Elárasztották a piacot a tabletek, írtuk még az év elején. Igazunk is volt, a összes nagyobb cég bemutatott valamilyen tabletet a Las Vegas-i CES-en – androidosat, windowsosat, kicsit, nagyot, kinyithatót, szétszedhetőt. Ezek közül azonban alig néhány jelent meg az elmúlt hónapokban, a többség mostanába kerül a boltokba vagy még várat magára. Emiatt nehéz megjósolni, mit hoz a jövő, néhány trendet azonban már most látni az eladási adatok és előrendelések alapján.
Amelyik megjelent a több tucatnyi CES-en bejelentett tablet közül, az sem volt elsöprő siker. Nagy várakozás előzte meg például a BlackBerry PlayBookot, az első tesztelők azonban csalódtak. Az írások nagyjából egyetértettek abban, hogy félkész terméket dobtak a piacra, alapvető funkciók maradtak ki – mint például az emailkliens, naptár és névjegyzék – igaz ezek egy részét azóta pótolták a frissítésekkel.
A Motorola Xoom már sokkal jobban szerepelt, a tesztelők szerették az androidos tabletet, iPad-gyilkosnak nevezték el. Valamivel több mint egy hónap alatt százezer darabot értékesítettek a Deutsche Bank elemzése szerint, ami nem átütő siker, de jelentős bevételt hozhat a cégnek. A szerény számok egyik oka, hogy a Xoom drágább a rivális iPadnél, 800 dollárba kerül a 3G-s, 600 dollárba a csak wifis változat. A negyedév végére megjöttek a hivatalos számok is, eszerint több mint 250 ezer Xoomot adott el a Motorola, ami egyesek szerint siker, mások azonban fanyalognak.
Motorol Xoom
Az elmúlt hetekben aztán több tabletet is piacra dobtak a gyártók, köztük a Samsung Galaxy Tab 10,1 és az Acer androidos és windowsos készülékei. A tabletpiac tehát alakulóban, mozgolódás van, de korántsem olyan mértékben, mint azt korábban gondolták a piaci elemzők. Már tavaly azt jósolták, hogy a tablet jelentős szeletet hasít ki a számítógéppiacból, abban is nagyjából egyetértettek, hogy a netbookok eladása fog visszaesni. Ez nagyjából be is következett – ha nem is itthon, ahol a netbookokat sokan nem második laptopnak vásárolják, hanem elsőnek.
Jaj a netbookoknak!
Egy év alatt hét százalékkal több számítógépet adtak el, és ebben benne vannak az asztali gépek, laptopok netbookok, tabletek is. Az adatok szerint a hét százalékért a tabletek felelnek. A legszembetűnőbb növekedés az Apple-nél figyelhető meg, itt 8,5 millió gépet adtak el, ebből 6,4 millió a tablet. De nem csak náluk egyértelmű, hogy a tabletek térnyerése veszélyezteti a pc-piacot.
Az említett hét százalékos növekedés is az Apple-nek köszönhető, egyszerűen azért, mert a többi cégnek még nem volt piacon terméke az említett időszakban, néhány gyártót és tabletet kivéve –, mint például a hét hüvelykes Samsung Galaxy Tab. A mostani negyedévben azonban jelentős változások lehetnek a piacon, hiszen a statisztikákban már megjelenik a Motorola, Acer, Asus, LG, Samsung és RIM.
Samsung Galaxy Tab 10,1
Ha a szűkebb piacot nézzük, az Apple uralta a tabletpiacot az iPaddel és az iPad 2-vel, a piac 59 százaléka volt az övék. Ha a piac egészét, akkor azt látjuk, hogy a laptopokra és netbookokra koncentráló cégeknek nem ment annyira jól. A Gartner adatai szerint a pc-k piaca 1,1 százalékkal csökkent a tavalyi első negyedhez képest – és ők is a tabletet tartják felelősnek a csökkenésért.
Még az iPad az úr
Egyelőre tehát az iPad az uralkodó tablet a piacon, sok millióval többet adtak el belőle, mint az andoridos tabletekből összesen. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a jövőben megszorongatják a nagy riválisok. A Honeycomb nem olyan régi megjelenésével a tabletek már nem "nagyranőtt telefononok", ahogy eddig beszéltek róluk, mert valójában ugyanaz az operációs rendszer futott rajta, mint az androidos mobilokon. A Honeycombot már kifejezetten a nagyobb kijelzős tabletekre optimalizálták.
iPadek
Arról eltérnek a vélemények, hogy mikor veszíti el az iPad vezető szerepél – ha elveszíti egyáltalán. Az andoridos tableteket gyártók persze azt mondják, hogy még az idén megfordulnak a trendek, jön egy valódi iPad-gyilkos készülék, mely tarolni fog a piacon. A Gartner szerint ez 2015-ig nem történik meg, addig az iPadnek több mint 50 százalékos lesz a részesedése a piacon, hiába növekszik lendületesen az Android.
Mi lehet a gond, ha több gyártó sem tud megszorongatni egy céget? A Gartner szerint sokat számít, hogy az iPad majdnem egy év előnnyel indult, az Apple alakított ki egy addig nemigen létező piaci szegmenst, ráadásul sikeresen tudták kihasználni az iPhone-os alkalmazásokat és azok fejlesztőit – nagyon gyorsan megjelentek a tabletre optimalizált alkalmazások az Apple alkalmazásboltjában.
A konkurensek azonban egyelőre hardverben szeretnének jobbat alkotni, ezen a területen győznék le az Apple-t, nem az alkalmazások területén. Ha felismerik hibájukat, sokkal nagyobb eséllyel indulhatnak harcba az iPad ellen. Miről is van szó? A mostani tabletek nagyjából ugyanazzal a specifikációval bírnak, erős kétmagos processzor, 10 hüvelykes kijelző, wifi, 3G és még a merevlemez nagyságában sincs nagy különbség, mely 32 vagy 64 GB-os.
A lényeg tehát az alkalmazásokban van, az a készülék lesz népszerű, melyre jobb és olcsóbb alkalmazásokat lehet letölteni. Ebben pedig egyelőre jobb az iPad, de az Android Market olyan mértékben növekszik, hogy előnye nem sokáig lesz tartható. Már kétszázezer alkalmazás tölthető le az Android Marketből és eddig 4,5 milliárd programot töltöttek le és telepítettek androidos készülékekre. A tabletekre szűkítve a kérdést: a nálunk teszten lévő tableteknél szinte napról napra változott a tabletre optimalizált alkalmazások száma, folyamatosan jöttek a frissítések.
Összefoglalva, az andoridos tableteknek még van hova fejlődni. Az Apple nagy előnyre tett szert, a konkurensek még csak keresik az utat, hogyan lehetne megszorongatni a nagy riválist. Az andoridos piac még csak most fog beindulni, az első tabletek eladása elég nehezen indult. A piac még annyira új és annyira képlékeny, hogy nagyon nehéz pontosan megjósolni a jövőt – hetente jelennek meg új szereplők (legutóbb például az Intel), melyek egy ügyesebb lépéssel átrajzolhatják a piacot.
index