Az utóbbi tíz év sikerbora Magyarországon kétségtelenül a rozé. Évente 20-25 százalékkal több fogy, nem csak a kiskereskedelemben, hanem az éttermekben is egyre többen rendelik.
"A rozé borról egy beszélgetés jut eszembe, amelynek évekkel ezelőtt a fültanúja voltam. - kezdi fejtegetését Varga Péter, a Varga Pincészet tulajdonosa, a Rosalia borfesztivál egyik kiállítója - Tizenéves, de már borivó korban lévő fiaim kínálják barátaikat.
- Kértek bort?
- Köszönjük nem.
- Rozét?
- Azt igen.
A tévedésben lényeges a felismerés, hogy a rozéval új minőség jelent meg a borok között, ami jobban különbözik a fehér és vörös boroktól, mint azok egymástól.
Valamikor még csak a portugálokra volt jellemző
Évtizedekkel korábban a világ pincészetei néhány kivételtől eltekintve nem készítettek rozét, vagy ha mégis akkor az inkább a portugál borászatra jellemző fehér bor - vörös bor házasításra hasonlíthatott. Régebben a magyar borászok a rozét nem is tartották igazi bornak. A magyar piacon is csak a kilencvenes években jelentek meg az első rozék. Ennek oka, hogy a jelenleg divatos friss, gyümölcsös rozé készítésének technológiai alapjai - hideg erjesztés, gyors és kíméletes feldolgozás - csak a kilencvenes évek második felére épültek ki a hazai borászatokban. Ma már szinte nincs olyan magyar pincészet akinek ne lenne a kínálatában legalább egyféle rozé."
"A rozé sikerének számos oka van. Friss, gyümölcsös, könnyed jellege nagyon jól illeszkedik számos, népszerű fogáshoz: könnyű levesekhez, szárnyasokhoz, salátákhoz, akár egy egész ételsorhoz párosítható. Fogyasztható tisztán, de ugyanakkor az egyik legjobb fröccsalapanyag is.
Az emberek ízlése nagyon különbözik ha borról van szó, azonban ha egy társaság közösen kíván borozni, a leggyakrabban a rozé a közös nevező, mert azt mindenki szereti.
deluxe