
A Transelektro tulajdonosai kedden felmentették tisztségéből az alig két hónapja kinevezett Hónig Pétert, a cégcsoport vállalatait összefogó Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt. elnök-vezérigazgatóját, a Stadler Bussnang AG pedig bejelentette, hogy felmondta a MÁV 30 motorvonatának gyártására kötött együttműködést.
A Transelektro tulajdonosai kedden felmentették tisztségéből az alig két hónapja kinevezett Hónig Pétert, a cégcsoport vállalatait összefogó Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt. elnök-vezérigazgatóját. A társaság közgyűlése Hónig munkaviszonyát is megszüntette. Az elnöki székbe a legnagyobb tulajdonos Vegyépszer Rt. első embere, Tímár Gyula ül, a vezérigazgatói feladatok ellátásával pedig április 30-ig Sarlós Tibor vezérigazgató-helyettest bízták meg.
Ugyancsak kedden a Stadler Bussnang AG korábbi ígéretének megfelelően bejelentette, hogy felmondta a MÁV 30 motorvonatának gyártására kötött együttműködést a Ganz Transelektro Közlelekedési (GTK) Rt.-vel, igaz ez egyelőre csak egyoldalú, a Transelektro ugyanis még nem nyilatkozott a konzorcium megszűnéséről. A felmondás pontos okairól többet egyelőre nem tudni, az azonban biztos, a Stadler nem vette jó néven, hogy magyar partnere nem tájékoztatta súlyosbodó helyzetéről. Emellett a GTK vállalásait sem teljesítette, nem szerezte meg azt az egymilliárdba kerülő 15 százalékos részt a 15 motorvonat összeszerelésének helyszínéül kiszemelt MÁV Északi Járműjavító Kft.-ben, amely megteremtette volna a lehetőséget arra, hogy a járműjavító telephelyén felépüljön a 73 méter hosszú járművek összeállításához szükséges szerelőcsarnok. (A Stadler most lázasan keresi a GTK helyébe lépő új partnert, és bár korábban a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft.-vel tárgyalt, most úgy tűnik, vagy a BKV Vasúti Jármű Szolgáltató Kft., vagy a MÁV Szolnoki Járműjavító lép száll majd be az összeszerelésbe.)
Úgy tűnik egyébként, hogy ezzel még nincs vége a Transelektro vesszőfutásának, mert a Magyar Hírlap arról számol be, hogy elveszhet az ipari csoport projekthitelei mögött álló állami garancia nagy része, a gazdasági tárcánál folyó vizsgálatok alapján ugyanis nem kizárt, hogy ezeket a kölcsönöket nem, vagy nem egészében beruházásokra költötték, hanem például bérekre. Ha ez bizonyosságot nyer, akkor viszont nem érvényes az az állami garanciavállalás, ami a bankkölcsönök mögött állt, vagyis az Eximbank által biztosított garancia helyett a bankoknak kell helytállniuk, a most kétségessé vált garancia nagysága pedig a 10 milliárdot is elérheti. Közben - a vizsgálatoktól valószínűleg függetlenül - több hetet késik annak a 3 milliárd forintos forgóeszközkölcsönnek a folyósítása is, amelyről a céget hitelező kilenctagú bankkonzorcium már három héttel ezelőtt döntött.
hirado
A Transelektro azért persze nem marad pénz nélkül, hiszen a korábbi tulajdonos Székely Péter 500 milliót fizetett be a kasszába, az új tulajdonosok (Vegyépszer, Resonator, Közgép) pedig 400 millió forintos tőkeinjekciót helyeztek kilátásba.
2006.03.29. 10:48