HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Karrier - Üzleti negyed > A siker 10 lépcsőfoka

t: 2714

A siker 10 lépcsőfoka










1. Udvariasság

Némelyek számára ez a szó valami begyakorolt, formai, rideg dolgot jelent. Egy képzelt kerítést a többiek távoltartására. A lényeg másban van. Az udvariaskodó frázisok nem köteleznek semmire, de az biztos, hogy csökkentik az élet megrázkódtatásait. Megteremtik a beszélgetések és a korrekt összeütközések alapját, ráadásul nem sértik a másik magánéletét. Az udvariasság a kommunikáció összes módszere közül a legelegánsabb, a siker létráján az első lépcsőfok.

2. Figyelmesség

Senki sem várja el, hogy háttérbe szorítsuk a saját igényeinket. A megfelelő hangvétel és figyelmesség ezt nem is követeli meg. Apró dolgokról van szó csupán, melyekkel mások előtt rokonszenvessé válhatunk. Alkalmazkodás a másik sétatempójához, hogy türelmesen kivárjuk amíg beszélgetőtársunk végigmondja a mondanivalóját, ha nem találja a megfelelő szavakat stb. A figyelmesség a korrektséggel együtt az első biztos lépés ahhoz, hogy közelebb kerüljünk embertársainkhoz.

3. Tisztelet

Már a köszönésnél kezdődik. Aki nem vesz észre valakit - ha nem is szándékosan teszi -, a másik szemében tiszteletlenséget követ el. Sokan nagyon komolyan veszik ezt: megalázva, kiközösítve, sőt fölöslegesnek érzik magukat. Alapszabály: a tisztelet valamilyen módon mindenkinek kijár.

4. Türelmesség

Ez már egy kicsit nehezebb ügy. Mennyit kell nyelni ahhoz, hogy ne tűnjön közömbösnek vagy tudatlannak az ember? Amíg nem sérti saját etikai határainkat. Mindig tartsuk azonban szem előtt, hogy a viselkedési szabályokat nem szabad túlságosan szigorúan venni. Minden esetben felmerül három alapvető kérdés:
- Kivel van dolgom?
Egy idősebb embernek valószínűleg megvannak az illemszabályokkal kapcsolatos saját nézetei - egy fiatalnak pedig sokszor semmilyenek sincsenek.
- Milyen helyzetben vagyok?
Otthoni vagy baráti körben elköltött vacsora közben nem kell feltétlenül megtartani azokat a szabályokat, amelyek egy jobb étteremben érvényesek.
- Mi a célom?
Ha a cég legnagyobb vevője spicces állapotban letegez, nyugodtan mosolyogj vissza.

5. Őszinteség

Kisebb kényszerhazugságokért még senki sem került a pokolba. Ahogy az eltúlzott bókokért sem - feltéve, hogy másoknak örömet okoz velük. Ha azonban valaki amiatt kíváncsi a véleményedre, hogy általuk fontos döntéseket hozhasson, ajánlatos a kritikát őszintén kimondani. Ez a bírálat legyen építő jellegű - semmi esetre se sértő vagy elbizakodott, gőgös. És: mindig csak a saját nevedben beszélj.

6. Megbízhatóság

Vegyük rögtön a legrosszabbat: ha valaki állandóan pontatlan (és így megbízhatatlan), azzal szinte minden illemszabályt megsért. Udvariatlanul, tiszteletlenül és figyelmetlenül viselkedik. Nincs önzőbb, mint mások idejével játszadozni. Szinte ugyanilyen kellemetlen, ha valaki nem tartja meg az ígéreteit. Aki sikeres akar lenni, még véletlenül sem lehet megbízhatatlan. Olyannak kell lennie tehát, akire mindig lehet számítani.

7. Merészség

Első hallásra ennek nincs sok köze az illemszabályokhoz. Pedig van. Kisebb igazságtalanságok esetében, amikor bele kell avatkoznunk az ügyekbe. A tolakodót vissza kell küldeni a sor végére, az ártatlan kolléganőt pedig megvédeni a főnök haragjától. Néha több bátorság kell ehhez, mint gondolnánk. De megéri. Nemcsak a konkrét helyzetben, hanem a személyiség- és az öntudatfejlődés szempontjából is. A civil kurázsi lehet a legjobb edzés az emberek meggyőzéséhez és a sikeres célba éréshez.

8. Barátságosság

Talán a legjobb eszköz. Aki mosollyal fogad másokat, ritkán kap válaszul komor tekintetet. Egy barátságos ember mindig kellemes társaság. Olyan, akinek a jelenlétében rögtön jobban érezik magukat a többiek. Már a fellépése miatt is a győztesek közé sorolják.

9. Segítőkészség

A kisebb szívességek jelentik a sót a „kiváló társas érintkezés” nevű levesben. Mindig jól fogadják, és általában kifizetődnek. Hiszen ki ne érezné magát jól, ha segíteni akar, és úgy érzi, szükség van rá, fontos a többieknek? Azonban vigyázat: csak akkor kell a segítség, ha igénylik. Ha kérés nélkül akarnánk felkarolni valakit, elutasításra lehet számítani. A segítőkészség az udvariasság egyik formája, amit finom érzékkel kell felajánlani. A segítségnyújtás természetes dolog, mégis bárki elutasíthatja - de azt kellő tisztelettel illik megtenni.

10. Hála

Köszönetet nyilvánítani nem egyszerű. Magától értetődik, hogy az ajándékot, a szívességet illik megköszönni. Végtére is örömöt szerzett. Még ha valami nem feltétlenül vált is ki belőlünk lelkesedést - a jó szándék megérdemli a szívből jövő szavakat. Az öröm tárgyáról - ha nem találta el ízlésünket - ráérünk majd később őszintén beszélni. A kis bókok egyébként szintén ajándéknak számítanak. Ugyanis azt jelzik: foglalkoznak velünk. És már ennyi is megér egy köszönetet!

(nana.hu)

2006.08.29

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok