
Néhány éven belül akár 160 km/órás sebességgel is közlekedhetnek a vonatok a székesfehérvári vonalon. A kocsipark jelentősebb felújítására nem, internetre azonban számíthatnak az utasok.
A vasúti infrastruktúra fejlesztésének két fő prioritása a nagyvárosok közötti kapcsolat és az elővárosi közlekedés feltételeinek javítása – mondta a hirado.hu-nak Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője. A két legjelentősebb beruházás jelenleg a székesfehérvári és a debreceni vonalon zajlik, Kelenföld és Székesfehérvár között 2013-tól, Szajol és Püspökladány között pedig várhatóan 2015-tól akár 160 km/órás sebességgel is közlekedhetnek majd a szerelvények. „Ez már gyorsvasútnak számít” – fogalmazott a szóvivő, megjegyezve: az európai uniós előírásoknak megfelelően úgy építik ki az új pályát, hogy elbírja a 22,5 tonnás tengelyterhelést, ami a teherszállítás miatt fontos feltétel. A vasúti pálya az eddiginél kevesebb helyen keresztezi majd azonos szintben a közutakat, a fejlesztés keretében állomásépületeket újítanak fel, aluljárókat építenek, valamint javul az utastájékoztatás.
A székesfehérvári vonalon zajló munka az elővárosi közlekedés korszerűsítéséhez is kapcsolódik, hiszen lehetővé válik, hogy a vonatok akár 15 percenként kövessék egymást a reggeli csúcsidőben.
A 160-as tempó elérést szolgálja a Gyoma és Békéscsaba közötti pálya felújítása is, míg a tervek szerint 2013-tól 100 km-es sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok az esztergomi vonalon. Itt a jelenleg egy pályás vonal bizonyos szakaszain második pályát, illetve kitérőket építenek, a közbeszerzést idén folytatják le. Tervezik továbbá a veresegyházi vonal felújítását is, ezen a szakaszon 2014 után lehet a jelenleginél sűrűbb forgalomra számítani – mondta a hirado.hu-nak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője.
Öregedő járműpark
Bár a MÁV-START Zrt. járműparkjában vannak olyan szerelvények, amelyek képesek a 160-as sebességre – ilyenek például a Stadler FLIRT motorvonatok – a járművek átlagéletkora elérte a 31 évet, miközben egy vasúti kocsi átlagos várható élettartama 40 év, feltéve, ha időközben átesik egy korszerűsítő felújításon. Jelentősebb fejlesztésre azonban egyelőre nincs kilátás – tájékoztatta szerkesztőségünket a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.
Ahhoz, hogy a jövőben ne legyen gond a személyszállításban, évente ötezer ülőhely-kapacitásnak megfelelő mennyiségű jármű beszerzésére és ugyanennyi felújítására lenne szükség, ez évi hetven személykocsit jelent. Az utóbbi évek beszerzései, felújításai ugyanakkor elmaradtak ettől a szinttől, és a közeljövőben sem valószínű, hogy saját vagy költségvetési forrásokból, esetleg piaci finanszírozással lehetőség lenne ekkora mértékű beruházásokra. Az egyetlen kitörési pontnak az európai uniós alapokból való finanszírozás tűnik – áll a közleményben.
A mozdonyok terén jobb a helyzet. Ugyan átlagéletkoruk 37 év – a legidősebb 50 éves –, az elmúlt tíz évben majdnem kétszáz dízelmozdonyt korszerűsítettek. 2002-ben tíz új Taurus állt forgalomba, 2011-ben pedig 25 darab Bombardier TRAXX mozdony beszerzése kezdődött meg. Az első hazai példány június 10-től üzemel, ez a mozdonypark legfiatalabb példánya.
Érzékelhető változás évek múlva
2011-ben csak kisebb fejlesztéseket lehet megvalósítani, a hosszabb lélegzetű korszerűsítések eredményei pedig csak a következő években lesznek érzékelhetők – tudtuk meg a kommunikációs igazgatóságtól. A MÁV folytatja az úgynevezett harmadik generációs IC programot, kétszáz korszerű InterCity személykocsi kialakítását tervezik a régi gyorsvonati kocsikból. Belekezdenek az iker-Bz programba is: a kéttengelyes, mellékvonali dízel motorkocsikat kétrészes, csuklós járművé alakítják alacsonypadlós utastérrel, klímaberendezéssel.
Megkezdődik közben az 1994-95-ben beszerzett CAF gyártmányú, nemzetközi forgalmú kocsik főjavítása, kiváltják a már nem beszerezhető régi hűtőközeget a klímaberendezésben, és a belső kialakítás is megújul. A selejtezendő, elavult kerékpárszállító kocsik pótlására a meglévő kocsikat alakítják át.
A vasúttársaság legfontosabb terve a budapesti elővárosi forgalom fejlesztése, a korszerű, alacsonypadlós motorvonatok elterjesztése, végső soron a mozdonyvontatású szerelvények kiváltása. Ennek megvalósításához uniós forrásokra lesz szükség – közölte a MÁV.
Laptop és WiFi
A vasúttársaság tapasztalatai szerint – elsősorban az InterCity járatokon – egyre többen utaznak laptoppal, illetve WiFi igénybevételére alkalmas eszközzel. „Az utasigények alapján szükség lenne 230V-os csatlakozóra minden InterCity kocsiban, valamint fedélzeti, vezeték nélküli internetelérésére. Ez a kocsik leárnyékolása miatt stabilan jelenleg nem lehetséges kizárólag saját tulajdonú mobil eszközökkel, ezért megvizsgálva a fedélzeti internet-szolgáltatás bevezetésének műszaki lehetőségeit döntés született 2011-re egy próbaüzem jellegű szolgáltatás bevezetéséről” – tudtuk meg a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától. Első körben tíz darab, úgynevezett „3G InterCity kocsin” indul el a próbaüzemi szolgáltatás, amely UMTS/HSDPA, GPRS/EDGE adatkapcsolat révén lesz biztosított, jellemzően a Budapest-Miskolc és Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vonalon.
hirado
2011.07.31. 12:08