HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Nyíltság helyet lopakodás – bírálja a PDSZ a köznevelési tervezetet

t: 101

Nyíltság helyet lopakodás – bírálja a PDSZ a köznevelési tervezetet

Lopakodó törvényalkotás – így fogalmazott a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a nemzeti köznevelési koncepcióról. Mendrey László, a szakszervezet elnöke szerint a „lopakodó” jelzőt az indokolja, hogy amit az oktatási államtitkárság egyeztetésnek nevezett, az inkább tájékoztatásnak nevezhető megbeszélés volt. A PDSZ vezetője szerint az egyeztetés azt jelenti, hogy érvek és ellenérvek csapnak össze, és ennek az eredményeként valamilyen megállapodásra jutnak a felek. „Ilyesmi nem történt. A lopakodó törvényhozás, törvényalkotás az annak szólt, hogy ismereteink szerint elkészült a köznevelési törvény tervezete, ezt a kormány elfogadta augusztus 31-én. Ebből egy példány a rendelkezésemre áll” – mondta Mendrey László.

Mendrey László bírálta, hogy a tervezet hivatalosan még nem került nyilvánosságra, de az oktatási államtitkárság már elkezdte annak ismertetését, Hoffmann Rózsa, oktatási államtitikár, illetve a stábja járja az országot, és azt ígérték, szétküldik a pedagógusoknak is. A szakszervezeti vezető szerint ráadásul a vonatkozó törvény kodifikációja is elkezdődött, miközben valódi egyeztetés a szakmával nem volt róla.

A tervezet tartalmával kapcsolatos kifogásokról Mendrey László elmondta, a kormány által már elfogadott dokumentumban számos olyan rész van, amely a szakszervezet által tavaly decemberben megismert változatban még nem volt benne. „Ilyen az állam fokozott szerepvállalása, ilyen a pedagógusok kötelező benntartózkodásának a mértéke, és ilyen a pedagógus életpálya-modellnek a változása, amelyek új és nagyon hangsúlyos elemként jelennek meg, és alapvetően átírják az eddigi ismereteinket” – mondta a PDSZ elnöke.

Mendrey László szerint emellett, Hoffmann Rózsa korábbi ígéretével szemben, a vártnál hamarabb, még a bérek rendezésével járó életpálya-modell bevezetése előtt növekedne a pedagógusok heti kötelező óraszáma. A szakszervezeti vezető úgy látja, csak a tanárok munkaterheinek növelését követően, időben elcsúsztatva, 2013-14-től vezetnék be a pedagógus-életpálya modelljét. Az érdekvédő szerint ráadásul mindez úgy történne, hogy az eredeti elképzelésektől eltérően mindenkit, aki minimum tizenöt éve a pályán van, a „pedagógus 1” kategóriába sorolnának be. Ez komoly visszalépést jelent, és a minősítés következtében a mostani derékhad, az ötvenesek nagy valószínűséggel csak igen keveset érezhetnek az életpályamodell bevezetésének a pozitívumaiból – mondta Mendrey László.

A heti 32 óra kötelező óraszámról a szakszervezeti vezető azt mondta, a pedagógusok, eddig is eltöltöttek ennyi, vagy még több időt a munkahelyükön, de az hogy ez előírássá válik, negatív a háttérhangzása. Ez arról szól, hogy a pedagógust „be kell pofozni”, hogy tartózkodjon csak bent a munkahelyén, mert egyébként meg elszökik és mindenféle más dolgokat csinál – mondta Mendrey László.

A PDSZ elnöke elmondta még, a hátrányos helyzetű gyermekek számára felzárkózási lehetőséget biztosító egész napos iskoláról szóló elképzelést önmagában nem ellenzik. „Akkor amikor kiderült ennek az ötlete, azt mondtuk, hogy lehet jó, de az a fajta megoldás, ami le van írva a törvényben, ez nem jó. Itt van miről beszélnünk, ez egy működőképes modell lehet, érdemes erről tárgyalni.”

Az oktatási államtitkárság szerdára ígért reagálást a Kossuth Rádiónak az érdekképviselet által megfogalmazott bírálatokra. A politikus a Magyar Hírlap keddi számában az oktatást érintő változtatások kapcsán azt nyilatkozta, elkerülhetetlen a forrás-átcsoportosítás a közoktatásban, mivel az iskolafenntartással az államnak azt az összeget is elő kell teremtenie, amelyet korábban a települések biztosítottak. Hoffmann Rózsa hozzátette: ha a pedagógus-életpályamodelt nem lenne miből finanszírozni, az a magyar iskolarendszer összeomlásához vezetne.

hirado

2011.09.20. 11:28

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek