HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > A történelem legnagyobb árvize lesz Szegeden - KÉPGALÉRIÁVAL!

t: 408

A történelem legnagyobb árvize lesz Szegeden - KÉPGALÉRIÁVAL!

Szegeden hatalmas víztömeg szorult a gátak közé. A töltések belső oldalán már megjelent a víz, ez egyelőre még nem veszélyezteti a védművek állapotát. A város közelében vasárnap reggel óta köröz két katonai helikopter. A gépek felveszik és szállítják a homokzsákokat a töltések megerősítésére.

Nagyfa mellett 150 katona dolgozik a gátak megerősítésén, a homokot a katonaság helikopterei szállítják ide a nagyfai börtönből, ahol négyórás váltásokban a rabok töltik a zsákokat.

A két katonai helikopter folyamatosan repül, négypercenként váltják egymást. Egyszerre közel 2 tonna homokot szállítanak, összesen több mint 20 ezer homokzsák kell a töltés megerősítéséhez.

A vízügyi szakemberek most már biztosak abban, hogy megdől a 35 éves, 960 centiméteres rekord Szegednél, szinte biztos, hogy 980 centiméter fölötti tetőzésre kell számítani két-három nap múlva.

„Éjszaka most már nemcsak megfigyelő szolgálat működik, hanem építési tevékenység is folyik, hogy mire ideér ez az extrém magas vízszint, akkor az összes védmű olyan állapotban legyen, hogy biztonságban le tudják vezetni a vizet” – mondta Dobi László, az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetője.

A katonák és az önkéntesek mellett vasárnap már elrendelték a polgári védelem mozgósítását is.

„Egy két napon belül 250-300 fő polgári védelmi szolgálatot teljesítő ember lesz kivezényelve a védművekhez” – mondta Kató Sándor, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ezredese.

Szeged belvárosában már az úttesten keresztül is szivárgott a víz, a rendkívüli helyzetben továbbra is csak az árvízvédekezésben dolgozók lehetnek a gáton. Vasárnap hajnalban az egész gáton folyamatosan járőröztek a rendőrök és a határőrök, hogy távol tartsák a kíváncsiskodókat és rongálókat. A készültség egészen az ár levonulásáig tart majd.

Drámai a helyzet Szerbiában és Romániában

Elkeseredett harcot vívnak a szakemberek és az önkéntesek Szerbiában, hogy a gátak között tartsák a megáradt folyókat. Romániában százszámra menekítik ki az embereket a vízzel borított területekről, miután már több védőgátat átszakított a Duna.

Szerbiában már minden rekordot megdöntött a vízállás. Belgrád környékén sokakat kellett kimenekíteni. A védelmi munkálatokban részt vesz a hadsereg is. A Vajdaságban óriási károkat okozott a víz a mezőgazdaságban is, miután több ezer hektár termőföld került víz alá.

Szolnoknál már valószínűleg hétfőn tetőzik a Tisza. Amit lehetett, a városban már megtettek, most a legfontosabb feladat, hogy a gátakat folyamatosan figyeljék és ahol kell, ott megerősítsék. A Tisza mentén több mint 700 kilométeren van rendkívüli készültség, a gátakon összesen 6 ezren dolgoznak.

Csónakkal a Tiszán - így védekeznek az ár ellen a szolnokiak. A vízszint vasárnap nem érte el a 2000-es rekordot és az előrejelzések szerint nem is fogja, bár csak a jövő héten tetőzik a folyó. Éjszaka befejezték a zsákolást a Tisza-parti sétányon, máshol viszont folyamatosan erősítik a gátakat, nehogy átázzanak.

Vasárnap reggel kinyitották a vízügyesek az ágotai vészelzárót, mert megtelt a Hortobágy-Berettyó egyik vésztározója. Az 57 millió köbméter vízből másodpercenként most 10 köbméter folyik el a Hármas-Körösbe, szabályozott módon. Így 20 település tízezer lakóját biztosan nem önti el a víz.

A Tiszán és mellékfolyóin több mint 2100 kilométeren folyik árvízi védekezés, 716 kilométeren rendkívüli fokozatú. Újabb katonákat vezényeltek a gátakra, így vasárnap már 1000-en pakolták a homokzsákokat. Mindezt vízügyi szakemberek felügyelete mellett, akik az önkénteseket is irányítják. A védekezés naponta 390 millió forintba kerül.

Késnek a vonatok

Szolnok és Szajol között a magas vízállás miatt a vonatok csak húsz kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek, ezért késésekre lehet számítani. Korlátozták a forgalmat és módosították a menetrendet a Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, illetve a Budapest-Újszász-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vonalon. Hétfőn a vasárnapi menetrend van életben, és délután Budapest felé mentesítő járatok indulnak több irányból.

A Budapest-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza közötti InterCity a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen útvonalon tesz kerülőt, körülbelül egyórás késéssel.

A Debrecen-Hajdúszoboszló-Püspökladány, illetve Nyíregyháza-Záhony közötti közvetlen IC-összeköttetés szünetel, Debrecenből illetve Nyíregyházáról közvetlen csatlakozó vonatjáratok indulnak és érkeznek a kerülővel közlekedő IC-járatokhoz. A Kraszna IC utasainak Debrecen és Mátészalka között közvetlen átszállási lehetőségük lesz.

A Budapestről 14:05-kor induló Hajdú/Ady Endre IC, illetve a 10 órakor Nyíregyházáról induló Szabolcs/Ady Endre IC az eredeti útvonalon, Szolnokon át közlekedik, de csak Debrecenből indul és oda is érkezik, körülbelül 20-30 perces késéssel.

Az árvízi helyzet miatt Szolnokot csak a Szabolcs/Ady Endre, illetve a Hajdú/Ady Endre IC-vonatok, továbbá a Budapest-Békéscsaba között közlekedő IC-k érintik.

Az ünnepi forgalom idejére bevezetett Budapest-Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Szolnok-Kecskemét-Szeged útvonalon és vissza közlekedő mentesítő Desiro IC vonatpár vasárnap Debrecen és Szeged között nem közlekedik, hétfőn a teljes útvonalon közlekedik, de jelentős késéssel.

A Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza közötti ünnepi mentesítő gyorsvonatok az eredeti útvonalon közlekednek, de 30-60 perces késések várhatók.

A Budapest-Szolnok-Debrecen és a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonalon közlekedő távolsági vonatok az eredeti útvonalon Szajol-Szolnok érintésével közlekednek, késés itt is lesz.

A Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza, Szolnok-Szentes és a Szolnok-Békéscsaba vasútvonalon a személyvonatok egy része csak Szajolig közlekedik illetve onnan indul. Az utasokat Szajol és Szolnok között vonatpótló autóbuszok szállítják.

Az árvízi helyzet miatt az utazást lemondó utasok részére a jegy árát - az IC-helyjegyet is beleértve - visszatéríti a MÁV. Az árvízi helyzetből adódó késések miatt a helyjegy díját azonban nem fizeti vissza.

A Budapest-Komárom-Győr vasútvonalon, Komárom és Almásfüzitő között csütörtöktől mindkét vasúti pályán menetrend szerint közlekednek a vonatok, de a sebességkorlátozás (húsz, illetve hatvan kilométer/óra) továbbra is érvényben van, ezért hosszabb a menetidő.

Poroszló és Tiszafüred között ismét járnak a vonatok. Ott szerdától vonatpótló autóbuszok szállították az utasokat, mert lezárták a vasúti hidat.

Az Almásfüzitő és Esztergom közötti vonalon továbbra is szünetel a vasúti közlekedés. Az utasokat a Volán szállítja, a vasúti bérleteket elfogadják. Sárospatak és Sátoraljaújhely, Nyíregyháza és Balsa között húsz, Tokaj és Rakamaz között negyven, Baja és Pörböly, valamint Felsőzsolca és Hernádnémeti-Bőcs között hatvan kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a vonatok.

Az árvízi védekezés eddigi költsége közel húszmillió forint. Ez a becsült összeg nem tartalmazza az árvíz miatti árufuvarozási és személyszállítási többletköltségeket, elmaradt teljesítményeket és a helyreállítási költségeket sem.

rtlklub.hu

2006.04.17. 03:59

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A HÍR KÉPGALÉRIÁJA
A szombati szerbiai gátszakadás helyszíne
Helikopter repül homokzsákkal

Legfrissebb hirek