HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Elemzők: Erre számíthat az MSZP

t: 457

Elemzők: Erre számíthat az MSZP

Vasárnap mutatta be az MSZP kampányfilmjét, amelyben az Orbán-kormány eddigi tevékenységét kritizálja. A Magyarország ma című, nagyjából húszperces filmmel kapcsolatban többen is tiltakoztak, elsőként az RTL Klub jelentette be, hogy engedélye nélkül használták egyes hírműsorai részleteit, és hasonlóról számolt be a Hír TV is. Tiltakozott továbbá Puskás Ferenc özvegye, Bartók Béla szerzői jogainak örököse és a Terrorelhárítási Központ (TEK). Az MSZ szerint jogilag minden rendben van.

Az események kapcsán Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője – kérdésre válaszolva – azt mondta az Ütközőben: nem árt, ha egy kampányfilm igazat mond, de a kampány nyilvánvalóan megenged kisebb túlzásokat a politikai erőknek. Az elemző hozzátette: az MSZP filmje meglehetősen hosszú anyag, amely a médiafelhasználás szempontjából nem túl előnyös, méreténél fogva közösségi portálon nem lehet megosztani, és az sem valószínű, hogy túl sokan végignézik a több mint tizennyolc perces videót.

Krekó Péter, a Political Capital kutatási igazgatója szerint, bár cinikusan hangozhat, nem az a fő kérdés, hogy egy kampányüzenet igazat állít-e, hanem hogy a választók igaznak tartják-e a benne elmondottakat, rezonál-e legalább a párt törzsválasztóinak hangulatával. Fodor Csaba szerint az MSZP filmjében a kormányzat bírálata során olyan képi túlzásokkal él, amely távol áll az ország többségének valóságról alkotott képétől. Ezzel a választók nagyobb részénél a kívánttal ellentétes hatást érhet el a videó. Kizárt, hogy a bizonytalan vagy rejtőzködő szavazópolgárok e film hatására lennének a jövőben MSZP-sek – tette hozzá a Nézőpont Intézet elemzője.

Krekó Péter szerint egyrészt valóban hosszú a film, másrészt, ha úgy jut el a közönséghez, hogy plágiumvád és jogi tiltakozás kíséri, akkor az nem erősíti a kampányvideó üzenetét. Bár kampánytechnikai szempontból egyes elemeiben profi filmről van szó, de ebben a formában nem fogja elérni a kívánt hatást – tette hozzá a Political Capital kutatási igazgatója.

Emellett a negatív kampány gyakran visszaüt, ha stílusában taszító vagy látványosan ellentétben áll a valósággal. Az elemző szerint például a Fidesz 2006-os, Rosszabbul élünk, mint négy éve szlogennel futó kampánya a párt potenciális szavazói közül is sokakat eltántoríthatott az akkor ellenzékben lévő jobboldaltól. E korábbi fideszes és a mostani MSZP-s kampány kapcsán is elmondható, hogy ha nincs pozitív üzenet, akkor sokan kevésnek találhatják az állításokat, és rákérdezhetnek, hogy az adott párt mit csinálna másképp, mint ellenfele – tette hozzá a Kossuth Rádió műsorában Krekó Péter.

Fodor Csaba szerint az MSZP filmje egyes elemeiben sem nevezhető profinak, a huszonéves generáció bármely tagja jobbat tudott volna összevágni, a filmből hiányzott a dinamika, egyszerűen „nem tartott igényt” a néző tekintetére – fogalmazott a Nézőpont Intézet elemzője.

Krekó Péter szerint az MSZP-s kampányfilm kapcsán az is érdekes kérdés, jelenleg milyen babérokra törhet az ellenzéki párt. Az elemző úgy véli, az látszik, hogy a szocialistáknak nem lesz olyan támogatottságuk, mint 2002-ben vagy 2006-ban volt, mint mondta, ez irreális cél lenne, vagyis 2014-ben eredményük elmarad majd a 40 százalék körüli listás szavazataránytól. A Political Capital kutatási igazgatója azt mondta, az MSZP-nek ezért most az lehet a fő célja, hogy megőrizze a baloldal legerősebb pártjának pozícióját, és hogy Mesterházy Attilának hívják a baloldal miniszterelnök-jelöltjét. Az ellenzéki párt ehhez azt a stratégiát választja, hogy a szociális elégedetlenséget legerősebben artikuláló polgárokat szólítja meg. Ez gyakran az ő esetükben a legnehezebb, és jelentős részben közülük kerülnek ki a bizonytalan szavazók – tette hozzá. Krekó Péter azt is hangsúlyozta, ezzel szemben az MSZP-nek nincs olyan ambíciója – mint például az Együtt 2014-nek –, hogy volt jobboldali szavazókat szólítson meg.

Bár az MSZP ehhez a célhoz többé-kevésbé jól választotta meg az üzeneteket és eszközöket, ezzel együtt azt is látni, hogy csökken a támogatottsága. Nagyon nincs könnyű helyzetben a párt így érthető, hogy miért kezdődik ilyen korán a kampány az MSZP részéről is – mondta a Kossuth Rádióban Krekó Péter, a Political Capital kutatási igazgatója.

hirado

2013.03.06. 09:20

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek