Már készülnek azok a jogszabályok, amelyekkel meg akarják akadályozni, hogy magyar állampolgárok korlátlan ideig járhassanak külföldi rendszámú autóval.
Gyakran a Magyarországon vásárolt kocsikat is külföldön helyezik forgalomba, így ezek után nem fizetnek sem regisztrációs díjat, sem áfát. Az állam milliárdos bevételektől esik el, az autók ugyanis jellemzően nagy értékű, luxuskategóriás kocsik.
Van olyan kereskedés, mely egy autót sem helyeztetett itthon forgalomba...
A Gépjárműimportőrök Egyesületénél azt mondják: szigorúbb szabályozás kell és kifizethető díjak. Erdélyi Péter elnök úgy véli: a regisztrációs adó felső határát meg kellene szabni, hogy ne legyen olyan mértékű, ami külföldre kergeti az embereket autót regisztrálni. A legnépszerűbb külföldi rendszám még mindig a dunaszerdahelyi, de egyre gyakrabban látni indonéz, vagy amerikai rendszámot is. Van olyan kereskedés, luxusautó-kereskedés, amelyiknél nem helyeztek forgalomba Magyarországon egyetlen egy autót sem.
Az osztrák modell
Míg korábban a szomszédos országok (Szlovákia, Románia) zászlaja alatt cirkáltak a sokmilliós limuzinok és terepjárók, de ma akadnak olyan különleges rendszámok is, amelyeket a Cook-szigetek, Indonézia, Texas vagy épp a Hutt River hercegség bocsátott ki.
Ezek az egzotikus rendszámú járművek és belföldi illetőségű használóik komoly fejtörést okoznak a magyar hatóságoknak, hiszen utóbbiaknak azt kellene bizonyítaniuk, hogy a jármű fenntartója életvitelszerűen Magyarországon tartózkodik.
Ellenben Ausztriában leegyszerűsítették az ellenőrző hatóságok dolgát. A törvény szerint "azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű vagy székhelyű személyek hoznak be, amíg ellenbizonyíték nincs, belföldi tartós telephellyel rendelkező járműnek tekintendők". Külföldi rendszámmal ausztriai lakos legfeljebb egy - és külön engedéllyel további egy - hónapig közlekedhet.
Ezután életbe lép a törvény szankciója: ha a szabály megsértését állapítják meg, arról értesíteni kell a szövetségi pénzügyminisztérium adat-, információs és előkészítő központját adójogi ellenőrzés céljából. Vagyis osztrák hatóságok nem foglalkoznak azzal, hogy az ellenőrzött autó tulajdonosa vagy üzemben tartója rendelkezik-e lakhellyel/ telephellyel abban az országban, amelynek rendszámát használja, és hogy az év meghatározott részét (178 napot) ebben vagy abban az országban tölti-e, hanem egyszerűen adóhatósági vizsgálatot kezdeményez ellene.
Hazai javaslatok
Az effajta zéró tolerancia annyira megnöveli a lebukás kockázatát, hogy az autósok nem teszik ki magukat nagy számban effajta kellemetlenségnek - mondta Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke jelezte, szervezetük egyeztetést kezdeményezett a kormányzattal az osztrák szabályozáshoz hasonló rendszer alkalmazására Magyarországon.
Azt is javasolják a kormánynak, hogy a regisztrációs adó legmagasabb kulcsának összegét korlátozzák 1,2- 1,5 millió forintban. Ma a 3000- 3500 köbcentis motorral szerelt, korszerű autók importőreire akár 3,2 millió forintot is kivethetnek.
A külföldi rendszám további előnyei
A külföldi rendszám előnyei azonban nem érnek véget a regisztrációs adó mellőzésével. Egy cégalapítással foglalkozó iroda azzal érvel a külföldi rendszám mellett, hogy például Németországban nincs regisztrációs adó, az üzleti célra használt személygépkocsiknál - valamint az üzemanyagból is - visszaigényelhető az áfa, nincs súlyadó és bevizsgálási díj, tehát több ezer eurós megtakarítást lehet elérni. Az előnyökhöz adódik, hogy a külföldi rendszámmal közlekedő autóst gyakran nem találják meg a kirótt bírságok sem.
hirado
2011.04.24. 10:40