HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > IT > Hardver > A kézikonzolok háborúja

t: 4201

A kézikonzolok háborúja

A Nintendo és a Sony egyszerre lépett, ugyanabban az évben adták ki korábbi kézi játékgépük frissített, sőt, alaposan átalakított verzióját, az Apple meg minden évben kiadja az új iPod touch-ot, jó év tehát a játékosoknak az idei. De mennyire lesz jó a konzolgyártóknak?

Úgy alakult, hogy idén három izgalmas kézikonzolt is bemutatnak. Kettőt már túl is vagyunk: a Nintendo 3DS hónapok óta nyomogatható a különféle informatikai rendezvényeken, és a közelmúltban a nagy bejelentésekkel tarkított európai premierre is sor került (itt derült ki, hogy márciusban kezdik el árulni a kütyüt). A Sony PSP2-ről, pontosabban NGP-től már jóval kevesebbet tudunk, de a japán cég azért nagy vonalakban már ismertette a konzol főbb mutatóit, így óriási meglepetésre már nem kell számítani. Az ötödik generációs iPhone-ról meg iPod touchról ugyan még semmi hír sincs, de ez ne szegje kedvünket: nyáron biztosan megérkezik az Apple új mobilja, szeptemberben meg az új zenelejátszója, amik az első négy generáció tapasztalatai alapján idén is osztoznak majd a hardvereken.

De melyik lesz a legjobb, vagy a legsikeresebb a három platform közül? Valószínűleg a készülékek továbbra is remekül megférnek majd egymás mellett, hiszen annyira más igényeket elégítenek ki, hogy csak részben gyengítik egymás piacát.

Erős alapokon
A Nintendónál a legjobban az előjelek: eddig 135 milliót adtak el a konzolból, vagyis annak variánsaiból, a DS-ből, a DS Lite-ból, a DSi-ből és a DSi XL-ből, és körülbelül 930 játékot írtak a konzolra, amik közül a legsikeresebből, a New Super Mario Bros.-ból 26,2 millió fogyott.

A Sony hiába pakolt annak idején mindent bele a szintén 2004-ben debütált PSP-be, nem tudott a Nintendóéhoz mérhető sikert elérni vele: alig hatvanmilliót adtak el eddig a konzolból, míg a legsikeresebb játékból, a Monster Hunter Freedomból csak 3,5 millió kelt el a Wikipedia szerint.


Nintendo DSi XL

Az Apple érkezett utoljára a kézikonzolok piacára egy olyan készülékkel, amit eredetileg még egészen máshova pozicionáltak: az iPhone telefon volt, az iPod touch meg nagyképernyős mp3-lejátszó, aztán amikor megnyitották a kütyükhöz az alkalmazásboltot, elszabadult a pokol: rengeteg játék jelent meg az áruházban, amiket a felhasználók millió számra vettek, így az iPhone erős kézikonzol-tulajdonságokat felmutató mobil, a touch meg mp3-lejátszóból a Nintendo DS és a Sony PSP közvetlen konkurense lett. A két iOS eszköz 2007-ben debütált, 150 milliót adtak el eddig négy generációnyi fejlődésen átesett készülékekből, az alkalmazásboltból meg több, mint tízmilliárd darabos forgalmat generált 350 ezer darab programjával.

A célközönség érezhetően más mindegyik konzolnál, a Nintendo elsősorban a gondolkodós, esetleg platformjátékra helyezi a hangsúlyt, és óriási sikereket ér el azokkal az alkalmazásokkal, amik az átlagembert célozzák. A Sony főleg a hardcore gamerekre épít, azokra, akik még nyaralás közben is dühösen nyomogatják a játékgép gombjait. Az Apple vásárlói meg a hobbijátékosok, akik a buszon ücsörögve előkapják zsebükből a készüléket, hogy elüssék valamivel az időt, így aztán az App Store forgalmának legnagyobb része az egyszerű, olcsó, vagy ingyenes programokból áll össze.

Két szem, két kép
A trend várhatóan az idén sem fog megváltozni. Az új Nintendo, a 3DS erősebb hardvert kapott elődeinél, ettől függetlenül továbbra is a rajzosabb, játékosabb, a nyers erőt kreativitással helyettesítő grafikai megoldásokra lehet számítani. Méghozzá nem is akármilyen mélységben: a Sharp fejlesztette kijelző szemüveg nélkül is 3D hatást kelt, ami sokkal jobban növeli a játékélményt, mintha nagyobb fokozatra kapcsolták volna az anozotropikus szűrést. Annak ellenére, hogy egy-egy szem csak 400x240 pixelt lát, a hardvernek sokkal erősebben kell dolgoznia, hiszen mindegyik szemnek ki kell számolnia egy teljes képernyőt, így összességében már 800x240 pixelt mutat a DS 3,53 colos kijelzője.


Nintendo 3DS

Ez azonban elmarad a Sony NPG bejelentett értékeitől. A konzol ugyanis brutális hardvert kapott, a mobileszközökben megismert ARM 9-es processzor például a piaci trendeknek megfelelően több magos, de nem kettő, hanem rögtön négy dolgozik belőlük a gépben. Ekkora számítási teljesítményt még nem nagyon láthattunk hordozható eszközben, de kell is a kapacitás, hiszen az 5 colos AMOLED kijelzőre 960x544 pixelt kell kirajzolni, ami két és félszer több, mint a Nintendo 3DS térhatású képéé.

Az NGP egyébként valahol félúton van a Nintendo és az iPhone között: megtalálhatók rajta a japán konkurensen is fellelhető fizikai gombok, miközben a főképernyő ugyanúgy érintésérzékeny lesz, mint az iPhone-on (a 3DS-en is van egy érintésérzékeny kijelző, de ez általában csak statisztaszerephez jut a főképernyő mellett). Nem is nagyon van olyan technikai újítás, ami kimaradt volna az NGP-ből: lesz benne 3G-s modem, mozgásérzékelő, első és hátsó kamera, ráadásul a bivalyerős hardver megdöbbentően élethű képet tud majd megjeleníteni a kijelzőn. Kérdés, hogy mire lesz ez elég: az NGP elődje, a PSP is legalább akkora fölényt mutatott az első Nintendo DS-hez képest, mint a második generáció a 3DS-hez viszonyítva, mégsem tudott még csak megközelítő sikert sem elérni.

Retina fokozat
Ráadásul időközben komoly konkurenssé nőtte ki magát az iPhone és az iPod touch is, amik idén az ötödik generációhoz érkeznek. Még semmit sem tudunk az új modellekről, de azt már most kijelenthetjük, hogy az NGP hardveres előnye nem olyan hatalmas az Apple kütyüjeihez képest. Az iPod és az iPhone kijelzője ugyan csak 3,5 colos, viszont ezen a felületen már most is húsz százalékkal több pixel jelenik meg, mint az év végén érkező Sony NGP-n. Arra mondjuk nem érdemes számítani, hogy az Apple tovább növelni a pixelek számát, hiszen már a most használt kijelzőt is Retina Display-nek nevezte el, utalván arra, hogy a cég szerint ekkora felbontás mellett az emberi szem már nem képes érzékelni a pixeleket (bár ez az állítás tudományosan értelmezhetetlen), ettől függetlenül a páros előnyben marad.



Az iPhone-ban és az iPadben is van az NGP-hez és a 3DS-hez hasonlóan mozgásérzékelő, valamint elő és hátlapi kamera, grafikus gyorsítója azonban a leglassabb a mostani mezőnyben, ráadásul a processzora is lemaradásban van a Sony-éhoz képest. Egy generációval korábbi csipet, egy ARM8-ast , pontosabban az arra épülő Apple A4-es processzort használja és csak egy mag van benne, de a pletykák szerint ez idén megváltozik: várhatóan valamilyen kétmagos ARM9-es kerül a készülékekbe, amit majd Apple A5-nek neveznek el.

A játékok azonban várhatóan most sem változnak majd, elsősorban az egyszerűbb, olcsóbb címeket veszik ezentúl is az iPhone és iPod-tulajdonosok. Persze számos komolyabb alkalmazás is kapható a készülékekre, ezek végigjátszását akadályozza a fizikai gombok hiánya, és egy pörgős akcióban egyszerűen képtelenség a kijelzőt nyomogatva olyan finoman irányítani, mint a pöckökkel és csúszkákkal a 3DS-en vagy az NGP-n.

Sorrend
És akkor most egy jóslat: az eladások szempontjából várhatóan az iPhone és az iPod lesz idén a befutó, valószínű, hogy legalább annyit adnak majd el belőlük, mint a Nintendo 3DS-ből és a Sony NGP-ből együtt. A leglátványosabb játékok a Sony NGP-re érkeznek majd, a brutálisan erős hardver komoly előnyben lesz a konkurenciához képest, legalábbis egy darabig, mert az új PlayStation Portable öt-tíz évig is piacon lesz, míg az Apple minden évben frissíti a hardvert. Éppen ezért az iPod várhatóan jövőre, vagy legkésőbb 2013-ban lenyomja az NGP-t, akármit is építenek bele.



A Nintendo 3DS meg a legnagyobb bevétellel számolhat majd: valószínűleg rengeteg vevője lesz ennek a készüléknek, a 3D kijelző ugyan nem a legszebb, de a leglátványosabb grafikai élményt nyújtja majd a piacon, és várhatóan sokan vásárolnak majd a viszonylag drága játékokból is a konzolra. És hát sok lúd disznót győz: hiába adnak el ötvenszer annyi programot iPodra, mint 3DS-re, ha előbbieknél az ingyenes vagy olcsó, utóbbiaknál a teljes árú játékok fogynak majd leginkább.

index

2011.02.27

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok