A Toyota Motor Corporation (TMC) bejelentette: olyan szimulátort fejlesztettek ki, amely képes hatékonyan elemezni az átlagos autósok vezetési szokásait, ez pedig hathatós segítséget jelent a közlekedési balesetek hatásait mérséklő aktív biztonsági berendezések kifejlesztésében.
A TMC Higashifuji Technikai Központjában (Susono város, Japán) működő szimulátorban alkalmazott videó, gyorsulási szimulátor és egyéb más technológiák segítenek a kutató és fejlesztő mérnököknek, hogy olyan vezetési teszteket folytassanak le, amelyek túlságosan veszélyesek lennének valós körülmények közt, vagy különleges feltételeket igényelnének. A világ egyik leginkább valósághű virtuális vezetési környezetének köszönhetően - amelyet úgy alakítottak ki, hogy a lehető legvalóságosabb vezetési élményt nyújtsa - pontosan mérhetők az autóvezetés jellemzői.
A virtuális valóság kulcsfigurája egy valódi jármű, amelyet egy 7,1 méter ármérőjű kupola alá helyeznek; ez a boltozat valójában egy gigantikus, 360 fokos homorú képernyő. Amikor a vezető a járműben ül, a precíziós számítógépes vezérlés működésbe hozza a kupola dőlését, vibrációját és egyéb mozgásait előidéző berendezéseket - a kupola egyébként hosszirányban 35, oldalirányban pedig 20 métert képes elmozdulni. A világ élvonalába tartozó műszaki megoldás eredményeként olyan élethű vezetési élmény szimulálható, amely a kanyarokban és egyéb manőverek során is tökéletesen érzékelteti a sebességet, a gyorsulást és a gördülési komfortot. Az élményt hanghatások teszik még tökéletesebbé.
Az Integrált Biztonsági Koncepció alapján - amelyben a biztonsági technológiákkal és a járművek fejlesztésével kapcsolatos vállalati alapelvek vannak lefektetve - a TMC azt tervezi, hogy a szimulátor teljes körű alkalmazásával a kutatás-fejlesztésben nemcsak a járművek saját biztonsági berendezéseit tökéletesítheti, hanem olyan rendszereket is kifejleszthet, amelyek hozzájárulnak a vezetési szokások biztonságosabbá tételéhez, s amelyek az autókat az utak infrastruktúrájának szerves részévé teszik.
A vezetési szimulátor főbb felhasználási területei:
1.Az autóvezetési szokások vizsgálata és az aktív biztonsági berendezések fejlesztése
A vezetési körülmények vizsgálata olyan szituációkban, mint például a vezető figyelmének csökkenése (elalvás a volán mögött vagy félálomban vezetés), vagy rosszullét (ittasság, kimerültség vagy betegség). Ennek célja olyan biztonsági technológiák kifejlesztése, amelyek a gyakorlatban csökkenthetik a balesetek számát.
2.Az aktív biztonsági technológiák hatékonyságának ellenőrzése
A fentiek alapján megvizsgálható és értékelhető a beépített vezetőfigyelő és járműfigyelő rendszerek hatékonysága a balesetek számának csökkentése érdekében, s ugyanígy elbírálható az aktív biztonsági technológiák hatékonysága is.
toyota.hu / hirado.hu