HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Meghökkentő történetek: nem kegyelmeznek a kamu nyelviskolák

t: 82

Meghökkentő történetek: nem kegyelmeznek a kamu nyelviskolák

Módosított időpontok, túlságosan is rugalmas órarend, leadatlan tanórák, haladó helyett kezdő tanfolyam vagy éppen tanterem helyett ebédlő – nem egyszer előforduló panaszok a nyelviskolákkal kapcsolatban.

Apró betűk

Az egyik kárvallott nyelviskolai diák elmondta, tanára – azzal a felkiáltással, hogy csak formaság – olyan órák jelenléti íveit íratta vele alá, amelyek nem voltak megtartva. Az is megtörtént, hogy nem a meghirdetett időpontban, hanem például fél órával előbb kezdődött az óra, vagy hogy nem tudtak tantermet biztosítani. A negatív tapasztalatairól beszámoló diák elmondta, ekkor saját otthonát ajánlotta fel a csoport számára, csak hogy ne maradjanak el az órákkal. A tanulókör ezután rendszeresen a magánlakásba járt, igaz, a vizsgát már nem ott tartották, hanem egy munkahelyi ebédlőben.

A fiatal nőnek a negyedik kurzus után betelt a pohár, és úgy döntött csak annyi órát hajlandó kifizetni, amennyit megtartottak neki. Az iskola válaszként beperelte. Egy másik pórul járt is arról beszélt, nem könnyű otthagyni egy nyelviskolát, ha valaki elégedetlen annak színvonalával. Izabella középszintű nyelvtudását szerette volna felfrissíteni, mégis az első órán kezdőknek szóló tananyaggal szembesült. Amikor a nő szerette volna visszamondani a tanfolyamot, azzal szembesítették, hogy szerződésüknek van egy olyan apró betűs része, amely arról szól, a megállapodás aláírója lemond a visszakozás jogáról. A kontraktusnak erre a részére a diák szerint a nyelviskola természetesen nem hívta fel a figyelmét.


Az intézmény a vita során összesen 240 ezer forintot, vagyis a tanfolyam teljes összegét követelte rajta. Mivel azonban a nyelviskola nem felnőttképzési szerződést kötött vele, így a nő megnyerte a pert. Csak egy formailag hibás megbízási szerződést kötöttek előzőleg, amely a hölgy szerint fogyasztóvédelmi szempontból „enyhén szólva” kifogásolható, ráadásul az iskola működik tovább, csak most már nehezebben támadható felnőttképzési megállapodásokat köt diákjaival.

"Ha esik, ha fúj, fizetni kell"

Egy fiatalember is hasonló élményekről számolt be, elmondta, hogy miután tanfolyama a szerződéskötés után több mint nyolc nappal kezdődött, a kilépésre biztosított időben nem tudta felmérni, mire fizetett be. Később, amikor úgy döntött, az alacsony színvonal miatt nem jár tovább a tanfolyamra, a nyelviskola fenyegetni kezdte, majd szintén perre mentek. Az intézmény azonban már előre bebiztosította magát egy számára kedvezően megírt szerződéssel. „Ez egy behajtási szerződés, tehát ha esik, ha fúj, ha elégedet az ember, ha nem, a lényeg az, hogy fizetni kell” – mondta a férfi. A kárvallott diák elmondta még, azzal a csoporttársával is fizettetett a nyelviskola, aki súlyos betegsége miatt kényszerült kilépni a szerződéséből

Gyakori trükk a nyelviskolák részéről, hogy a tanfolyamdíj előlegének kifizetését követően – a kereszthivatkozásokkal teli, de több más fontos részletet elhagyó szerződések segítségével – azonnali és visszafordíthatatlan megrendelésnek minősülnek át a kontraktusok. Egy férfitől, aki negyvenezer forint előleget fizetett be, de külföldi munkája miatt mégsem kezdte el a tanfolyamot, négyszázezer forintot követel a nyelviskola, vagyis a tanfolyam teljes díját. A tartozás miatt végrehajtás alá vették a személyszállítással foglalkozó férfi egyetlen vagyontárgyát, az autóját, miközben a jármű a munkaeszköze. Előfordul az is, hogy az intézmények látszólag elfogadják a diák visszalépését, majd egy év elteltével lepik meg egy óriási összegű csekkel.

"A valóság nem kijátszható"

Verasztó Lajos, az egyik jó nevű nyelviskola társtulajdonosa szerint régóta indokolt lenne már a nyelvi képzéssel foglalkozó cégek gyakorlati ellenőrzésének bevezetése, mert néhány iskola lejáratja a tisztességesen működőket. Ajánlatos lenne az akkreditált nyelviskolák működésének utókövetése, illetve a gyakorlati ellenőrzés.

Sipos Júlia, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének főtitkára hozzátette, sajnálatos, hogy a a nyelvtanfolyamok eladásakor gyakorivá vált a lehengerlő, csúsztatásokkal teli direkt marketinges értékesítési módszerek használata. Sipos Júlia szerint változtatni kellene az akkreditálás folyamatán is, mert a minőség megállapítása nem alapulhat csupán a beadott dokumentumok vizsgálatán, illetve a tanteremnek szánt helyiség vizsgálatán. Ezen túl a konkrét nyelvórák menetét ellenőrző viszgálatok is szükségesek lennének, mert „a valóság nem kijátszható” – mondta . Sipos Júlia, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének főtitkára.

hirado

2011.10.13. 10:38

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek