HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Kifutópályán a Budapest Airport-magánosítás?

t: 742

Kifutópályán a Budapest Airport-magánosítás?

Várhatóan jövő héten születik meg a Budapest Airport (BA) Rt. újabb privatizációs eljárásáról szóló kormányhatározat, amely a korábbinál egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a folyamatot - tudta meg a Napi Gazdaság.

A közelmúltban a Fővárosi Bíróság érvénytelenítette a BA Rt. értékesítésére kiírt pályázatot, de a tenderről nem tett le az ÁPV Rt., nem is értesítette a pályázókat, és a bánatpénzt sem fizette vissza. A privatizációs szervezetnél ezen a héten nem lesz igazgatósági ülés, tehát legkorábban jövő héten kerülhet napirendre az ügy. Oravecz Péter, a társaság kommunikációs igazgatója elmondta: normál ügymenetben kezelik a BA Rt. privatizációját, és bíznak abban, hogy még idén létrejöhet az üzlet.

Kovács Zoltán, a Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke ugyanakkor úgy véli, hogy jogszerűen nem zárható le év végéig a tender, "nincsenek rendben" ugyanis a BA Rt. működéséről rendelkező jogszabályok és a vagyonkezeléssel kapcsolatos szabályok, emellett nem tisztázott, hogyan lehet biztosítani Ferihegyen a hatóságok, például az ORFK, a BRFK és a Tűzoltóság munkáját, miként tud megfelelni a repülőtér a nemzetbiztonsági előírásoknak és a NATO-nak tett vállalásoknak. A szakszervezetek október 18-ig véleményezhetik az új pályázat tervezetét.

A Napi Gazdaságnak nyilatkozó szakértők szerint az is kérdéses, hogy a befektetők meddig mennek el a licitálás során, miután már ismerik egymás teherbíró képességét. Másrészt a szakemberek kommunikációs trükknek minősítették a 390 milliárd forintos ajánlat kormányzati bejelentését. Rámutattak: a BA Rt. most is jelentős összeget fizet a KVI-nek a vagyonkezelői jog fejében, a csaknem 400 milliárd forint pedig tartalmazza ezeket a ráfordításokat is, továbbá annak az 53,5 milliárd forintnak a kifizetése is a leendő vevőt terheli majd, amely a BA Rt. mérlegében hosszú lejáratú kötelezettségként jelenik meg a vagyonkezelésbe adott eszközök miatt, így mindezek alapján nem is tűnik olyan magasnak a megajánlott vételár.

A Napi Gazdaság úgy tudja, a vagyonkezelési jog fejében a BA Rt.-nek a éves koncessziós időszak folyamán az éves árbevétel 0,5 százalékát be kell majd fizetnie a KVI részére. A kincstár és a reptér-üzemeltető közötti új szerződés egyébként komoly megkötéseket tartalmaz: például a BA Rt. nem engedményezheti és nem ruházhatja át a szerződést, annak valamely részletét vagy az abból keletkező hasznot, érdeket, jogot, kötelezettséget,
ám a KVI bármikor jogosult erre, akár a BA Rt. jóváhagyása nélkül is. Érdekessége a megállapodásnak az is, hogy csak a KVI hozzájárulásával folytathatók tárgyalások a hitelezőkkel.

A Népszabadság arról számol be, hogy a Fővárosi Főügyészség a hét elején olyan beadványt kapott, amely hűtlen kezelésre hívja fel a figyelmet a BA Rt.-nél. Varga Jenő, az ügyészség szóvivője elmondta: egyelőre vizsgálják az iratot, és ha alapos gyanú merül fel, nyomozás indul az ügyben. A Magyar Nemzet több mint két hete írt arról, hogy egy ismeretlen magánszemély hűtlen kezeléssel gyanúsítja Hárskuti János vezérigazgatót és a menedzsment más tagjait. Az ügyészség emellett vizsgál egy másik beadványt is a BA Rt.-vel kapcsolatban, melynek alapkérdése, hogy a társaság vagyonkezelőnek minősül-e Ferihegyen, és ha igen, akkor mikortól?

hirado

2005.10.13. 09:49

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek