Megtorpanni látszik az eddig szárnyaló gépjárműlízing-piac: a tavalyi 16 ezer után idén az első félévben hírek szerint már 25 ezer autót vettek vissza a finanszírozó pénzintézetek, annyit, amennyit egész évben terveztek, és mára gyakorlatilag ők váltak a legnagyobb kereskedőkké.
A szakemberek szerint a földcsuszamlásszerű változás oka egyszerű: egyre többen nem tudják fizetni a gépkocsik törlesztőrészletét. Ahogy a Magyar Lízingszövetség elnöke fogalmazott, Magyarországon mindenki egy számmal nagyobb autóban ül, mint amit megengedhet magának. Antall Pál szerint sokan csak a havi törlesztőrészlet nagyságát figyelik, a futamidővel azonban már nem törődnek, miközben a cégek egyre kisebb, gyakran már nullaszázalékos önerő mellett egyre hosszabb időre nyújtják a kölcsönt.
Kolossváry Ádám, az autóhitelezésre szakosodott Merkantil Bank vezérigazgatója szerint "sárosak" a bankok is, amelyek a kiélezett versenyben olyan ügyfeleknek is hiteleznek, akiknek eddig nem, a bukásra pedig nem tartalékolnak. A jelenségre egyébként már a PSZÁF is felfigyelt: júniusban megjelent tanulmányában arra figyelmeztet, hogy az autóshiteleknél a lejárt követelések aránya a 2003-as 15 százalékról 25,6 százalékra nőtt egy év alatt.
hirado
2005.09.28. 10:03