Tavaly a legálisan nem kapható ukrán Priluki volt hazánkban a második legkedveltebb cigarettamárka, a Sopianae után és holtversenyben a Multifilterrel - derül ki egy, a Népszabadság birtokába került felmérésből.
A feketekereskedelem arányait egy piackutató cég az eldobált cigarettásdobozok összegyűjtésével mérte fel a fővárosban és 14 nagyobb vidéki városban. A minták elemzése alapján egy év alatt 19-ről 27 százalékra nőtt a fogyasztásban a becsempészett cigaretták aránya. Az ukrán dohányipar közel tíz százalékkal 23 százalékra növelte részesedését a magyar piacon.
Csempészett termékekkel leginkább a kelet-magyarországi városok vannak ellátva. A Priluki dobozonként 200 forint körül kapható a feketepiacon, a csempészett Marlboróért vagy Pall Mallért 250-300 forintot kell fizetni, miközben az utóbbi két márka zárjeggyel 540, illetve 470 forintba kerül a boltokban. A Népszabadság által megkérdezett kereskedők szerint valamelyest javított a helyzeten az ellenőrzések szigorítása az ukrán-magyar határon.
A csempészet visszaszorítását jó megoldásnak, de a feketepiaci felmérést komolytalannak tartja a Füstirtók Alapítvány elnöke. Félix Péter szerint a kutatás a dohányipar megrendelésére készült, az ágazat pedig abban érdekelt, hogy eltúlozza az illegális kereskedelem méretét. Minél riasztóbbak ugyanis a számok, annál nagyobb az esély arra, hogy a vámhatóság fokozza az ellenőrzéseket, a kormány pedig lemond a jövedéki adó emeléséről. A csempészet pedig annyiban is a dohányipar malmára hajtja a vizet, hogy a lefoglalt, majd megsemmisített cigarettát is rendszerint valamelyik multinacionális gyártó állítja elő, a Prilukit például a Pécsett is termelő British American Tobacco (BAT), a Marlborót a Philip Morris, a Primát pedig az Imperial Tobacco.
Bede Rita, a BAT szóvivője ezzel szemben azt közölte, hogy cégének hatalmas veszteségeket okoz, hogy az egyik leánycége által gyártott cigaretta csempészáruként elárasztja a cégcsoport más piacait, elsősorban a Sopianae-ét.
hirado
2006.01.09. 08:26