Felülvizsgálják a budapesti 2-es és 3-as metró szerelvényeinek műszaki állapotát, miután a képviselők egyhangúlag elfogadták Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester előterjesztését a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén.
Az előterjesztésben Tarlós István úgy fogalmazott, hogy a BKV-nak 154 "lejárt szavatosságú" metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz és nem életkorhoz kötik a részvételt a forgalomban. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.
A BKV tovább üzemeltetné a szerelvényeket
Kocsis István arról tájékoztatta Tarlós Istvánt, hogy 11 metrókocsit, amelyek 35 és 40 év óta vannak forgalomban, tovább üzemeltetnének, de ezek általános és rendkívüli felülvizsgálatát el kell végezni. Erre a BKV már keresi a forrást és a technológiát. Cél az is, hogy összeállítsanak egy járműpark-fejlesztési csomagot, amellyel elérhető, hogy ne legyen 30 évnél idősebb szerelvény a forgalomban.
A műszaki audit kiterjed a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemeltetésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát és a szerelvények általános műszaki állapotát.
Az auditot kizárólag minősített, nemzetközi referenciákkal rendelkező intézet végezheti, a feladatok elsősorban a 3-as metróvonalra terjednek ki, de a 2-es metró üzemvitelét is vizsgálnák.
Még a gyártó is leállíttatná a kocsikat
Az MSZP-s Andó Sándor az előterjesztés vitájában azt mondta, azzal nem foglalkozik az anyag, hogy a szerelvények, amelyeket kivontak a forgalomból, milyen részleges felújításokon estek át. Hiányolta, hogy a BKV-nak nincs információja arról, milyen műszaki állapotban vannak a kocsik. Ezt a karbantartás során vizsgálnia kellett volna a cégnek - hangsúlyozta, hozzátéve: nem bizonyítja az előterjesztés, hogy azonnali lépésre van szükség.
Kocsis István, a BKV vezérigazgatója úgy válaszolt, a szerelvények teherhordó szerkezeti elemei soha nem estek át felújításon, mert ez nem lehetséges, csak cserélni lehet őket. Hangsúlyozta, hogy amióta a BKV élén dolgozik (2008 nyara óta), többször megkereste a városvezetést, és dokumentumokat adott át a metrókocsik állapotáról, de konkrét lépések nem történtek.
Tarlós István azt hangsúlyozta, hogy a kocsik főkonstruktőre még rendszeres karbantartás mellett is a forgalomból való kivonást szorgalmazná. Ha minden 30 év fölötti járművet kivonnának, akkor be lehetne zárni a metrót Budapesten. Ki fogja ezt vállalni? - tette fel a kérdést a főpolgármester.
Átlagéletkor: 36-37 év
Tarlós István múlt pénteken jelentette be, hogy megkezdték 35-40 évnél idősebb - metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert potenciális balesetveszélyt jelentenek.
A BKV állományában egy 2011. februári jelentés szerint három típusú metrókocsi van. A legfiatalabbak a 81714/81717-es típusú szerelvények, de ezek is átlagosan 25,8 évesek. A társaságnak 194 ilyen típusú kocsija van. Ev, EvA és Ev3 típusú kocsiból 174-et használ a BKV, ezek átlagos életkora 37,1 év. Korábban azzal számoltak, hogy az Alstom-kocsik szállításának csúszása miatt a 3-as vonalon szolgáló, selejtezésre tervezett Ev3-asokat továbbra is üzemben tartják, érdemi felújítás nélkül.
A kisföldalatti szerelvényeiből 23 fut, ezek átlagosan 36,7 évesek, karosszériahibák sorozatban fordultak elő. A BKV 2010-re tervezte, hogy elvégzi ezen kocsik nagyjavítását, amellyel 7-10 évig tovább üzemelhetnek.
hirado
2011.05.26. 10:39