ez az építésben is, főleg a közlekedésépítésben halmozottan jelentkezik. Ugye itt a városnak, a kerületeknek, az agglomerációnak, a BKV-nak, a MÁV-nak, a Volánnak, nekünk közlekedőknek, az autósnak, a gyalogosnak, a kerékpárosnak, a tömegközlekedést használónak együtt kellene működnie, ebben sajnos nagy hiányok vannak. Más városok ebben bizonyosan előttünk járnak, hogy jobb a kooperáció, az együttműködés.
- Mv.: És, ha már a hiányokat mondja, az is eszembe jut azért, ami aztán végképp bosszantó, hogy fél év alatt fel kell újítani egy felújított utat.
- M.L.: igen, hát természetesen ezt a választ elmismásolhatnám azzal, hogy garanciális problémák mindenhol vannak...
- Mv.:...de akkor újabb dugók is lesznek, persze.
- M.L.: Itt ilyen esetben nyilván a kivitelező szavatossága felel ezért, az időnkénti beszorított idő ennek nagy oka, ilyen nem fordulhatna elő, remélem, hogy egyre kevésbé fog előfordulni.
- Mv.: És miért fordulnak elő? Tehát miért, jobb anyagot használnak vagy nem tudom, Bécsben vagy más országokban?
- M.L.: Hát mint tervező természetesen a kivitelezéstől kicsit távolabb állok és van egy külön szakma, a mérnöki szakma, amelyik ezt ellenőrzi, tehát mi igazából a terv szerinti megvalósításért vagyunk felelősek, de én azt gondolom, hogy valóban, időnként a beruházási előkészítés zavartsága oka lehet ezeknek a garaciális hibáknak.
- Mv.: Hogyan lehet elkerülni a dugókat, akár a Belvárosban, akár a Belváros határában, mert most már aztán ott is egyre inkább tapasztalható, hogy kialakul a közlekedési torlódás.
- M.L.: A tömegkommunikáció általában azt mondja, hogy tegyük le az autót és ne használjuk.
- Mv.: De nem tudjuk a város határában letenni az autót.
- M.L.: És utazzunk autóbusszal, hát a kitörés iránya az, amire ön rákérdez, ha meg kellene fogalmazni a kitörés irányát, akkor azt mondanám, túl a forgalomtereléseken, hogy megoldani a parkolást, mert ez nagyon beszűkíti a haladó, a mozgó útfelületet, elkerülni a belvárost, ehhez utakat építeni, elémenni az utazónak, közösségi közlekedéssel a városhatáron kívülre, ebből eredően ott P+R parkolókat építeni, és leginkább nagy minőséget és megbízhatóságot adni a közforgalmú közlekedésnek.
- Mv.: És lát erre törekvést? Még egy utolsó kérdés, röviden válaszoljon.
- M.L.: Én azt hiszem, hogy most éppen azért, mert hiszen egy uniós költségvetési időszak előtt állunk, és ott a kooperációnak is vannak kényszerpályái, és vannak kötelezően, hosszú távra, ciklosokon átívelő projektelőkészítések, most éppen egy elővárosi és városi közlekedés harmóniáját megteremtő program van előkészület alatt.
- Mv.: Várjuk a megvalósulását. Köszönjük szépen, hogy vendégünk volt
2006.08.28. 09:24