Ennyit eddig is lehetett tudni, de azon kívül, hogy a legendás liberát, az OPNI-t újítja fel az MB Sailing Team, és Fergetegnek fogják hívni a hajót, mást nem árult el a csapat. Eddig. Most azonban egészen pontos információkat tudhatunk meg a hajótestről, a rudazatról, a vitorlákról, és a műszerekről.
A Kékszalag előtti hónapokban az élmezőnybe tartozó csapatok félrehúzott mosollyal reagálnak a kérdésre: „Mivel indultok a versenyen, és milyen változások lesznek majd a hajón?”. Marton Balázs megelőzte a kérdéseket, ugyanis magától gondolta úgy, hogy a vitorlás társadalommal megoszt néhány alapvető információt a Fergetegről.
A hajó eredetileg egy Libera B volt, de átalakították Libera A-nak. A vízvonal szélességet megváltoztatta a csapat, a hajó súlyát drasztikusan lecsökkentette, odafigyelve, hogy csak ott legyen kellő plusz anyag (illetve erősítés), ahol feltétlenül szükséges. „Próbáltunk kompromisszumot kötni a minimális súly és a terhelhetőség között. A hajón fix szárny és változtatható szélességű keret lesz.” – mondta Marton Balázs, illetve azt is hozzá tette, hogy utóbbira a német és olasz libera osztályelőírások közötti különbség miatt van szükség. A hajó swerttel és tőkesúllyal is szerelhető, ezt a szélerősség alapján választja majd meg a csapat.
Érdekesség, hogy merőben újfajta veretezése lesz a hajónak: mind az achter, a checkstay/babystay ki lesz vezetve két oldalra, hogy a backstag-es könnyen tudja kezelni ezeket. A csörlők elhelyezése is merőben új lesz, mert nem a megszokott helyükön kerülnek kialakításra, hanem egy belső konzolon, hogy így még könnyebb legyen a kezelhetősége.
A behúzópontoknál egy végtelen egyszerű rendszert használnak majd, amivel nem csak hosszirányba, de egyidejűleg keresztirányba is lehet állítani az orrvitorlákat. „amit lehet, eldugtunk a deck alá, hogy a kisebb állító, mozgató kötelek ne legyenek útban” – mosolyog a kormányos. „A kidolgozásban rengeteget segített Felci mester, aki már számtalan komoly hajót tervezett, többek között a ClandesTeam-et is.”
Az árbocnál nem lesz híd, amely a deck merevítést látja el, ehelyett egy olyan mast-parten rendszert alakítanak ki, amivel minden oldali tartót síneken csigasorral lehet állítani. „Az orrsudár kivezetésnél megpróbáltuk ötvözni a többi hajó megoldását, és egy egészen újfajta kivezetési módot találtunk ki, ami megkönnyíti az orrsudár, genakker kezelését, minden szélben.” – tette hozzá magabiztosan Bazsa, és elszántságát látva, valamint a fentieket hallva biztosak lehetünk abban, hogy a Fergeteg tényleg valami újat fog mutatni a Balatonon…
Bár a megfelelő hajótest nélkül nyilván egy vitorláshajó sem képes eredményt elérni, de sok múlik az egyéb, nem elhanyagolható kiegészítőkön és felszereléseken.
„Nagyon sokat dolgoztunk a rudazat megfelelő kialakításán.” – folytatta Marton Balázs, aki jelenleg is a hajó felújítását végzi. „Volt, ami természetesnek tűnt az elejétől fogva, hogy például a bummba kell integrálni a finom sottot.” A felhúzó rendszert szinte teljes mértékben megvariálta a csapat, az eddigiektől teljesen eltérő rendszert fog használni, a versenyeken. Ez lehetővé teszi a sokkal gyorsabb és hatékonyabb vitorlacseréket, illetve a sokkal gyorsabb s hatékonyabb reffelést.
Az árbocot olajemelővel lehet megstrekkelni a kellő mértékre, hogy megfelelő legyen a frostag feszessége. Mivel a hajó nagyon túlvitorlázott, ezért más hajókhoz képest több fajta vitorlát kell használnia a csapatnak. „Hét orrvitorla és három gennaker közül tudunk választani. Két különböző nagyvitorla áll a rendelkezésünkre, egy kisebb szabású az erős szelekre, illetve egy hatalmas topwing-gel rendelkező, amit gyenge és közepes szélben fogunk használni.” – folytatta a hajó kormányosa.
A Fergetegen egyszerre több műszer is mutatja majd a sebességet, a mélységet, valamint a szél irányát és nagyságát. Ezek alapvető fontosságú műszerek, de mellettük még két tablet-pc-vel dolgoznak majd a versenyzők. Az egyik az időjárást, illetve a szélváltozásokat mutatja a térségben, a másik pedig egy program segítségével az adott szélre vonatoztatva a hajó tényleges és elméleti sebességét hasonlítja össze. Ezek mindenképp fontosak ahhoz, hogy a hajó megfelelő sebességét minden szélre be lehessen állítani, illetve ahhoz is elengedhetetlenek, hogy a megfelelő vitorla kombinációkat megtalálja a csapat. „Dupla kijelzővel dolgozunk, ami azt jelenti, hogy lesz egy műszer elöl a tornyon, ami a sottosokat fogja kiszolgálni, illetve lesz hátul is, amit a kormányos és a backstag-es fog használni. Ezeken kicsit más adatok jelennek majd meg.” – egészítette ki az előbbieket Bazsa.
Videokamerák is segítik a kormányost a parti elemzésben. A szálingon és a hajó farán lesz elhelyezve egy-egy kamera, amely nem utolsó sorban remek képeket szolgáltat majd a különböző promo anyagokhoz, közvetítésekhez.
„Mindezeken kívül lesz egy terhelés-mérő is a hajón, ami az erőket nézi a vantnikon és a backstag-en. Ez egy nagyon helyes kis szerkezet, amivel megpróbáljuk megakadályozni, hogy széttépjük a hajót!” – mosolyog csillogó szemekkel az egyszemélyben tervező, építő és kormányos csapatfőnök…
hirado