HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Nem tárgyalta a bíróság az Alstom keresetét

t: 125

Nem tárgyalta a bíróság az Alstom keresetét

Az MTI megkeresésére a Városháza, a BKV franciaországi ügyvédjétől kapott tájékoztatásra hivatkozva megerősítette az információt.

Az InfoRádió arról is beszámolt, hogy az Alstom vezetői nemcsak Tarlós István főpolgármesterrel tárgyalnak a metrókocsik ügyéről, ugyanis június 17-én Szentpétervárott találkoznak Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel. A megbeszélésen a típusengedély is szóba kerülhet, mivel a Nemzeti Közlekedési Hatóság a tárca alá tartozik. Várhatóan a francia bíróság addig nem veszi napirendre az Alstom ügyét, amíg nem érnek véget az egyeztetések a kormány képviselőivel és a főváros vezetésével.

A francia bíróság szerdán nem tűzte napirendre a metrószerelvényeket gyártó cég és a BKV közötti per újabb tárgyalását. Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta a közlekedési társaságnak, hogy hozzáférjen a bankgaranciához, ezt a BKV megfellebbezte, most másodfokon tart a per. A főváros vezetése tavaly októberben bontotta fel a szerződést az Alstommal, mert a cég metrókocsijai nem kapták meg a szükséges típusengedélyt.

Tarlós István főpolgármester korábban bejelentette: meghívta Budapestre a francia cég vezetőit, hogy rendezzék a vitás kérdéseket. Hétfőn a főpolgármester közölte, hogy kizárólag az Alstom első számú vezetőjével hajlandó tárgyalni. Az Alstom elnöke június 21-én érkezik Magyarországra.

A Városháza a június 17-i szentpétervári találkozó, illetve az Alstom-elnök Budapestre érkezésének időpontját is megerősítette az MTI érdeklődésére.

A BKV és az Alstom jogvitájában első fokon eljáró nanterre-i bíróság tavaly december 21-i határozata szerint jogszerűtlen volt a BKV azon lépése, amellyel megpróbálta lehívni a metrókocsiszerződés 3 milliárd forintos bankgaranciáját. A per tárgya, hogy a BKV tavaly októberben felbontotta a metrókocsi-szerződést, bejelentette kötbérigényét, és megpróbálta lehívni a bankgaranciát. Ennek jogszerűségét az Alstom vitatta, és bíróságon támadta meg a lépést.
A BKV október 20-án bontotta fel az Alstom-szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.

A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, aminek a jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.

Az Alstom be is perelte a BKV-t emiatt, az ügy tárgyalása végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg. A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását.

Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, a hatóság május 4-én hallgatta meg a feleket.

Az NKH október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.

A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, míg az Alstommal szemben legfeljebb tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet.

hirado

2011.06.09. 11:30

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek