
Rendben megkezdődtek a középiskolákban a matematika írásbelik kedden reggel - közölte az oktatási tárca. Középszinten 92 088-an, emelt szinten 6543-an vizsgáznak a középiskolákban. Középszinten a feladatok első részére 45 perc, második részére 135 perc jut, emelt szinten a két feladatrész megoldására 240 percet fordíthatnak a diákok.
Az írásbeli vizsgán függvénytáblázat és olyan zsebszámológép használható, amely szöveges adatok tárolására és megjelenítésére nem alkalmas. A függvénytáblázatról és a számológépről a vizsgázónak kell gondoskodnia. Az érettségi eredményeket a tavalyival megegyező módon számítják ki. A vizsgán nyújtott írásbeli és szóbeli teljesítmény értékelését százalékban kell meghatározni. A százalékok alapján adják az osztályzatot, valamint ebből kell kiszámolni a felvételi pontokat. A jeleshez középszinten 80, emelt szinten 60 százalékos eredményt kell elérni, míg az elégségeshez mindkét szinten 20 százalékot. Az elégséges minősítés eléréséhez ugyanakkor nem elég az összesen legalább 20 százalékos eredmény, minden vizsgarésznél el kell érni legalább 10 százalékot.
Az első "nagy nap" jól vizsgázott
Hétfőn több mint 97 ezer diák írta meg magyarból az érettségit, és közülük 6251-en emelt színtű feladatlapot töltöttek ki. A tételek közt Márai Sándor egyik verse, Vajda János és Juhász Gyula két költeményének összehasonlító elemzése és Umberto Eco is szerepelt.
A feladatok titkosítása idén sikeres volt, semmilyen információ sem szivárgott ki róluk, kisebb hibák azonban akadtak a lebonyolításban. Sipos János közoktatási helyettes államtitkár elmondta, hogy két vidéki iskolában kevesebb tétel volt, mint ahány diák vizsgázott. Az egyik helyen fénymásolással, a másikon az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont regionális igazgatóságának segítségével pótolták a hiányzó lapokat. A vizsga ezekben az intézményekben később kezdődött ugyan, de később is ért véget, a diákokat tehát nem érte hátrány.
Lapértesülés szerint ugyanakkor számos hibát észleltek a magyar érettségi tételek átadása és kibontása során, csomagolási gondok is akadtak, az Oktatási Minisztérium (OM) azonban igyekszik kisebbíteni az újabb problémákat. Bár a tárca nem volt hajlandó elárulni, hogy mely iskolákat és hány diákot érintettek a hibák, úgy tudni, előfordult az is, hogy a jegyzői irodában összecserélték az iskolák csomagjait, így az intézményvezető egy másik iskola tételeit vitte el, máshol pedig az jelentett problémát, hogy az iskolaigazgató nem az előre megjelölt időpontban ment a jegyzőhöz a tételekért, így nem ért vissza időben a kezdésre.
Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint a középszintű vizsga szövegértési feladata könnyebb volt, mint tavaly. Az pedig, hogy az esszékérdések nem az irodalom legfontosabbnak ítélt szerzőinek műveiről szóltak, két dolgot üzen: a tanároknak nem csak a legnevesebb, a tantervben is szereplő szerzőket kell tanítaniuk, valamint, hogy egy ismeretlen alkotást is tudni kell elemezni.
hirado
2006.05.09. 10:32