Az első negyedévben 44 998 új személyautó és terepjáró talált gazdára Magyarországon - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) szerdán közreadott adataiból. Ez 6,6 százalékos növekedés a bázisidőszakhoz képest, s gyakorlatilag megfelel a 2004 első negyedévében mért szintnek, amikor is 45,2 ezer autót adtak el három hónap alatt.
A középkategóriás új személyautók körében 20-27 százalékos volt a bővülés, de igazán a prémium kategóriás, a sport-szabadidő és négykerékhajtású autók eladása ugrott meg, ezen belül volt példa több mint 85 százalékos növekedésre is. A Toyota luxusmárkája, a Lexus imponáló eredményt ért el: a múlt év első három hónapjában 3 ilyen márkájú új autó kelt el, az idén pedig már 77 darab. Jó negyedévet zárt emellett a Suzuki, a Ford, a Skoda, a Volkswagen és a Toyota is.
A márkarangsort a Suzuki vezeti, amely 9586 autót értékesített a vizsgált három hónap során, míg az előző év azonos időszakát 8957 darabos eladással zárta. A második helyet az Opel szerezte meg, bár e márka értékesítése 4634-ről 4537-re csökkent. A Ford lett a harmadik, miután a múlt év első negyedében még 3111, idén azonban már 4205 új autót tudott eladni. A Skodákból 4079 fogyott az előző év azonos időszakában mért 3975-tel szemben, ami a negyedik helyre volt elegendő. Az ötödik Volkswagen több mint ezer új autóval növelte érétkesítését, ami 3875 eladott új autót jelent. A hatodik helyet a Toyota, a hetediket a Renault szerezte meg, 2891, illetve 2474 darabos eladással. Ez előbbinél növekedést, utóbbinál viszont csökkenést jelent. A Chevrolet-kból 1975 darab kelt el, ezzel a márka a nyolcadik helyre volt jó, a tízes rangsor utolsó két helyén pedig a Peugeot és a Citroën található 1910 és 1654 darabos értékesítéssel. Ez a Peugeot-nál több mint 700 darabos visszaesést, a Citroënnél 154 darabos javulást jelent. A Mitsubishi forgalma darabszámban 224, a Hyundaié pedig 221 százalékkal emelkedett. A Dacia értékesítése a korábbi felére, 417 darabra esett vissza. Audiból másfélszer annyit adtak el, mint Mercedesből, szám szerint 442 darabot. A luxus sportautók közül Porschéból húsz, Ferrariból négy, Maseratiból egy fogyott.
Az importőrök várakozásai szerint az év egészében 8 ezerrel múlhatják felül a tavalyi 200 ezres eladást. Győző Gábor, az MGE elnöke a Magyar Hírlapnak elmondta: kérdéses, mennyire tudná élénkíteni a keresletet a regisztrációs adó részleges eltörlése, amelyet a Fidesz helyezett kilátásba esetleges választási győzelme esetére, mivel az 1600 köbcentisnél kisebb motorral ellátott kocsik adják a teljes forgalom mintegy 90 százalékát, és ezek révén évi 60-70 milliárd forintos adóbevételhez jut a költségvetés, amiről nem szívesen mond le egyetlen kormány sem. A szaporodó autóplazákról is szkeptikusan nyilatkozott a szakember. Szerinte Nyugat-Európában megbukott a több gyártó modelljeit felvonultató kereskedelmi forma, bár előnye, hogy az általa kínált sokszínűség megkönnyíti a választást a vevők számára.
hirado
2006.04.20. 10:05