HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Újjáéledhet a magyarországi hajógyártás

t: 160

Újjáéledhet a magyarországi hajógyártás

Új magyar hajótípusok gyártását, és egy fővárosi nemzetközi kikötő kialakítását is javasolja a Nemzeti Hajózási Stratégia.

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a vízi személy- és áruszállítás és a hajógyártás lehet Magyarország egyik kitörési pontja. 14 hajógyártással foglalkozó cég már stratégiai szövetséget kötött egymással, hogy feltámasszák a korábban világhírű magyarországi hajógyártást.

Jelenleg holland megrendelésre készít két darab speciális szállító hajót egy magyar cég a szlovákiai Révkomáromban.

Ekkora méretű hajót, ebből a típusból itt még nem készítettek, egyébként is kevés helyen építenek ilyet a világban, mert a 60 méteres testet milliméterre pontosan kell legyártani, ezt pedig csak kevés gyár tudja. De épül két hatalmas úszódaru is, egy közel-keleti megrendelőnek. Azért a határ szlovák oldalán folyik a gyártás, mert ilyen nagy hajók elkészítésére magyarországi üzem ma nem képes.

20 éve került vízre Budapesten a Ganz-Danubius második tengerjáró hajója, a Marie Chris. Akkor még építettek nagy hajókat és úszódarukat itthon, még Kuwaitba, sőt Brazíliába is került belőlük.

Bár a magyarországi hajógyártás a rendszerváltás után sem állt le teljesen, de a korábban gyártott 20-25 helyett évente már csak 1-2 kisebb darab készült.

Fél éve 14 cég összefogott, hogy újraindítsa és hazai valamint nemzetközi megrendelésekhez juttassa a magyarországi hajógyárakat. Két éven belül saját fejlesztésű, különleges hajókkal gyorsítanák, a közúti dugókat kikerülve, a főváros és a környező települések tömegközlekedését. Visegrádtól egészen Szigetújfaluig, összesen 28 kikötési pontot terveznek.

A busznál is gyorsabb lehet

Götz Sándor, a Magyar Hajótervező,-Építő,-Javító és Innovációs Klaszter elnöke elmondta: a hajó a csúcssebessége 60 km/óra körüli, ez azt jelenti, hogy a busznál is gyorsabb utazási sebességet biztosít; 32 km/h-val is képesek közlekedni Vácról vagy Visegrádról Budapestre – közölte az elnök.

A Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly ősszel készítette el a Magyar Hajózási Stratégiát. Ebben többek között új magyar áruszállító és hűtő-hajótípus kifejlesztését javasolja a tárca, a magyar zöldég-gyümölcs távolabbi piacokra juttatásához. Tervezik egy nagy nemzetközi kikötő kialakítását is, hogy az évente mintegy 200 ezer turistát Budapestre szállító szállodahajók ott köthessenek ki.

hirado

2013.01.14. 09:19

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek