A normál tarifánál akár tízszer drágább hívások jó néhány éve még egyet jelentettek a szextelefonokkal, az elvileg tengerentúlról, gyakorlatilag egy magyar pincéből érkező jóslással, horoszkópokkal. Ezeket a szolgáltatásokat többnyire negatív összefüggésben emlegették. Ma viszont alig akad mobil-előfizető, aki még sosem töltött le csengőhangot, operátorlogót, háttérképet, Java-játékot, ne küldött volna egy-egy szavazatot a kedvenc valóságshow szereplőjére. Vagy legalább ne hívott volna fel vezetékes telefonján egy televíziós játékot, ha másért nem, legalább azért, mert egyszerűen nem hitte el, hogy senki sem tudja megszámolni, hány kocka van a képernyőn. Csak a három Való Világ műsorban 20 millió szavazatot számoltak össze, a szavazóshow-k estéin a mobilszolgáltatóknál 2-10-szeresére nő az SMS-forgalom.
Habár nincsenek pontos adatok, becslések szerint az emelt díjas tartalomszolgáltatások piaca 2003-ban nyolcmilliárd, 2004-ben pedig 12 milliárd forint körül alakult. Az összeg kilencven százaléka a 8-10 meghatározó szereplőhöz kötődik, a maradékon kisebb cégek tucatjai, mások szerint százai osztoznak.
A sokszor még mindig borsos árú szolgáltatások minden szereplő számára kifizetődő vállalkozásnak bizonyulnak. Az infrastruktúrát adó távközlési cégek a hívás vagy az SMS árának 25-50 százalékát tartják meg, a maradékon osztoznak a tartalomszolgáltatók és azok a társaságok, amelyek a távközlési hálózatokon kívüli berendezéseket biztosítják.
Az emelt díjas tartalomszolgáltatás megjelenése a médiában különösen látványos. Ma már nem indulhat tévéműsor anélkül, hogy legalább egy SMS-szám ne volna, amelyen a nézők elmondhatják véleményüket. De az egyes produkciókhoz kapcsolódó háttérképek, csengőhangok is elterjedt formái a néző és a műsor közötti kapcsolattartásnak. Az olyan telefonos játékok, amelyeken komolyabb pénzeket lehet nyerni, tavaly váltak igazán felkapottá.
[LHP.HU]
2005.02.08. 15:39