Ilyen sebességről még csak álmodni sem mernek a MÁV-vezetői. A mágnesvasút terve bizony nem hever a fejlesztési igazgatóság asztalán. Sokkal szerényebb eredménnyel is beérnék.
"Az európai, úgynevezett nagysebességű vasútvonal 200 km/h feletti sebességet jelent, erre Magyarországon a tíz éves program keretén belül nem számítunk. Hosszú távon elképzelhető, hogy a francia TGV vagy a német nagysebességű rendszer valamelyik ága eljön Budapestre, de egyelőre mi csak ezt a 160-at céloztuk meg" - mondta el Mangel János, MÁV EU programigazgatóságának igazgatója.
A már szinte lassúnak számító 160km/órás sebességet Magyarországon egyelőre csak a Budapest-Hegyeshalom szakaszon tudják produkálni. Nálunk nem ritka a 30 vagy 40 km/órás sebességkorlátozott pályaszakasz sem. A MÁV célkitűzése először a Budapest-Cegléd-Szolnok-Békéscsaba, majd a Budapest-Székesfehérvár és a Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vasútvonal korszerűsítése, azaz a bűvös 160km/órás álomhatár elérése. 2015-ig közel 1000 milliárd forintos beruházással 1500 kilométer pályát tervez felújítani a Máv. Ez elsősorban uniós támogatásból és hitelből valósulna meg.
A MÁV fejlesztési, korszerűsítési tervében egy szó sem esik a miniszterelnök fővárost és a vidéki nagyvárosokat összekötő modern gyorsvasúttervéről. Pontosan nem is tudják az államvasútnál, mit jelent Gyurcsány Ferenc gyorsvasútelképzelése, ugyanis a vasúthoz értő szakemberek a gyorsvasút kifejezést kisebb távra használják. Ilyen lehet például a Demján Sándor által tervezett, majd elvetett és újra elővett öltet: a ferihegyi gyorsvasút.
[LHP.HU]
2005.02.18. 08:34