
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. együttműködésének eredményeként május elejétől egy-egy motoros mentőorvos kezd szolgálatot az M3-as autópályán Gödöllő és az M0-ás autóúton Szigetszentmiklós térségében - tájékoztatta Kunyetz Zsombor mentőorvos az MTI-t.
Hozzátette: az ÁAK 14 millió forinttal járult hozzá a két darab 1.300 köbcentiméteres, 145 lóerős Yamaha FJR típusú motor megvásárlásához, míg az OMSZ 7 millió forint értékben szerelte fel a motorokat, egyebek mellett gyógyszerekkel, kötszerekkel, infúziókkal, EKG készülékkel és defibrillátorral.
Kunyetz Zsombor közt mentő motorral lényegében a rohamkocsik szintjén biztosítják a sürgősségi beavatkozások eszközfeltételeit.
Utalt arra, hogy a sürgősségi betegellátás rendszerébe jól integrálható új szolgáltatás módot ad a rohamkocsi és a motor párhuzamos riasztására, a több mentőegység típus helyszíni találkozására az úgynevezett "randevú-szisztéma" alkalmazására, valamint a többlépcsős mentésszervezésre, a szükségletnek megfelelő mentőerők hatékony alkalmazására.
A motoros mentők telephelye az M3-as autópálya gödöllői és az M0-ás körgyűrű szigetszentmiklósi autópálya mérnökségén lesz, amitől a gyorsforgalmi úton 50-50 kilométerre, illetve a sztrádák 20 kilométeres vonzáskörzetében és az alsóbb rendű utakon is tartanak ügyeletet reggel 8-tól este 8-ig.
A mentőorvos emlékeztetett arra, hogy a megkülönböztető hang- és fényjelzésével valamint a korszerű életmentő felszereléssel ellátott motoros mentőorvosokat az OMSZ önállóan és kísérletképpen először 2005 augusztusában a Balaton déli partján, Balatonlelle körzetében próbálta ki.
Winkler-Virág András az ÁAK Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a múlt évi kedvező tapasztalatok után határozott úgy az ÁAK, hogy együttműködik az OMSZ-szel, és pénzügyileg is támogatja a motoros mentők szolgálatba állítását.
A Magyarországon újnak számító életmentési forma előnye, hogy a motorok segítségével a mentőorvosok nagy forgalomban, akár dugókban is rövid időn belül a helyszínre érkezhetnek, így valóban sürgősségi ellátásban részesíthetik a balesetek sérültjeit.
Motoros mentőszolgálatok működésére számos külföldi példa létezik, így többek között hasonló egységek szolgálnak Anglia, Hollandia, Németország és Thaiföld országútjain.
Winkler-Virág András kiemelte, hogy a jövőbeni tapasztalatok függvényében az Országos Mentőszolgálat és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. mindenképpen mérlegelés tárgyává teszi további motoros mentők rendszerbe állítását.
hirado
2006.04.23. 09:59