HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Változások a budapesti és környéki közlekedésben

t: 181

Változások a budapesti és környéki közlekedésben

Május 1-jétől, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pénteki közlése szerint egy uniós irányelvre hivatkozva a Volánbusz üzemelteti majd a Budapestről az agglomerációba közlekedő buszjáratokat, amelyeket most a BKV működtet.

A változás összesen kilenc település, egyebek közt Solymár, Diósd, Budaörs és Gyál, 35 vonalát érinti és bizonytalanságokat vet fel – az utasok kiszolgálása jelenleg 132 busszal történik. Az érintettek számára jobb, ám ritkábban járó buszokat hozhat ez a változás. Az utasok döntő többsége jelenleg a BKV járatait választja a Volánbusszal szemben, ezt azonban már nem tehetik meg sokáig.

Völner Pál, az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) államtitkára az M1 Ma reggel című műsorában elmondta: egy rendelkezés alapján az úgynevezett belső szolgáltatók, mint például a BKV, nem jelenhet meg a piacon, amennyiben versenyeztetés nélkül nyeri el a szolgáltatási jogot. Hozzátette: mint minden átszervezésnek, így ennek is az a célja, hogy a korábbinál jobb vagy legalább ugyanolyan színvonalas legyen.

A váltással a Volánbusz 114 új jármű beszerzésére kapna lehetőséget. A magyar buszgyártók régóta várnak erre, bár a háromfajta busz közül kettőre biztos nem tudnának pályázni a referenciák miatt – mondta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének az elnöke az M1-nek. Hozzátette: az utóbbi két évben nem volt magyar buszok által megnyert pályázat, mert a pályázatok többségét nem a magyar buszgyártókra írták.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Kossuth Rádió műsorának azt mondta, kevés az információ, de félő, a döntéshozók nem elsősorban az utasok érdekeit veszik figyelembe. A civil társaság vezetője szerint, mint azt az 1952-58 közötti kísérlet is bizonyítja, nem működik az a megoldás, hogy a HÉV-et a vasúti cég üzemeltesse. A HÉV ugyanis olyan sűrűn jár, hogy az indítási időközök rövidebbek, mint ami a MÁV-nál a késés fogalmát jelenti. Erre a teljesen más üzemvitelre a vasúttársaság nincs felkészülve, ráadásul a HÉV teljes ingatlanállománya a fővárosi törzsvagyon része, így jogilag sem egyszerű a helyzet. A helyi érdekű vasút átadása helyett a finanszírozási oldalon kellene megtalálni a megoldást, és akkor mindegy, hogy ki az üzemeltető – véli a VEKE elnöke.
Hétfőn Tarlós István főpolgármester egy napilapnak azt nyilatkozta, ahogy a BKV-s elővárosi buszok üzemeltetését a Volánbuszok veszik át, úgy kellene a HÉV működtetését a MÁV-nak adni. A Krónika információi szerint a politikustól egyelőre nem érkezett megkeresés az ügyben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke a HÉV átadásának tervéről azt mondta, eleinte biztosan zavarokkal járna, az államnak azonban nem lenne olcsóbb, mert ugyanúgy finanszíroznia kellene a közlekedést. A változtatás lehet, hogy elbocsátásokkal is járna, tehát sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem lenne jó egy ilyen döntés.

Az elővárosokat bekötő buszokon és a HÉV-en naponta több százezer ember utazik, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen megállapodás születik, és milyen rendszer alakul ki a BKV, a Volánbusz és a MÁV között – hangsúlyozta a VTDSZSZ elnöke. Az érdekképviseleti szervezet vezetője úgy véli, a pénzhiány lehet az oka, hogy Tarlós István állami kézbe adná a HÉV működtetését. A közlés Gulyás Attila szerint váratlan volt, úgy tudja, még a BKV fővárosi közlekedési cég menedzsmentjének sem voltak róla információi. A szakszervezeti szövetség elnöke hozzátette, a BKV és a közlekedésszervezési feladatokat ellátó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működtetésére idén 140 milliárd forint kellene, ezzel szemben a kalkulált jegybevétellel együtt jelenleg 68 milliárdnyi forrás látszik.

A buszjáratok kapcsán Dorner Lajos, a VEKE elnöke azt mondta, a hétvégén több illetékesnek is próbálták elmagyarázni, hogy Budapest és elővárosai közlekedésében az integrálásra kellene törekedni, most azonban épp az ellenkező irányba mennek a dolgok. Ez nagyon nem lesz jó, és biztos, hogy az utasok számára több időt és költséget jelent majd. Az például, hogy hány buszt szeretnének beállítani a jelenlegiek helyére, már 20 százalékos teljesítmény-kivonást mutat. Az a törekvés is látszik, hogy a jövőben ne lehessen utazni BKV-bérlettel a Volán és a MÁV-Start járatain a városhatáron belül se. A VEKE elnöke arra az ígéretre, mely szerint új buszok állnak majd szolgálatba, több lesz a járat és csökken a menetidő, az mondta, nem látni a hangzatos bejelentés mögötti bizonyítékokat. Sőt, éppen az ígéreteknek ellentmondó bizonyítékokat látni – tette hozzá. Dorner Lajos szerint az, ami biztos, hogy az agglomerációs buszjáratok üzemeltetési szerződése április 30-án lejár, új megállapodásra tehát mindenképp szükség van.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint azonban a Budapest környéki buszjáratok átszervezésével a feladat kevesebb autóbusszal is ellátható, méghozzá oly módón, hogy az utasok ne érzékelnek majd változást. A tervek között szereplő új buszok beszerzésére már megjelent a pályázat a Közbeszerzési Értesítőben. A tárca álláspontja szerint munkahelyek sem kerülnek veszélybe, mert a Volánbusz az átvett feladatokat nagyrészt továbbra is a BKV-s munkavállalók bevonásával tervezi ellátni.

hirado

2013.01.08. 22:35

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek