> Listán Magyarország! - Hiányos biztonságú a légi közlekedés az ICAO szerint

Újabb lista látott napvilágot a légi közlekedés biztonságával kapcsolatban, és Magyarország számára ez talán az eddigi legkellemetlenebb.
A francia Le Figaro közlése szerint, amit az eurohirek.hu idéz a Nemzetközi Polgári Repülésügyi Szervezet (ICAO) 30 országban - nem részletezett - biztonsági hiányosságokat tapasztalt. Nem túl előkelő társaságban Magyarország is szerepel a listán.
A hazai illetékesek értetlenül állnak az eset előtt.
Az ICAO gyakorlatilag a nemzetközi légi közlekedést szabályozó Chicagói Egyezmény aláíróit tömöríti. A szervezet jelöli ki a biztonságos üzemelés normáit, amelyeket azután minden tagországnak át kell ültetnie a nemzeti szabályozásba. Emellett az ICAO a tagok többségénél a repülési engedélyt kiadó hatóság auditálását is ellátja, így időről időre ellenőrzi az előírt követelmények betartását, a biztonsági normák szintjét.
Szamoa és Szenegál között?
A most közzétett listához nem fűztek részletes magyarázatot, csak annyi derül ki, hogy az ICAO az alábbi országokban "nem látja biztosítottnak az előírt normák teljesítésének ellenőrzését":
Albánia, Mali, Belize, Mongólia, Fehéroroszország, Mozambik, Botswana, Mianmar, Burkina-Faso, Niger, Kambodzsa, Uganda, Kamerun, Palau, Ciprus, Pápua Új-Guinea, Horvátország, Portugália Ghána, Oroszország, Guyana, Szamoa, Magyarország, Szenegál, Kenya, Togo, Laosz, Tonga, Macedónia és Vanuatu.
Ismeretlen kritériumok
A magyar hatóság képviselői egyelőre értetlenül állnak a hír előtt. Részben azért, mert nem tudnak arról, hogy az ICAO súlyos hiányosságokat talált volna Magyarországon, részben pedig - tudomásuk szerint - eleve ellentétes a szervezet elfogadott elveivel, az auditok céljaival a "listaállítás". (A szervezet vezető testülete deklarálta is, hogy vizsgálatainak adatait nem használja fel különféle listák készítésére.)
Tény, hogy 2001-ben komoly audit-ellenőrzés alá vetették a magyar hatóság munkáját, s 2003 közepén "follow up" vizsgálat során győződtek meg az időközben tett intézkedések hatásosságáról.
"Fogalmunk sincs, hogy milyen kritériumok alapján állították össze ezt a listát, amelynek létezéséről sem tudtunk eddig" - reagált az eurohirek.hu érdeklődésére Bajkó Erika, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője. "Olyan vizsgálat nem létezik, amely ne találna hibát, de a nálunk észlelt hiányosságok messze nem voltak olyan fajsúlyúak, hogy indokolnának ilyen "szereplést", ráadásul a szóvá tett problémákat természetesen orvosoltuk."
Óvatosan a listákkal!
Bajkó Erika szerint a magyar szakemberek némileg aggódva figyelik a légi közlekedésről nap mint nap megjelenő újabb listákat. "Veszélyes jelenség ez, mert valós összehasonlítást nem tesznek lehetővé a gyakran esetlegesen, ellenőrizhetetlen "adatok" alapján összeállított listák, márpedig ennek a szakmának a legnagyobb tőkeerejét a bizalom jelenti, amely könnyen elveszíthető" - mondja a szóvivő, aki határozottan kijelenti: a magyar légi biztonsági statisztikai mutatók nagyon jók. Ez különösen annak tükrében figyelemre méltó, hogy a repülési órák száma sokkal nagyobb ütemben nő, mint a repüléssel kapcsolatos, jelentésköteles "események" száma - legyen szó akár a legkisebb repülőtéri problémáról is.
A nemzetközi SOFA-program alapján egyébként minden ország nemzeti hatósága bármikor ellenőrizheti a saját repülőterén lévő idegen gépeket. Az esetleges biztonsági hiányosságokról szóló információk egy nemzetközi adatbázisba kerülnek, s a hibák miatt adott esetben egy repülőgép továbbindulását is megakadályozhatják a hatóságok. E rendszer alapján a magyar gépeket is rendszeresen ellenőrzik a külföldi repülőtereken és még soha nem érkezett hír súlyos hiányosságról.
hirado
2005.08.31. 12:12