HIRDETÉS
HIRDETÉS

És megtörtént az elképesztő csoda, amire gondolni sem mertünk! Deák Kristóf Mindenki című kisfilmje elnyerte 2017-ben az Oscar-díjat a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriában. Ami azt jelenti, hogy előállt az a hihetetlen, egyben szenzációs helyzet, hogy zsinórban a második évben sikerült egy magyar filmnek elhoznia szobrot a világ legfontosabb filmes díjkiosztójáról. Egyetlenegyszer történt korábban ilyen, de az már 35 éve volt. Gratulálunk Deák Kristófnak és a film többi alkotójának, őrülten büszkék vagyunk rájuk!

Az eredményhirdetés előtti pillanatokban annyira szuggeráltuk, hogy „Sing, Sing, Sing” – ez a Mindenki című magyar kisfilm nemzetközi címe –, hogy amikor végül elhangzott, kis híján leestünk a székről. Csodák nem csupán léteznek, hanem rövid idő alatt meg is ismétlődhetnek – ez bizonyosodott be a 89. Oscar-gálán. Egy évvel a Saul fia győzelme után ismét egy magyar film érdemelte ki a világ legrangosabb filmes díját. Deák Kristóf Mindenki című munkája a legjobb élő szereplős kisfilmek kategóriájában tudott győzni.

Salma Hayek és Daviy Oyelowo adták át a díjat. Deák Kristóffal együtt felment a színpadra Udvardy Anna producer, Nina Kov, a film koreográfusa, Deák Kristóf felesége, és Szamosi Zsófia színésznő is.

Deák Kristóf megköszönte a családjának és tanárainak, a feleségének, majd a gyerekeknek ajánlotta a díjat. "Anna nevében is, a stáb és a szereplők nevében is ajánlom ezt a díjat azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot: a gyerekeknek. Próbáljuk őket úgy nevelni, hogy büszkék lehessünk rájuk" - mondta Deák Kristóf a színpadon.

Ebben a kategóriában nemhogy nyerni, a Mindenki előtt még jelölésig sem tudott eljutni egyetlen magyar produkció sem, pedig már 1931 óta díjaznak élő szereplős kisfilmeket az Oscaron. A légy 1981-es és a Mephisto 1982-es győzelme után ismét megtörtént, hogy egymás utáni két évben ítéltek oda Oscart magyar filmnek.

A Mindenki két kóristalány barátságáról, általánosabb értelemben a szolidaritásról, az igazságtalanságok elleni felszólalás szükségességéről, az elnyomás elleni küzdelem fontosságáról szól. Deák szerint ez az üzenet most talán még aktuálisabb, mint néhány éve, amikor dolgozni kezdett a filmen. Felemelő mondanivalója, pozitív végkifejlete, úgy tűnik, az amerikai filmakadémia tagjainak a szívét is meglágyította.
Hosszú a névsor, akiknek érdemes köszönetet mondani

A film sikere nagymértékben köszönhető a két gyermekszereplő, Gáspárfalvi Dorka és Haisz Dorottya természetes játékának, a kettőjük közt meglévő láthatatlan kapocsnak. A két főszereplő kiválasztásakor három fordulót tartottak, és összesen nyolcvan gyereket néztek meg. A folyamat három héten át tartott, „Dorka és Dorottya az utolsó fordulóban került egy párba, és egészen elbűvölőek voltak. Rögtön megvolt a szikra közöttük” – emlékezett vissza a castingra a rendező.

Mindketten egészen kiskorukban kezdtek el színészkedni, a forgatások mellett kaszkadőriskolába is járnak, ott találkoztak először. Amikor meglátták egymást a Mindenki szereplőválogatásán, arra gondoltak, milyen jó lenne, ha pont ők ketten kerülnének be a filmbe. Így történt, és Deák csak a forgatáson tudta meg, hogy a két lány már évek óta jóban van.

Deák Kristóf, Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya mellett Szamosi Zsófiát is ki kell emelni, aki finom gesztusokkal formálta meg a sikerre éhes, manipulatív tanárnőt. Csillag Manó vágó, Maly Róbert operatőr, Juristovszky Sosa jelmeztervező és Balázs Ádám zeneszerző nagyszerű munkájáról is meg kell emlékezni. Balázs az édesapja, Balázs Árpád Bodzavirág című kórusművét használta fel a film felejthetetlen befejezéséhez. A kisfilmben a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusa is szerepel, közéjük állt be a két gyerekszínész a filmben.

Deák Kristóf teahordással kezdte

Gyártásvezetőnek tanult három éven át a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, közben a vágásba beletanult. Az első film, amiben dolgozott, rögtön egy hollywoodi produkció volt, Steven Spielberg Magyarországon forgatott, München című thrillerjének a vágóstábjába került be:

„Én hordtam nekik a kávét, ügyes-bajos dolgaikat intéztem, és néha nagy kegyesen megengedték, hogy hozzányúljak a 35 mm-es filmhez. Heti hét napon át, napi tizenhat órát nyomtuk fáradhatatlanul, és mindenki kétszáz százalékot tett bele.”

Spielberg közelébe csak akkor került, amikor koffeinmentes teát vitt neki. Deák sokáig azt hitte, hogy a München forgatásán került a legközelebb Hollywoodhoz, az utóbbi hetekben aztán Justin Timberlake-kel szelfizett, az Aladdin egyik rendezője, John Musker gratulált neki a filmhez, az Oscar-gálán pedig a legnagyobb filmsztárok sokasága tapsolta meg a díj átvételekor.

Ehhez persze tehetség és hosszú évek szorgos munkája kellett. 2009-ben kiköltözött Angliába, és az University of Westminsterben járt rendezői mesterszakra. Sokat forgathatott kint, nem spóroltak semmivel az egyetemen. „Úgy neveztük egymás között, hogy kiképzőtábor, és tényleg az is volt, megállás nélkül, folyamatosan dolgoztunk” – elevenítette fel az angliai tanulóéveit az Origónak.

Hacktiontől az Oscar-díjig

A Mindenki előtt több kisfilmet rendezett, illetve tizenkét részét jegyezte a Hacktion című sorozatnak, amely egy „óriási tanulási folyamat” volt az életében.

Az Oscar-nyertes kisfilm alapötletét egy svéd lakótársának a története adta. Vele esett meg, hogy tízéves korában egy új iskolába került át, ahol annak ellenére is beléphetett a kórusba, hogy nem volt különösebben jó hangja. Pár próba elteltével a kórusvezető félrehívta, és arra kérte, hogy csak tátogjon. Idővel arra is rájött, hogy nem ő az egyedüli, aki nem énekel, a százfős kórusnak nagyjából a fele csak imitálta az éneklést. Amikor ez kitudódott, nagy botrány tört ki az iskolában, és a kórust feloszlatták.

„Ami a leginkább meglepett, hogy mennyire univerzális ez a történet. Japánban, Amerikában és sok más fesztiválon is kaptam olyan reakciókat a nézőktől, hogy hasonló dolog velük is megtörtént” – mesélte egy interjúban a rendező. A gyerekek bosszúja, a film meglepő végkifejlete viszont már Deák fantáziájának a terméke.

A rendező ennek a filmjének a befejezésekor érezte először azt, hogy elégedett a végeredménnyel. Látta, hogy erős érzelmi hatást vált ki az emberekből, és úgy gondolta, hogy érdemes lehet a Mindenki-t elküldeni néhány Oscar-nevező fesztiválra, ekkor alakult ki benne az a titkos vágy, hogy ezzel esetleg a legjobb tízbe is be lehet jutni.
Egyre hihetetlenebb dolgok történtek Deák Kristóffal

Tavaly nyáron megnyerte a tokiói rövidfilmfesztivál fődíját, ezzel jelölhetővé vált az Oscar-díjra. Tavaly novemberben felkerült az Oscar-jelöltek tízes szűkített listájára, és hiába mondta azt, hogy már ezt is a hatos lottó megnyeréséhez tudja hasonlítani, januárban már a legjobb ötről szóltak a hírek, most pedig az a csoda is megtörtént vele, hogy egy Oscart nyomtak a kezébe.

Rettenetesen büszkék vagyunk Deák Kristófra. Reméljük, hogy így még több emberhez eljut a Mindenki, hiszen a kisfilm által közvetített üzenetre a lázadás felszabadító erejéről szüksége van a világnak, és bízunk benne, hogy a rendező rövid időn belül elkészítheti az első nagyjátékfilmjét. De nagyon előreszaladtam, a lényeg most az, hogy önfeledten tudjunk örülni a magyar kisfilm sikerének.

origo.hu

Feltöltve: 2017.02.27.
Megnézve: 696

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra