HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > ÁSZ: Ismét állami konszolidációra szorul a BKV

t: 36

ÁSZ: Ismét állami konszolidációra szorul a BKV

Ismét állami konszolidációra szorul a BKV – ezt állapította meg az Állami Számvevőszék, ugyanakkor azt is, hogy 2004 után nem lett volna veszteségesnek lennie. Arról, hogy hogyan jutott mégis ide a fővárosi közlekedési vállalat, Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke beszélt a Kossuth Rádió 180 perc című reggeli műsorában.

2002-ben a parlamenti döntésnek megfelelően a BKV teljes akkori adósságát és kamatterheit magára vállalta az állam, és 34 milliárd forint soron kívüli támogatást, valamint 2 milliárd forint kamattámogatást kapott a cég. 2010 decemberében a közlekedési vállalat adóssága mégis 70 milliárd forint fölé emelkedett, és a műszaki ellenőrzések során az is kiderült, a járműpark meghaladta a tervezett életkorát, a közlekedési infrastruktúra pedig elérte azt a határpontot, amikor bármikor előfordulhatnak hibák. Mind műszaki, mind pénzügyi adósságában kritikus helyzetbe került a BKV, összegezte Domokos László.

2002 után évről évre veszteséges volt a közlekedési vállalat, 2010 volt az egyetlen év, amikor közel egymilliárd forintos eredményt ért el. Domokos László ennek okát abban látja, hogy a tulajdonos hagyta, hogy csődbe menjen a cég, megrendelte a szolgáltatást, a menetrendet, a forgalmi rendet, de nem fizette ki az ezért járó teljes összeget.

Az Állami Számvevőszék elnöke hozzátette, megvizsgálták a magyar állam szerepét is, amely az elemzett nyolc év alatt 404 milliárd forint támogatást adott a fővárosi tömegközlekedésnek, a főváros viszont 2004-ben, az uniós csatlakozás keretében szerződésben vállalt kötelezettséget, hogy kompenzálja a vállalatot, s nem engedi, hogy veszteséges legyen a BKV. Budapestnek évente 30 milliárd forintnyi támogatást kellett volna adnia, de ezt nem tette meg, de egy év kivételével a BKV vezetése be sem nyújtotta ezt az igényét. A főváros belső ellenőrzést sem folytatott, ezt a jogkörét leadta a bizottságnak, a pedig közgyűlés az elmúlt években nem tárgyalta, hogy milyen hitelállományt vesz fel a közlekedési vállalat. A főváros tehát nem fizetett, helyette a BKV kapott egy hitelfelvételi lehetőséget a bizottságtól, és ennek keretében 41 milliárd forintnyi indokolatlan kamatköltsége keletkezett a cégnek.

Az ügyben megállapítható a BKV vezetőségének felelőssége, amely nem nyújtotta be az igényeit és nem tartotta be a szerződést, másrészt pedig a főváros, amely szintén szerződésben volt kötelezve, hogy fizessen. A BKV vezetőjének, a főpolgármesternek és a főjegyzőnek kellett volna intézkednie az ügyben, de sok esetben a fővárosi képviselőtestületnek is felelőssége van, összegezte Domokos László, aki hozzátette, miközben a vállalat folyamatosan veszteséges volt, a vezetőség 2009-ig jelentős juttatási csomagokat kapott.

hirado

2012.01.20. 11:09

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek