
A kormányzat 2300 pályázatot vizsgál át a következő hónapokban annak érdekében, hogy a forrásokat gazdaságfejlesztő és életminőség-javító projektekbe csoportosítsa át - jelentette ki Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára hétfőn Balassagyarmaton.
A nemzeti fejlesztési tervben 2013-ig rendelkezésre álló 1600 milliárd forintból több százmilliárd forintot tesz ki az a pénz, ami még nincs lekötve, és az ország erejét meghaladó presztízsberuházások helyett a mindennapi életet, a gazdaság működését segíthetnék felhasználásával - közölte az államtitkár sajtótájékoztatón, azt megelőzően, hogy körforgalom alapkövét helyezett el a településen.
Az átcsoportosításokhoz, minden egyes alkalommal meg kell szerezni az Európai Unió hozzájárulását - tette hozzá a politikus.
Fónagy János szerint például ilyen beruházás lehet annak az elkerülő útnak a megépítése, amely Balassagyarmat belvárosából eltereli a 22-es számú főút forgalmát. Közlése szerint az út első, mintegy 2,5 kilométeres szakasza már korábban elkészült 700 millió forint felhasználásával, ám a maradék, mintegy 5 kilométer kikerült a fejlesztési tervek közül. Kifejezte reményét, hogy erre is megtalálják a szükséges 1,6 milliárd forintos forrást.
Mindennek kapcsán emlékeztetett arra, hogy az első Orbán-kormány 2001-ben és 2002-ben 36 elkerülő útszakasz építését indította el a Széchenyi-terv keretében.
A továbbiakban arról szólt, hogy a Fidesz társadalompolitikai ügynek tekinti a belföldi vasúti közlekedés fejlesztését, mert a vasút a "nemzet csontváza". Ugyanakkor a vasút reformja az elmúlt 8 évben csak a bezárásokról szólt, ezért elszoktak tőle az utasok - fűzte hozzá. Ez azt jelenti: nem az a kérdés, hogy a 15 - 20 év alatt lepusztított vasúton most hányan utaznak, hanem hogy miként lehet 3-4 év alatt visszaszerezni az utazóközönség bizalmát. Ehhez fejlesztés szükséges, hiszen ma a 7100 kilométernyi vonatpálya 4000 kilométerén a "lassú" jelzés érvényes.
Ugyancsak hozzájárulhat a gazdaság fejlesztéséhez a kötöttpályás teherszállítás piacának stabilizálása és a 130 éves múltra visszatekintő magyar közlekedés-gépészeti ipar újjáélesztése. Utóbbira jó példa a 100 éves szolnoki járműjavító újjáélesztése külföldi befektető bevonásával. Mindennek nyomán az üzem ma már a város iparának egyik meghatározója - mondta Fónagy János.
A 60 millió forintos beruházás keretében kiépülő körforgalom beruházási költségeinek 70 százaléka az útpénztárból, 30 százaléka pedig a helyi önkormányzat kasszájából származik.
hirado
2010.09.21. 00:31