
Várhatóan ma dönt a Malév privatizációjáról az ÁPV Rt. igazgatósága. A Népszabadság értesülései szerint az ügyvezetés tegnap elkészítette javaslatát, amelyet este informálisan egyeztettek kormánytagokkal is.
Az előzetes döntésekről annyit tudni, hogy meglátszanak rajtuk az elmúlt hetek politikai vitái. Sokan elképzelhetőnek tartják, hogy a privatizációs szervezet az egyeztetések folytatása mellett marad, de felvetődhet új, tárgyalásos eljárás meghirdetése is. Kevésbé valószínű, hogy egyértelmű állásfoglalás születik az eladás mellett vagy ellen.
AirBridge-ajánlat: 150 milliós vételár, 5 milliárdos tőkemelés és a teljes, 36 milliárdos kötelezettség átvállalása
A Népszabadság úgy tudja, hogy az orosz érdekeltségű AirBridge Rt. korábbi ígérvényei mellett megemelte ajánlatát. Kiszivárgott hírek szerint a legutóbbi pályázat a teljes, 36 milliárd forintos kötelezettség átvállalását, 5 milliárd forintos tőkeemelést és 150 millió forint körüli vételárat tartalmazott. A cég azt is vállalta, hogy öt évig nem szünteti meg a Malév nevet és a nemzeti légitársaság státuszt.
A Magyar Nemzet birtokába került AirBridge-ajánlat megerősíti, hogy a Borisz Abramovics és Zubek János nevével fémjelzett cég 150 millió forint vételárat ajánlott a Malév-pakettért. Mindezt a szintén 150 millió forintos bánatpénzből fedezné a cég, amely a légitársaség tőkeemelését úgy képzeli el, hogy az ötmilliárd forintos összegből hárommilliárdot az adásvételi szerződés zárásakor, a fennmaradó kétmilliárd forintot pedig három éven belül egyenlíti ki.
Több mint ezer embertől válnak meg?
Az AirBridge Rt. ajánlata szerint a légitársaság adásvételi szerződésének aláírása és 2006. december 3. között a 3400 munkavállaló mintegy 20 százalékát, azaz 680 főt bocsát el, a 20 százalékos létszámleépítésbe ugyanakkor nem számolja bele a cégtől önként megváló és a nyugdíjba vonuló alkalmazottakat - hívja fel a Magyar Nemzet. Azaz amikor az AirBridge Rt. tulajdonába kerül a Malév, egy éven belül több mint ezer alkalmazottjától válik meg a cég. Az AirBridge Rt. ajánlata azt tartalmazza, hogy a tervezett elbocsátások kevésbé érintik a magasabb jövedelmű pilóták és légiutas-kísérők csoportját. Az átlagnál alacsonyabb, mintegy havi 200 000 forint bruttó bér plusz közterhek, valamint átlagosan öt hónap felmondási idő esetén fejenként 1,5 millió forintos leépítési költséggel számol.
Beszáll a politika is
Miközben a Fidesz élesen elítéli, hogy az AirBridge vásárolja meg a Malévot, kihátrálni látszik az eladás mögül a kisebbik koalíciós párt is. Kuncze Gábor szabad demokrata pártelnök úgy vélekedett, nem kell most eredményt hirdetni, mert egyik ajánlatban sem biztosítottak a garanciák. Podolák György szocialista képviselő viszont továbbra is a lehetőség szerinti értékesítés mellett érvel. Rámutatott: a helyzet megítélése szempontjából elgondolkodtató, hogy eddig egy nagy neves légitársaság sem jelezte vételi szándékát a Malévra.
Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke a Népszabadságnak arról beszélt, hogy pártja alapvetően nem ellenzi a vállalat értékesítését, de a jelenlegi feltételekkel nem értenek egyet. Az ÁPV Rt. felügyelőbizottságának fideszes delegáltja a testület hétfői ülésén kezdeményezi a privatizáció napirendre tűzését.
hirado
2005.08.26. 10:28