
A médiatörvény tartalomszabályozással foglalkozó fejezeteiben engedélyezik a termékelhelyezést, bevezetnek még egy korhatárkarikát, bár nem kell feltétlenül kirakni a közimert, ám korántsem közkedvelt piktpgramokat – olvasható az Index.hu-n. A portál a törvénytervezet munkaverziójából jelentetett meg részleteket.
A törvény szövege még korántsem végleges, de a tervek szerint a jelenlegi 12, 16 és 18-as karikák mellett megjelenne egy új korlátozás, így lesznek nyolc éven aluliaknak nem ajánlott műsorok is. A dokumentum szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság médiatanácsának segítségét is kérhetik majd a csatornák a korhatár-besoroláshoz.
Újdonság, hogy a korhatárra vonatkozó jelöléseket nem lenne kötelező alkalmazni az este kilenc óra után műsorra tűzött programokon, feltéve, hogy a tizenhat éven felülieknek ajánlott műsorokat csak este kilenc után teszik elérhetővé. Vagy ha a tizennyolc éven felülieknek szóló tartalmakkal együtt külön felületen kínálják őket, és figyelmeztetnek a korhatár-besorolásra, emellett különböző technikai megoldásokkal biztosítják, hogy ezeket a tartalmakat csak felnőttek nézhessék meg. A kódolás vagy a gyerekzár a hagyományos tévécsatornákat is mentesíti a korhatárkarikák használata alól.
A tervezet szerint eltűnik az egy óra alatt legfeljebb tizenkét percet engedélyező reklámidő korlátozás, csupán annyi maradna, hogy a reklám „nem sértheti indokolatlanul a műsorszám egységét”. Nem lehetne megszakítani reklámmal a hírműsorokat, a vallási műsorokat és a gyereknek szóló programokat, ha a műsoridő nem haladja meg a harminc percet. A filmeket, és a negyvenöt percnél hosszabb, egybefüggő műsorokat (kivéve a sorozatokat és a dokumentumfilmeket) negyvenöt percenkén csak egyetlen reklámblokkal lehet feldarabolni, de a törvény itt is tesz még egy engedményt: ha a műsor húsz perccel hosszabb, mint egyszer vagy többször negyvenöt perc (vagyis ha legalább hatvanöt, száztíz vagy százötvenöt perc) akkor még egy reklámblokkot be lehet préselni.
A szabályozás szerint a reklám átlagos hangereje nem lehet nagyobb, mint a körülötte lévő műsoroké. Ugyanakkor a köztelevíziók óránkénti hat perces hirdetési ideje kilencre emelkedik.
Lényeges változás, hogy a sorozatokban, szórakoztató műsorokban ismét feltűnhetnek közismert termékek, amennyiben azok nem túl hangsúlyosan jelennek meg, nem buzdítanak közvetlen vásárlásra, és persze a műsorszám előtt és után fel kell hívni a nézők figyelmét, hogy a programban termékelhelyezés is lesz.
A tervezet egyik rendelkezése korlátozza a teljes lakosság körében 35 százaléknál nagyobb nézettséget elérő csatornákat, illetve egy kézben lévő csatornacsaládokat. Az ilyen, jelentős piaci súllyal rendelkező cégeknek nemcsak megtiltja újabb adók vásárlását, de csak fél évet hagy nekik arra, hogy csatornák eladásával 35 százalék alá csökkentsék adóik együttes nézettségét. Ha erre nem hajlandók, kötelesek műsorstruktúrájuk átalakításával csökkenteni a nézettségük. Vagyis sugározzanak rosszabb, kevésbé népszerű műsorokat.
hirado
2010.11.09. 19:46