
Ma is füstölt egy metró és a szakszervezetek szerint már az alkatrész beszerzést is leállították. A BKV-nál vágják a centit, de nem örömükben, Tarlós István főpolgármester szerint februárra leállhat a tömegközlekedés Budapesten, ha a kormány nem menti meg a csődtől a közlekedési vállalatot. Ebben egyébként pártállástól függetlenül egyetértés van a városházán. Tarlós István 9 pontos mentőprogramot is írt a miniszterelnöknek, aki viszont tegnap az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a BKV finanszírozását a fővárosnak egyedül kell megoldania.
Hétfőn délelőtt ismét a tűzoltókat riasztották a Deák térre, mert füstölt a metró. Ahogy beérkezett az állomásra, a szerelvény vezetője leszállította az utasokat. Senki sem sérült meg, a forgalom csak másfél óra múlva indulhatott újra. A metrók átlagéletkora több mint 25 év. Az öreg kocsikat nem tudja lecserélni a BKV. A szakszervezetek szerint pedig már alkatrészekre sincs pénze a BKV-nak. A cég milliárdos adósságot görget maga előtt és január végén lejár egy kilencmilliárdos tartozás is. Ezt vissza kellene fizetnie. Ha nem tudja, csődbe megy. Ráadásul ezen kívül 40 milliárd forint kölcsönt is törlesztenie kell még idén.
A fővárosi MSZP a minél gyorsabb állami beavatkozást sürgeti. Szerintük a BKV-nak működnie kell, ellenkező esetben az emberek nem tudnak munkába járni, ez pedig kihat az ország gazdaságára. "A kormány részéről óriási felelőtlenség, mert nagyon egyszerű közgazdasági következménye van, ha a BKV csődbe megy, akkor csődbe megy a főváros és hogyha a főváros csődbe megy, akkor az államcsődöt jelent" – mondta Horváth Csaba. Az LMP közleményében arra szólítja fel a kormányt, hogy fizesse ki azt a 32 milliárd forintos normatív támogatást, amit korábban évente megkapott a cég, ezt azonban még tavaly zárolták. A Jobbik fővárosi frakciója szintén az állami támogatás kifizetését követeli, valamint azt javasolják, hogy a viteldíjak áfáját 5 százalékra csökkentsék.
A főpolgármester szerint sem lehet az állami segítség nélkül talpra állítani és hosszú távon működtetni a BKV-t, ezért kilenc pontos javaslatcsomagot készített, amelyet Orbán Viktornak küldött el. A levélben a főpolgármester azt írja: amilyen gyorsan csak lehet, Budapesten be kell vezetni a dugódíjat. "Ez körülbelül 10-12 milliárd forintos beruházást jelent. Ennek megvalósítása csak uniós támogatással képzelhető el, az erre vonatkozó támogató levelünk április óta aláírásra vár a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban" – mondta Tarlós István, főpolgármester.
Orbán Viktor vasárnap az MTI-nek azt nyilatkozta: a fővárosnak egyedül kell megoldania a BKV finanszírozását, de amíg ez nem megy addig, a kormány programokkal segíti a BKV-t. A miniszterelnök azt is elmondta, hogy a cég helyzete az IMF tárgyalásokon is napirenden lesz.
BKK: nem az a baj, hogy a BKV rosszul gazdálkodik
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.
hirado
2012.01.10. 10:54